کد خبر: ۱۹۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۶۹

رای الیوم: فرستاده مکرون با شاهزاده‌های بازداشت‌شده در ریاض دیدار کرد /ولیعهد جنجالی اجازه دیدار تک به تک با شاهزادگان را نداد

روزنامه 'رای الیوم' روز سه شنبه نوشت: فرستاده ویژه رئیس جمهوری فرانسه و سفیر این کشور در ریاض هفته گذشته به ملاقات گروهی از شاهزادگان بازداشت شده عربستانی در هتل 'ریتز کارلتون' رفتند.
روزنامه 'رای الیوم' روز سه شنبه نوشت: فرستاده ویژه رئیس جمهوری فرانسه و سفیر این کشور در ریاض هفته گذشته به ملاقات گروهی از شاهزادگان بازداشت شده عربستانی در هتل 'ریتز کارلتون' رفتند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از این روزنامه فرامنطقه ای،‌ 'ولید بن طلال' شاهزاده میلیاردر بازداشتی عربستان، هرگونه توافق با بازرسان را رد کرده و خواستار محاکمه‌ای علنی خود شده است.

به نوشته رای الیوم، منابع عالی رتبه در پاریس گزارش دادند که فرستاده ویژه 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه به همراه سفیر این کشور در ریاض، به ملاقات شاهزادگان بازداشت‌شده و 'محمد التویجری' مدیر دفتر 'عبدالله بن عبد العزیز'، پادشاه سابق این کشور رفتند.

این روزنامه که به نام فرستاده مکرون اشاره نکرده، اضافه کرد که هدف فرستاده فرانسه دیدار با تک تک شاهزادگان بازداشت شده به صورت جداگانه‌ بود، اما 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان نپذیرفت و اعلام کرد که فرستاده و سفیر فرانسه باید در یک دیدار با حضور مسؤولان رسمی عربستان با شاهزادگان صورت گیرد .

طرف فرانسوی بر دیدار با ولید بن طلال و شاهزاده 'متعب بن عبدالله' به صورت جداگانه پافشاری کرده،اما ولیعهد عربستان این تقاضا را نپذیرفته است.

طبق این گزارش، هنوز برخی شاهزادگان عربستانی نپذیرفته اند که در ازای چشم‌پوشی از بخشی از دارایی‌های خود، آزاد شوند.

ولید بن طلال میلیاردر سعودی با این درخواست محمد بن سلمان مخالفت کرده و بر برگزاری محاکمه‌ علنی جهت تفهیم اتهام و حضور بازرگانان و شرکت‌های بین‌المللی به عنوان شاهد و شرح چگونگی افزایش ثروتش در بازارها و سرمایه‌گذاری‌های خارج از کشور، بیش از بازارهای داخلی عربستان، اصرار دارد.

طبق گزارش رای الیوم، با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت شاهزادگان سعودی، اکنون محمد بن سلمان خود را درون مشکل بزرگ و جدی می‌بیند،‌ از یک طرف نمی‌تواند شاهزادگان بازداشت‌شده را به صورت علنی محاکمه کند و از سوی دیگر نمی‌تواند آنها را بدون گرفتن بخشی از دارایی‌هایشان آزاد کند، چون در این صورت آزادی آنها به معنای بی‌گناهیشان است.

این روزنامه اضافه کرد: محمد بن سلمان بیش از این نیز نمی‌تواند شاهزادگان را در بازداشت نگه دارد، چرا که طولانی شدن دوره بازداشت آنها، آشوبی در خاندان پادشاهی سعودی ایجاد خواهد کرد و این خاندان در حال حاضر هم با مشکلات بسیاری مواجه است و اگر بن سلمان این مشکل را با کمترین آسیب ممکن حل نکند، توطئه‌هایی در داخل عربستان رخ خواهد داد.

حدود یک ماه پیش سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان دستور تشکیل 'کمیته مبارزه با فساد' در این کشور به ریاست محمد بن سلمان ولیعهدش صادر کرد.

به دنبال تشکیل این کمیته، یازده شاهزاده سعودی، چهار وزیر کنونی، دهها وزیر سابق و همچنین چند تن از مقامات برجستۀ این کشور به
اتهام فساد، بازداشت شدند.

یکی از شاهزاده های بازداشت شده ولید بن طلال از ثروتمندترین چهره ها بازداشت شدگان در عربستان است.
منبع: ایرنا