کد خبر: ۱۹۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۵۱

پشت پرده «رابطه مخفی و پنهانی» عربستان و اسرائیل / آرزوهای خوب سعودی ها برای ترامپ و ترس از بروز اختلاف با اسرائیل

موضع عربستان درباره رابطه اش با اسرائیل بعد از حواشی پیش آمده بر سر تغییر پایتخت سیاسی این رژیم از سوی دونالد ترامپ چیست؟ سوالی که توسط سی ان بی سی مورد تحلیل قرار گرفته است.
موضع عربستان درباره رابطه اش با اسرائیل بعد از حواشی پیش آمده بر سر تغییر پایتخت سیاسی این رژیم از سوی دونالد ترامپ چیست؟ سوالی که توسط سی ان بی سی مورد تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به گزارش نامه نیوز به نقل از سی ان بی سی، گزارش ها درباره توافقات بین عربستان و اسراِییل در سال های اخیر بیشتر شده است، رو به رو شدن های بیشتر، حتی در پشت درهای بسته باعث افزایش تنش در خاورمیانه شده است. هرچند منافع مشترک میان این دو بازیکن منطقه، اتحاد جدید بین آن ها ایجاد کرده است.

به گفته دیوید اوتاوی، کارشناس خاورمیانه در واشنگتن در گفت و گو با سی ان بی سی؛ همکاری های آَشکار بین عربستان سعودی و اسراییل به نظر غیر محتمل می آید اما ارتباط ها و برنامه ها به طور مخفی بین این دو افزایش خواهد یافت.

عربستان در واکنش به تصمیم تغییر مکان سفارت آمریکا در اسراییل توسط ترامپ در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که «ناامیدکننده» بوده است، از این بیانیه می توان دو برداشت داشت. حفظ آرزوهای خوب برای ترامپ و همچنین عدم تمایل به ایجاد اختلاف با اسراییل.

به گفته این کارشناس خاورمیانه، موضوعی که در حال حاضر این دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است موضع جدید شاهزاده عربستان محمد بن سلمان علیه ایران است. این موضوع با لفاظی های قوی و ضد ایرانی ترامپ تشویق و تسهیل شده و از طرف دیگر با فروش سلاح های نظامی آمریکا به پادشاهی افزایش یافته است.

در حقیقت این دو کشور زمانی که بحث تاثیر نفوذ ایران در یمن و سوریه می شود موضع یکی و منافع مشابه به همراه دارند.

اوتاوی می گوید: این احتمال وجود دارد که طرحی بین آمریکا،اسراییل و عربستان برای خنثی کردن نفوذ ایران در مناطق سوریه، عراق، یمن و لبنان وجود داشته باشد.

به گزارش نامه نیوز :به گفته کارشناسان همکاری پنهانی عربستان و اسراییل، به سعودی ها کمک می کند که راس قدرت منطقه قرار بگیرند اما با توجه به واکنش های منفی به اظهارات اخیر ترامپ همکاری های آشکار این دو کشور می تواند دردسر ساز شود. به طوری که همکاری با اسراییل حتی در کشوری مانند عربستان خطرات زیادی را با خود به همراه دارد.

به گفته آیهام کامل، مدیر گروه اوراسیا در خاورمیانه و شمال آفریقا، در حالی که هیچ توافق رسمی بین عربستان و اسراییل وجود ندارد اما یک توافق استراتژیکی بین این دو در خصوص اینکه ایران تهدیدی برای این دو کشور است، وجود دارد.