کد خبر: ۱۹۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۴

آلمان از ایران دور شد!

 آلمان در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی موضع نسبتا ملایم‌تری در قبال ایران داشته است. اما اکنون وزیر خارجه آلمان از لزوم مقابله با "مشکل نقش ایران" سخن می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان طی گفت‌وگویی با روزنامه الشرق الاوسط از نقش منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: برلین و ریاض در رابطه با تحلیل وضعیت، دیدگاه مشترکی دارند. عربستان درباره ایران بسیار نگران است. ما نیز مانند عربستان درباره نقش سیاسی خارجی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، بسیار نگران هستیم.

گابریل با اشاره به لزوم بازگشت دولت مشروع به صنعا، شلیک موشک از جانب یمن به عربستان را محکوم کرد.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه روابط آلمان و عربستان محوری است، افزود: ما می‌خواهیم بدون آسیب رساندن به توافق هسته‌ای، به شکل مشترک با آمریکایی‌ها با مشکل نقش ایران در منطقه مقابله کنیم. در این زمینه، ما آشکارا آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم کردیم. زیرا این آزمایش‌ها به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازگار نیست. هدف استراتژیک ما باید این باشد که ایران از چنین اقداماتی دست بردارد و به شکل سازنده رفتار کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان بازگشت حریری به لبنان را یک گام مثب ارزیابی کرد و گفت: در رابطه با لبنان، ما مانند عربستان از نقش حزب الله به عنوان یک گروه شبه‌نظامی و نقش منطقه‌ای آن نگران هستیم.

گابریل در پاسخ به این سوال که بحران سوریه را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بر خلاف آنچه که بعضی‌ها این روز‌ها می‌گویند، بحران سوریه هنوز به پایان نرسیده است. مذاکره درباره انتقال سیاسی در سوریه با استعفای بشار اسد آغاز نمی‌شود. اپوزیسیون (سوریه) در جلسه اخیرش در ریاض به این مسئله اذعان کرد. در نهایت خود سوری‌ها باید درباره ترسیم آینده سیاسی سوریه به توافق برسند.

در یمن نیز، گابریل هدف کشورش را بازگشت "دولت مشروع" به صنعا دانست و اعلام کرد که جز از طریق ابزارهای سیاسی نمی‌توان برای نزاع یمن راه حل بلندمدت ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما متوجه هستیم که وجود یک تهدید دائم ناشی از مسلح شدن شبه‌نظامیانی همچون حوثی‌ها به موشک‌های بالستیک امری است که عربستان آن را نمی‌پذیرد. تجاوز موشکی حوثی‌ها به ریاض را با شدیدترین لحن محکوم کردیم. علاوه بر این، ما درباره کشته شدن علی عبدالله صالح و تحولات اخیر صنعا نگرانی عمیقی داریم.

گفتنی است که عربستان دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی را دولت مشروع یمن می‌داند و برای بازگرداندن آن به صنعا، به یمن حمله نظامی کرد. این دولت هم اکنون در عربستان به سر می‌برد.
*فرارو