کد خبر: ۱۹۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۱

چالش بزرگ ترامپ ؛ شورای امنیت فردا جلسه ویژه دارد

شورای امنیت سازمان روز جمعه درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه می دهد.
این جلسه بنا به درخواست هشت کشور عضو این شورا برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بولیوی، مصر، فرانسه، ایتالیا، سنگال، سوئد، انگلیس و اروگوئه هشت کشوری هستند که خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شده اند.

«کارل سکاو» معاون سفیر سوئد در سازمان ملل گفت: سازمان ملل موقعیت حقوقی و سیاسی ویژه ای برای بیت المقدس درنظر گرفته و شورای امنیت نیز از جامعه جهانی خواسته است به آن احترام گذاشته شود و به همین دلیل ما معتقدیم که این مساله باید فورا بررسی شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر نمایندگی سوئد در سازمان ملل اعلام کرد که این هشت کشور از ژاپن خواسته اند تا آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را به شورای امنیت دعوت کند و وی گزارشی در این باره ارائه دهد. ژاپن رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (دسامبر) است.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته (2016) قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
این قطعنامه با چهارده رای مثبت و یک رای ممتنع دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به تصویب رسید.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 بیت المقدس شرقی را نیز اشغال کرد.

به گزارش ایرنا، با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، ترامپ روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس اعلام کرد.

گوترش در واکنش به تصمیم ترامپ گفت: به طور مداوم علیه اقدامات یک جانبه ای که چشم انداز صلح اسرائیلی ها و فلسطینی ها را به خطر اندازد، مخالفت کرده ام.

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

شرق بیت المقدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می شود. اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
*ایرنا