کد خبر: ۱۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۷

عراقچی: طرفین مراقب باشند تا پنجره مذاکرات هسته ای بسته نشود

معاون وزیرامورخارجه ایران وعضوهیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 با انتقاد از برخی اظهار نظرها درمورد توافق هسته ای ژنو و تاکید بر اینکه برخی سخنان طرف مقابل سودمند، نیست، گفت:طرفین مذاکرات باید مراقب باشند که این پنجره بسته نشود.

به گزارش روز شنبه ایرنا،سیدعباس عراقچی که به منظور شرکت درهجدمین کنفرانس بین المللی کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی به لاهه سفر کرد، درمصاحبه ای با بخش خبری تلویزیون ملی هلند درپاسخ به سوالی درمورد توافق هسته ای ژنو،گفت: نیروهای تاریک مانند رژیم اسرائیل و برخی در داخل آمریکا وجود دارند که در جهت تخریب روند مذاکرات می کوشند، ولی ما باید بکوشیم عقلانیت پیروز شود.

معاون امور بین المللی وزیر امور خارجه ایران در ادامه خاطرنشان کرد: دریک توافقˈبرد-بردˈ طبیعی است که طرفین امتیازی داده و می گیرند و اینکه پس از توافق،برخی صحبت از تضعیف محتوای آن نمایند به گونه ای که گفته شود تنها صرفا بخش کوچکی از تحریم ها لغو شده، رویکرد مناسبی به نظر نمی رسد.

عراقچی که گزارشگر هلندی از وی به عنوانˈیکی از مهم ترین افراد موثر در توافق تاریخی ایران وغرب در ژنوˈ یاد کرد، همچنین در سخنان خود تاکید کرد: من به شخصه به آینده مذاکرات خوش بین هستم، چرا که هیچ جایگزینی به دلیل هزینه مند بودن، برای مذاکرات وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درمصاحبه با شبکه خبری تلویزیون هلند با اشاره به حساسیت و فشردگی مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 در ژنو اظهار داشت: مذاکرات ژنو قرار بود طی سه روز انجام شود،اما به پنج روز کشیده شد و تماس با وزیران امور خارجه شش کشور جهت حضور بر سر میز مذاکره در نیمه شب که اقدامی استثنایی بود،در دور آخر گفت و گوها انجام شد.

به گفته عراقچی،قبل از حاصل شدن توافق تا ساعت سه صبح درباره چند واژه مهم،مذاکراتی طولانی صورت گرفت.

هجدهمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی از دوشنبه 11 آذرماه به مدت پنج روز در لاهه هلند برگزار شد وهیاتی ازجمهوری اسلامی ایران به سرپرستی سیدعباس عراقچی معاون امور بین المللی وزیر امور خارجه در این کنفرانس حضور داشت.