کد خبر: ۱۹۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۳

هم صدایی «بی سابقه» جهان علیه تصمیم دونالد ترامپ

تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به شهر بیت المقدس که شب گذشته با امضای یک فرمان اجرایی شد موجی بی سابقه از هم صدایی را علیه این تصمیم در جهان به راه انداخت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کشورهای مسلمان یک صدا با این تصمیم مخالفت شدید خود را اعلام داشته و این درحالیست که از پاپ رهبر کاتولیک های جهان گرفته تا دبیرکل سازمان ملل و حتی کشورهای متحد آمریکا در منطقه و جهان نیز با این مخالفت هم صدا شدند.

در برخی کشورهای مسلمان همچون ترکیه و اردن مردم در اعتراض به این تصمیم به خیابان ریخته و در برابر سفارت و کنسولگری آمریکا دست به تظاهرات زدند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توئیتر به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی واکنش نشان داد.

وی نوشت: « اگر نیمی از پول‌هایی را که برخی از حاکمان منطقه برای حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی، فرقه‌گر‌ایی و تحریک علیه همسایگان هزینه می‌کنند برای آزادسازی فلسطین هزینه می‌کردند، امروز ما با این خودخواهی آمریکا مواجه نبودیم که می‌خواهد «بیانیه کسی که هیچگونه مالکیتی ندارد را برای کسی که حقی ندارد» اجرا کند. به رغم همه این‌ها قدس برای همیشه عربی-اسلامی باقی خواهد ماند چه بخواهند چه نخواهند.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار حفظ وضعیت قدس شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود اعلام کرد: اقدام ترامپ نقض تمامی قطعنامه‌ها و توافقات بین‌المللی و دوجانبه است. تصمیم ترامپ به منزله خروج آمریکا از گفت‌وگوهای صلح است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه عنوان داشت: طرح آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در برابر وجدان بشری، حقوق و تاریخ، بی اعتبار و فاقد ارزش است

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: ملت فلسطین تسلیم تصمیم ترامپ نمی شود. فلسطینیان در واکنش به این اقدام، انتفاضه ای سراسری به راه می اندازند

امانوئل مکارون رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: تصمیم یک جانبه ترامپ باعث تاسف است و ما از این تصمیم حمایت نمی کنیم.

معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی گفت: تصمیم ترامپ اعلام جنگ محسوب می شود. امروز روز وحدت برای مقابله با تجاوزی آشکار است که علیه فلسطین و مقدسات امت اسلامی به راه افتاده است.

امیر قطر در تماس تلفنی با ترامپ: این تصمیم نتایج منفی برای منطقه خواهد داشت.

بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری مصر: عبدالفتاح السیسی در تماس تلفنی با محمود عباس، مخالفت خود را با تصمیم ترامپ در خصوص قدس اعلام کرد.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ درباره قدس، همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کرد.

فدریکا موگرینی "نگرانی جدی" اتحادیه اروپا از اعلام تصمیم آمریکا درباره قدس و تبعات آن برای دورنمای صلح را ابراز کرد.

شیخ الازهر:رئیس جمهوری آمریکا با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفت.

وزارت خارجه کانادا: اوضاع شهر اورشلیم (قدس) را نمی توان جز در چارچوب یک راه حل فراگیر برای نزاع فلسطینی- اسرائیلی سامان داد.

نخست‌وزیرانگلیس اظهارداشت که باتصمیم آمریکا مبنی برانتقال سفارتخانه این کشور به بیت‌المقدس مخالفت است وگفت:این اقدام برای آینده صلح درمنطقه سودمند نیست.

مرکل صدر اعظم آلمان: از تصمیم آمریکا درباره قدس حمایت نمی کنیم؛ وضعیت قدس باید از طریق مذاکره در چهارچوب راه حل دو کشور مشخص شود.
*دنیای اقتصاد