کد خبر: ۱۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۴۱

وزیر خارجه انگلیس: هر پیشرفتی در بهبود روابط با ایران نباید به زیان اعراب خلیج فارس تمام شود

وزیر امورخارجه بریتانیا بر تعهد کشورش به امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید گذاشت و گفت توافقنامه اتمی ایران و قدرت های جهانی، تعهد بریتانیا به متحدانش را کاهش نمی دهد.
آسوشیتدپرس نوشت: وزیر امورخارجه بریتانیا بر تعهد کشورش به امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید گذاشت و گفت توافقنامه اتمی ایران و قدرت های جهانی، تعهد بریتانیا به متحدانش را کاهش نمی دهد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، ویلیام هیگ روز جمعه در همایش گفت و شنود منامه در پایتخت بحرین، گفت بریتانیا و دیگر کشورهای غربی باید بر تعهد خود به ثبات در منطقه خلیج فارس پایبند بمانند و آنرا تقویت کنند.

وی یادآور شد بریتانیا همکاری امنیتی و دفاعی با منطقه را گسترش می دهد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس عموما از توافق ژنو استقبال کردند، و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ، در آنچه نشانه ای بر گرم شدن مناسبات تلقی شده است، هفته پیش از چهار کشور – کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی – دیدن کرد.

با این حال، رهبران آنها همچنان نسبت به مقاصد ایران مشکوک هستند و از آن بیم دارند که مناسبات بهتر با غرب تهران را تقویت کند. عربستان سعودی بویژه ایران را تهدیدی برای نفوذ خود در منطقه می بیند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنین ایران را به دامن زدن اعتراضات شیعیان در بحرین ، متحد اصلی آمریکا و بریتانیا، متهم می سازند.

گزارش اسوشیتد پرس حاکی از آن است که پیش از سخنرانی ویلیام هیگ، معترضین اپوزیسیون بار دیگر به خیابان های منامه ریختند.

ویلیام هیگ گفت: هر پیشرفتی در بهبود مناسبات با ایران نباید به زیان متحدان عرب بریتانیا در سوی دیگر خلیج فارس تمام شود.