کد خبر: ۱۹۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۱

افزایش فشارها علیه موگابه برای استعفا

رابرت موگابه با فشارهای بی‌سابقه از سوی حزبش به منظور استعفا بعد از آغاز بحث درباره استیضاحش روبه‌رو شده و ارتش این کشور اعلام کرده جانشین احتمالی او به زودی به زیمبابوه بازخواهد گشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رابرت موگابه ۹۳ ساله اواخر روز یکشنبه با وجود ایراد یک سخنرانی تلویزیونی از اعلام رسمی استعفایش از ریاست جمهوری بعد از اقدام ارتش در به دست گرفتن کنترل دولت خودداری کرد.

امرسون منانگاگوا، معاون سابق موگابه ضمن درخواست از وی برای کناره‌گیری گفت: لازم است موگابه درخواست‌های مردمی را بشنود و کنار برود.

وی با ذکر این نکته که به دلیل تهدید زندگیش پس از اخراج از حزب حاکم از زیمبابوه گریخته، گفت که موگابه از وی خواسته بود به کشور بازگردد اما او تا زمانی‌که نتوانسته تضمینی برای امنیتش دریافت کند به این دعوت پاسخ نداده است.

منانگاگوا افزود: به رئیس جمهور گفتم تا زمانیکه از امنیت خود مطمئن نباشم بازنمی‌گردم.  

قانونگذاران حزب حاکم زانو – پی اف اعلام کردند که از امروز (سه‌شنبه) نخستین اقدامات را برای برکناری موگابه از ریاست جمهوری بعد از بی‌توجهی او به اولتیماتوم استعفا اتخاذ خواهند کرد.

وونگای موپرری، قانونگذار حزب زانو – پی اف گفت: ما می‌خواهیم از شر این حیوانی که اسمش موگابه است راحت شویم! ما از نفرات کافی برخورداریم و مخالفان نیز قرار است از ما حمایت کنند.

مکنزی نکوبه، یک قانونگذار دیگر حزب حاکم زیمبابوه به خبرگزاری فرانسه بعد از دیدار با قانونگذارانی که تا همین چند وقت پیش وفاداران سفت و سخت موگابه بودند، گفت: ما قصد داریم استیضاح انجام دهیم. ایشان باید کنار بروند.

دوشنبه شب کونستانتینو چیونگا، رئیس ارتش زیمبابوه گفت: در مذاکرات برای توافق مربوط به برکناری موگابه پیشرفت حاصل شده است.

چیونگا همچنین اظهار داشت: رئیس‌جمهور با امرسون منانگاگوا، معاون سابقش که اخراج چند وقت پیش او عملیات ارتش علیه دولت را رقم زد، در تماس است.

چیونگا خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی به سبب تحولات جدید که از جمله منجر به تماس میان رئیس‌جمهور با معاون سابقش شد دلگرم شده‌اند و انتظار می‌رود این معاون سابق به زودی به کشور بازگردد.

وی افزود: بنابراین مردم در جریان نتایج مذاکرات میان این دو قرار خواهند گرفت.

چیونگا همچنین بعد از آنکه تعداد زیادی از زیمبابوه‌ای‌ها اقدام ارتش علیه موگابه را جشن گرفتند خواهان آرامش شد.

انگلیس که پیش از این زیمبابوه مستعمره آن بوده در واکنش به تحولات این کشور خواهان خودداری همه از خشونت شد.

سخنگوی دفتر ترزا می، نخست وزیر انگلیس گفت: چیزی که آشکار به نظر می‌رسد این است که موگابه پشتیبانی مردم و حزبش را از دست داده است.
*ایسنا