کد خبر: ۱۹۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۳۳

چگونه دوره "پیش دیابت" را تشخیص دهیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی صحیح می‌توانیم تا 59 درصد از بروز بیماری دیابت پیشگیری کنیم یا بروز این بیماری را به تعویق بیندازیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر ذاکرکیش در دومین کنگره سراسری مراقبت از بیماری‌های مزمن با محوریت دیابت که در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه بیماری دیابت قابل پیشگیری و درمان است ولی این بیماری در جهان رو به افزایش است.

وی افزود: بیماری دیابت به علت عدم تحرک کافی، نداشتن تغذیه مناسب و تغییر سبک زندگی در حال پیشرفت است.

دبیر علمی کنگره مراقبت از بیماری‌های مزمن با محوریت دیابت تصریح کرد: علاوه بر افزایش دیابت نوع یک و دیابت نوع دو ،دیابت بارداری نیز در حال افزایش است به نحوی که از هر هفت زن باردار یک زن باردار به دیابت مبتلا است.

ذاکرکیش ادامه داد: با وجود اینکه دیابت زنان باردار پس از دوره بارداری به حالت طبیعی برمی‌گردد ولی این افراد تا آخر عمر با دیابت نوع دو درگیر هستند به این ترتیب اگر تغییرات سبک زندگی برای این افراد اعمال نشود در 10 تا 15 سال آینده نیمی از این مادران به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند.

وی گفت: دیابت، جنین و کودک را نیز درگیر می‌کند و این کودکان در بزرگسالی نیز با چاقی و سندروم متابولیک مواجه می‌شوند بنابراین باید از کودکی سبک زندگی کودکان تغییر داده شود.

این  فوق تخصص غدد عنوان کرد: عوارض بیماری دیابت تنها افزایش قندخون نیست تا ما بتوانیم میزان قندخون را کنترل کنیم. این بیماری در نهایت می‌تواند بر ارگان‌های حیاتی بدن تأثیر بگذارد به نحوی که شایع‌ترین علل کوری در جوانی بیماری دیابت است که در اثر درگیری عروق تغذیه‌کننده شبکیه به دیابت ایجاد می‌شود.

ذاکرکیش با بیان اینکه زخم‌های بهبود نیافتنی که منجر به قطع عضو می‌شوند در بیماران دیابتی شایع است؛ بیان کرد: اگر دیابت به موقع تشخیص و درمان نشود می‌تواند منجر به کوری غیرقابل برگشت شود. همچنین دیابت یکی از شایع‌ترین علل نارسایی کلیه است و فرد برای ادامه حیات مجبور به به دیالیز یا پیوند کلیه می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله اول در مقابله با دیابت پیشگیری و سپس درمان است، افزود: 50 درصد بیماران دیابتی با عارضه بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این روند، فاجعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ممکن است دیابت بر عروق خون‌رسان به مغز و قلب تأثیر بگذارد و فرد با سکته قلبی یا مغزی به مراکز درمانی مراجعه کند ولی پس از انجام آزمایش متوجه می‌شویم که علت بیماری این فرد دیابت بوده است.

ذاکرکیش عنوان کرد: قبل از آشکار شدن دیابت نوع دو یک دوره پیش دیابت وجود دارد و اگر بیماری فرد در این دوره کنترل شود، به حالت نرمال برمی‌گردد ولی اگر فرد در این مرحله کنترل نشود به یک بیمار دیابتی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دوره پیش دیابت هیچ‌گونه علائمی مشاهده نمی‌شود، گفت: در صورتی می‌توانیم دیابت را تشخیص دهیم که قند خون 126 میلی‌گرم بالاتر برود بنابراین اگر قندخون فردی بین 126 تا 230 میلی‌گرم باشد این فرد دیابتی است و در معرض عوارض دیابت قرار دارد و از عوارض بیماری مطلع نیست بنابراین این بیماری یک بیماری خاموش است و زمانی آشکار می‌شود که دیگر اثر مزمن خود را روی فرد گذاشته است.

دبیر علمی کنگره مراقبت از بیماری‌های مزمن با محوریت دیابت عنوان کرد: بنابراین شناسایی افراد در معرض خطر بسیار مهم است. تعداد زیادی از افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند عواملی از جمله سن بالا یا سابقه دیابت در اقوام درج یک را دارند ولی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌توان بسیاری از فاکتورهای دیگر را که ژنتیکی نیستند کنترل کرد.

ذاکرکیش گفت: با تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی صحیح می‌توانیم تا 59 درصد از بروز بیماری دیابت پیشگیری کنیم یا بروز این بیماری را به تعویق بیندازیم.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: هدف اولیه ما این است که ابتدا بیماری را در مراحل پیش دیابت یا در افرادی که در معرض دیابت هستند کنترل کنیم که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی انجام شود.