کد خبر: ۱۹۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۵

تحصیل بیش از 200 هزار دانش آموز آذربایجان غربی زیر سقف مدارس تخریبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: 6 هزار کلاس درس در استان نیازمند مقاوم سازی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ قهرمان رحمانی با بیان این‌که 6 هزار کلاس درس در استان نیازمند مقاوم سازی است، اظهار کرد: بیش از 5 هزار کلاس درس در استان نیازمند تخریب و بازسازی کامل است.

وی ادامه داد: بیش از 30 درصد مدارس استان نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است که اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان نیاز است.

رحمانی تصریح کرد: بیش از 200 هزار دانش آموز در مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی استان تحصیل می کنند.

وی با بیان این‌که سرانه فضای آموزشی در استان با تحویل 292 کلاس درس به 4 مترمربع رسید که با میانگین کشوری هنوز هم فاصله داریم، اظهار کرد: متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور 5.17 مترمربع برای هر دانش آموز است که برای رسیدن به نرم کشوری اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با بیان این‌که استان در سرانه فضاهای آموزشی در رتبه 29 کشوری قرارگرفته است، گفت:با تحویل به موقع پروژه‌های نیمه تمام و احداث فضاهای جدید آموزشی، آذربایجان غربی به رتبه 4 کشوری ارتقا یافته است.

وی با اشاره به سرانه ورزشی استان یادآور شد: سرانه ورزشی استان 0.11 مترمربع بوده که متوسط کشوری 0.22 مترمربع است.

رحمانی با اشاره به این‌که استانداردسازی مدارس از سال 92 شروع شده خاطرنشان کرد: در زمان آغاز طرح،حدود 9 هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی بخاری نفتی، چکه‌ای و کاربراتور شناسایی شد که تاکنون 1526 مدرسه در قالب 2887 کلاس درس به سیستم گرمایشی برقی مجهز شدند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی ادامه داد: 650 مدرسه در قالب 3 هزار و 177 کلاس در استان نیز به سیستم گرمایشی پکیج وموتورخانه مجهزند که 1200 کلاس درس از طرح استاندارد سازی سیستم گرمایشی باقی مانده که اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان نیاز دارد.

رحمانی با اشاره به اعتبارات ابلاغی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان این‌که امسال از 43 میلیارد تومان اعتبار ابلاغی از محل اعتبارات ملی به استان درحدود 10 میلیارد تومان تخصیص یافته است تصریح کرد: از 135 میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن و استانی نیز تنها 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به کمک‌های خیرین در احداث و نوسازی مدارس استان خاطرنشان کرد: در جشنواره 19 خیرین مدرسه ساز استان،خیرین استان 45.3 میلیارد تومان متعهد شدند که تا به امروز 44 مدرسه با 190 کلاس درس خیرساز ، 50 مدرسه در قالب 324 کلاس به شکل مشارکتی درحال  ساخت است که جمعاً 514 کلاس درس درحال ساخت استان را شامل می‌شود که ظرفیت خوبی برای استان می‌باشد که در این مورد از یکایک خیّرین بزرگوارمان که کارخداپسندانه مدرسه‌سازی را انتخاب نموده‌اند اینجانب نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

رحمانی بااشاره به پروژه‌هایی که در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد، افزود: با تامین اعتبارات لازم پیش‌بینی می‌شود 13 پروژه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به نیاز مسکن‌های مهر استان به کلاس درس تصریح کرد: 700 کلاس درس در مسکن‌های مهر استان نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت بنیاد برکت و و بنیادعلوی ساخت کلاس درس در استان گفت: سال گذشته 82 کلاس درس تعهد شده توسط بنیاد علوی درحال اجراست و امسال نیز 62 کلاس درس دیگر نیز توسط بنیاد علوی تعهد شده که ازاین تعداد تاکنون 30 کلاس درس به بهره بردارآموزش و پرورش تحویل داده شده است و بنیاد برکت نیز در استان 46 مدرسه در قالب 140 کلاس درس  شروع نموده است که از این تعداد 92 کلاس درس تابحال تحویل شده است.

وی افزود: چنانچه اعتبارات لازم تامین شود طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است 384 کانکس در استان به کلاس درس تبدیل شود.

رحمانی با اشاره به این‌که 307 کلاس خشت و گلی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: 7 هزار دانش آموز در این کلاس‌های درس تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس در برنامه ششم توسعه گفت: تخریب و بازسازی، مقاوم سازی مدارس، استاندارد سازی تاسیسات گرمایشی مدارس، نوسازی تجهیزات و حذف مدارس کانکسی از اهداف پیشروی این نهاد در برنامه ششم توسعه است که امید است به این مهم دست یابیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به حادثه مدرسه راه شهدا به لزوم دقت در حفظ و نگهداری کلیه ساختمان‌های عمومی به ویژه مدارس به عنوان فضاهای خدمت رسان به دانش آموزان عزیز تاکید کرده و افزود: مدرسه مذکور با تلاش شبانه‌روزی کلیه همکاران تلاشگر و پیمانکار مربوط به طور کامل نوسازی و تجهیز شد و اکنون به طور کامل در اختیار دانش آموزان این مدرسه است.
*ایسنا