کد خبر: ۱۹۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۳۵

لابی شدید «ترکیه» علیه «گولن»/«اردوغان» برای متقاعد کردن «ترامپ» چقدر پول خرج کرده؟

آنکارا که گولن را متهم به برنامه‌ریزی درباره کودتای نافرجام در ترکیه می‌کند، قصد دارد تا منابع مالی حاصل از مدارس و نهادهای آموزشی گولن را بخشکاند.
سایت «المانیتور» در گزارشی اشاره می‌کند که «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه و گروه‌های لابی‌گر وابسته به او در حال رایزنی با مقام‌های امریکایی هستند تا آنان را متقاعد کنند که حساب‌های مالی و بانکی و مسیر درآمد مدارس گولن را مسدود کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «المانیتور» می‌نویسد: «آنکارا که گولن را متهم به برنامه‌ریزی درباره کودتای نافرجام در ترکیه می‌کند، قصد دارد تا منابع مالی حاصل از مدارس و نهادهای آموزشی گولن را بخشکاند. در این راستا، از اکتبر ۲۰۱۵ میلادی، «رابرت امستردام» به عنوان وکیل استخدام شده است. ترکیه ۵۵۰ هزار دلار به او و گروه مشاوره حقوقی‌اش پرداخت کرده و قراردادی ده ساله را امضا کرده است. البته این مقدار تنها بخشی از کل مبلغ ۳ میلیون دلار پرداختی است.

 امستردام در مصاحبه‌ای در ماه اگوست به «المانیتور» گفت که گولن باهوش است و خود را به سیستمی متصل کرده است که در آن به خود افتخار می‌کند و به هیچ‌کسی پاسخگو نیست. امستردام اخیرا کتابی را درباره شبکه‌ای منتشر کرده است؛ یعنی شبکه گولن و در آن می‌گوید حدود ۱۷۰ مدرسه دارد با ۷۰ هزار دانش‌آموز در ۲۹ ایالت. او این مدارس را متهم کرده که تقلب در صدور ویزا را برای معلمان انجام داده‌اند و ۴۰ درصد از درآمدها مستقیما به شخص گولن می‌رسند. توجه زیاد این وکیل به فعالیت‌های گولن در اوهایو متمرکز شده است».

گفته شده که مقام‌های یک مدرسه وابسته به گولن در آمریکا ۵ میلیون دلار را از طریق قراردادهای فدرال به صورت وجوه نقد به بانکی وابسته به گولن در ترکیه انتقال داده‌اند.

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که آمستردام گفته است که ترکیه امسال قراردادی ۱.۷ میلیون دلاری را با «گرین برگ ترائوریگ» لابی‌گر کهنه کار در ماه مه امضا کرده است که در آن وظایف بر عهده گروه مشاوره Gephardt گذاشته است تا با نمایندگان کنگره امریکا لابی‌گری کند.

چند روز پیش از دیدار اردوغان با ترامپ در ماه مه در کاخ سفید، ترکیه از Ballard Partners شرکتی که به نفع ترامپ و منافع اقتصادی او در فلوریدا پیش از رییس‌جمهورشدن‌اش لابی‌گری می‌کرد تماس برقرار کرد. «برایان بالارد» لابی‌گر پیشین ترامپ در فلوریدا و «رابرت وکسلر» نمایندگان سابق فلوریدا سهامداران این شرکت هستند. در همان ماه ترکیه قراردادی ۱.۱ میلیون دلاری را با شرکت روابط عمومی «بورسن مارستلر» امضا کرد.

فلین مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ که اخیرا به دلیل رسوایی ایجاد شده مجبور به استعفا شد نیز از طریق شرکت مشاوره‌ای خود چند صد هزار دلار از طرفداران اردوغان دریافت کرده بود. گروه وابسته به او مقالاتی را علیه گولن در سایت «هیل» منتشر کرده بود و او را تهدیدی برای دموکراسی در ترکیه خوانده بود. در این مقالات اشاره می‌کند که گولن یک «اسلامگرای رادیکال» است و امریکا نباید «بهشت امنی» را برای او فراهم کند».

نکته جالب آن که «هالک بانک» نیز به گروه مشاوره‌ای بالارد و وکسلر ۱۲۵ هزار دلار در ماه اگوست به منظور کمک‌های مشاوره‌ای و کمک به مدیر خارجی در بخش ارتباطات با مقام‌های دولتی در امرکیا پول پرداخت کرده بود. این در حالیست که «هاکان اتیلا» معاون امور بین‌الملل آن بانک در جریان پرونده رضا ضراب به عنوان یکی از متهمان اصلی، پرونده‌اش در حال بررسی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، ترامپ در ابتدا موضعی در حمایت از اردوغان اتخاذ کرد به خصوص پس از همه‌پرسی ماه آوریل که در جریان آن قدرت اروپایی نیز از نحوه برخورد اردوغان و اعلام پیروزی‌اش انتقاد کردند. با این حال، پس از دیدار اردوغان از واشنگتن یک ماه پس از آن و صحنه‌های به نمایش درآمده درباره برخورد محافظان اردوغان با معترضان غیرمسلح مخالف او سبب شد تا کاخ سفید موضع منفی‌ای نسبت به شخص او و دولت‌اش پیدا کند.

 ترکیه به عنوان یک عضو ناتو همچنین در بدترین زمان ممکن از واشنگتن خواسته است تا واحدهای کردی حفاظت از خلق که علیه داعش جنگیده‌اند را به عنوان گروهی تروریستی قلمداد کند.