کد خبر: ۱۹۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۰۰

کشته‌شدن «علی عبدالله صالح» و تشدید جنگ در «یمن»/حالا چه خواهد شد؟

سی ان ان: شاهد گسترش تنش و منازعه در روابط ایران و عربستان سعودی خواهیم بود/میدل ایست ای: حذف صالح تهدیدی برای یمن است. مناقشه رادیکال‌تر می شود و این خبر بدی برای تمام طرفین است.
رسانه‌های منطقه‌ای همواره این ادعا را مطرح کرده‌اند که ایران حامی انصارالله است و در رقابت با عربستان رقیب منطقه‌ای‌اش در آن کشور بازی می‌کند. در این صورت کشته‌شدن صالح قطعا بر سیاست و اهداف ایران در یمن تاثیرگذار خواهد بود. رسانه‌های مختلف این موضوع را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «میدل ایست ای» در گزارشی اشاره می‌کند که با کشته‌شدن علی عبدالله صالح رییس‌جمهوری سابق یمن توسط متحدان سابق خود، ایران بایستی تلاش بیشتری انجام دهد تا ائتلاف ضد‌سعودی را حفظ کند.



این سایت می‌نویسد: «اکنون افکار عمومی در رسانه‌های اجتماعی از دست انصارالله عصبانی هستند و نوع زمامداری آنان را نمی‌پذیرند. با توجه به اتحاد خفیف صالح و انصارالله روابط دشوار او با ایران فراموش شده بود. فراموش نکنیم که صالح بیش از دو دهه مزاحم سیاست‌های ایران در منطقه بود. با این حال، در حال حاضر فقدان حمایت نظامی و سیاسی صالح، سبب می‌شود تا بعید به نظر رسد که جبنش انصارالله بتواند موفقیتی در برابر حمله عربستان سعودی در طولانی‌مدت داشته باشد. صالح پیشتر متحد قوی صدام حسین دیکتاتور بعثی عراق بود و در جریان جنگ ایران و عراق از بغداد علیه ایران حمایت کرد. در واقع، یمنی‌ها در حوزه ایدئولوژیک و هم ارسال مزدور در طول جنگ ایران و عراق علیه نیروهای ایرانی جنگیدند. پس از پایان جنگ، صالح به حمایت از تمایلات استراتژیک عراق به ویژه تصمیم تحریک‌کننده صدام برای حمله علیه کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی ادامه داد. این موضوع سبب نگرانی تهران شد. تصمیم صالح برای سرکوب حوثی‌ها در سال ۲۰۰۴ میلادی سبب آغاز شورش حوثی‌ها در استان صعده شد.»



میدل ایست ای می‌نویسد اگرچه در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران نسبت به تمایل صالح برای نزدیکی به حوثی‌ها علیه دولت هادی و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی مشکوک بود اما سرمایه‌گذاری سیاسی قابل توجهی را برای اتحاد میان انصارالله و عناصر وابسته به صالح انجام داد.

میدل ایست ای می‌نویسد قتل صالح به تشدید اختلافات در یمن و رادیکال‌تر‌شدن فضا می‌انجامد و این خبر بدی برای همگان است. میدل ایست ای در ادامه می‌نویسد مشکل اصلی در یمن برای ایران آن است که تهران ارتباطی با نیروهای مخالف حوثی‌ها به‌خصوص دولت عبدربه منصور هادی، قبایل کلیدی و عناصر مختلف شاخه اخوان المسلمین یمن نداشته است. این سایت می‌نویسد: «حذف صالح تهدیدی برای یمن است. مناقشه رادیکال‌تر می شود و این خبر بدی برای تمام طرفین است».

تشدید رقابت ایران و عربستان؟

شبکه خبری «سی ان ان» نیز در گزارشی می‌نیوسد که انتظار می‌رود کشته‌شدن علی عبدالله صالح سبب تشدید رقابت میان ایران و عربستان سعودی و منازعه میان این دو قدرت منطقه‌ای شود. این شبکه خبری می‌نویسد: «اکنون پرسش اساسی آن است که ایا ایران و حزب الله حمایت خود را از حوثی‌ها افزایش خواهند داد یا خیر؟ امارات و عربستان مصمم هستند که انصارالله را شکست دهند چرا که آن گروه را عامل ایران در شبه جزیره عربستان و منطقه می‌دانند».



به گزارش آفتاب‌نیوز، در همین حال، روزنامه «واشنگتن اگزماینر» نزدیک به جریانات دست راستی امریکا با طرح ادعاهایی می‌نویسد: کشته‌شدن صالح تنها دو روز پس از آن روی داد که صالح متعهد شد پیمان خود را با حوثی‌ها قطع کند و با عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن همکاری کند. این تعهد از سوی عربستان مورد استقبال قرار گرفت. ‌این پرسش مطرح می‌شود که چه کسی وسیله ردیابی صالح و حمله همزمان به خودرو و موتور همراه او را در اختیار داشته است؟ ترور صالح نشان‌دهنده حرفه‌ای‌بودن عاملان آن و توانایی آنهاست.

دایره‌های قرمزی که مشخص شده‌اند را ببینید، بیشتر نشان می‌دهد که عاملان ترور تا چه اندازه ماهر بوده‌اند. هر کسی که صالح را کشته به اندازه کافی هوشمند بوده که بدون تبادل آتش زیاد کار را انجام کند‌. به عبارت دیگر کار را دقیق انجام داده است. همچنین، تصاویر منتشر‌شده نشان می‌دهند که صالح پس از خارج شدن از خودرو کشته شده است.