کد خبر: ۱۹۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۳

سازمان ملل ادعاهای موشکی آمریکا علیه ایران را رد کرد/ مدارکی دال بر تشخیص سازنده موشک های شلیک شده از یمن به عربستان وجود ندارد

شبکه خبری «روسیا الیوم» گزارش کرد: «فرحان حق» جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه شب گفت، مدارک قاطعی دال بر مشخص شدن کشور سازنده موشک های شلیک شده از یمن به عربستان وجود ندارد.
جانشین سخنگوی «آنتونیو گوترش» در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک گفت: گزارش امروز دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل متحد، گزارش شش ماهه ایشان درباره چگونگی اجرای قطعنامه 2231 درباره برنامه هسته ای ایران بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی در ادامه آورد: این گزارش تحلیلی درباره موشک های شلیک شده از یمن به عربستان ارائه می دهد، اما هیچ مدرک قاطعی در آن وجود ندارد که کشور سازنده این موشک ها را تعیین کرده باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تاریخ اعلام دقیق شواهد قطعی کشور سازنده ساخت موشک های شلیک شده به عربستان گفت: کمیته کارشناسان (سازمان ملل متحد) همچنان در حال بررسی این موضوع هستند.

این اظهارات سازمان ملل متحد با ادعای روز پنجشنبه «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تناقض دارد که مدعی ایرانی بودن موشک های شلیک شده به عربستان شد.

هیلی ضمن استقبال از گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد پرونده هسته ای ایران، مدعی شده بود، گوترش از تجهیز حوثی ها به سلاح های خطرناک از سوی ایران سخن گفته است.

این درحالی است که براساس مفاد گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، گوترش تایید نکرد که موشک های شلیک شده به عربستان، ساخت ایران است.

گوترش در گزارش ارائه شده خود به شورای امنیت گفت: گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد برای بررسی لاشه موشک های شلیک شده به عربستان، به این کشور رفته اند.

هیلی امروز با حضور در وزارت دفاع آمریکا و بدون اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی بی‌دریغ واشنگتن از عربستان سعودی برای بمباران مردم مظلوم یمن، ایران را به تجهیز جنبش انصارالله برای حمله موشکی به ریاض متهم کرد.

این اقدام با واکنش فوری «غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل متحد روبرو شد.
وی با رد مجدد ادعای ارسال موشک به یمن، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه آمریکا دانست.
منبع: ایرنا