کد خبر: ۱۹۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۵۱

مدیران فناوری، چند ساعت می‌خوابند؟

با توجه به نمودار ارزیابی مفید کسب و کار که دانشگاه هاروارد به تازگی آن را منتشر کرده است، خستگی مداوم می‌تواند به اندازه مسمومیت ناشی از مصرف الکل مضر باشد و فرد را با اختلالات روانی مواجه کند.
با توجه به نمودار ارزیابی مفید کسب و کار که دانشگاه هاروارد به تازگی آن را منتشر کرده است، خستگی مداوم می‌تواند به اندازه مسمومیت ناشی از مصرف الکل مضر باشد و فرد را با اختلالات روانی مواجه کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این خستگی توأم با بیداری‌های طولانی احتمال بروز مشکلات جسمانی را هم فراهم می‌آورد و هرچه تعداد ساعت‌های بیداری افزایش می‌یابد، توان پردازشی مغز کاهش و به نسبت آن کارایی فرد کمتر می‌شود. ولی به نظر می‌رسد این قانون برای برخی مدیران معنی چندانی ندارد.

خبرگزاری «بیزینس اینسایدر» به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد بسیاری از رهبران بزرگ جهان و مدیران ارشد شرکت‌های فناوری این توانایی را دارند تا ساعت‌های طولانی بدون بستن چشمان خود به کارها ادامه دهند. این خبرگزاری از افراد مذکور با نام «نخبگان بی‌خوابی» یاد می‌کند و بعضی دیگر از آنها را هم در زمره افرادی قرار می‌دهد که قادرند روی خستگی‌های مفرط خود را بپوشانند و در شرایط لازم مدت طولانی بدون خواب به کارشان ادامه دهند.

نخبگان بی‌خوابی

اگر شما جزو افرادی هستید که چرخه خواب شبانه‌روزی شما مانند افراد عادی محاسبه می‌شود بهتر است به همین وضعیت ادامه دهید و بدون تقلید از این افراد، خود را در معرض بروز این مشکلات قرار ندهید. بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری یا رهبران سیاسی بزرگ که ساعت‌های طولانی بیدار می‌مانند نوعی اختلال خواب دارند که این مسأله باعث بیداری‌های طولانی در آنها شده است. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا از جمله این افراد است که هر شب به طور میانگین سه تا چهار ساعت بیشتر نمی‌خوابد و این مسأله را مهم‌ترین عامل موفقیت خود می‌داند. او در آخرین مصاحبه خود از خبرنگار روزنامه «دِیلی مِیل» پرسید: «چطور فردی که در طول روز 12 تا 14 ساعت می‌خوابد می‌تواند با شخصی مثل من که هر شب بین 3 تا 4 ساعت می‌خوابد رقابت کند؟»

«جَک دوروسی»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت توئیتر از دیگر افراد صاحب‌نام در این زمینه محسوب می‌شود. او به صورت همزمان مدیریت یک شرکت فناوری بزرگ دیگر موسوم به Square را هم برعهده دارد و در آخرین مصاحبه خود گفته است که از 24 ساعت در یک شبانه روز حدود 8 تا 10 ساعت را به شرکت Square اختصاص می‌دهد و سپس بین 8 تا 10 ساعت را هم در شرکت توئیتر می‌گذراند. بخشی از حدود 4 تا 6 ساعت باقیمانده به سفرهای درون شهری اختصاص می‌یابد و با احتساب زمان لازم برای صرف غذا و استراحت، او کمتر از 4 ساعت برای خوابیدن زمان دارد. دوروسی می‌گوید که به خاطر نمی‌آورد آخرین بار که دیرتر از ساعت 5:30 صبح از خواب بیدار شده چه زمانی بوده است. او هر روز بعد از بیدار شدن حدود 30 دقیقه پیاده‌روی می‌کند.

«تیم آرمسترانگ»، مدیرعامل شرکت AOL نیز صبح‌ها حدود ساعت 5 از خواب بیدار می‌شود و ساعت کاری او حدود 7 صبح آغاز می‌شود و سپس به صورت متوالی تا ساعت 7 شب کار می‌کند. او به محض بیدار شدن از خواب ایمیل‌های دریافتی را می‌خواند و به آنها پاسخ می‌دهد و این طور که می‌گوید، در بیشترین حالت ممکن بیشتر از شبی شش ساعت نخوابیده است. با وجود این معتقد است که این میزان خواب ایده‌آل نیست و باید آن را کمتر کند.

«اریک اشمیت»، رئیس هیأت مدیره شرکت گوگل که بزودی از پست خود کناره‌گیری می‌کند هر صبح رأس ساعت 8 از خواب بیدار می‌شود. او خواب شب را مهم‌ترین عامل موفقیت خود در سال‌های اخیر دانسته است و معمولاً هر شب هشت ساعت می‌خوابد. یک ساعت ابتدای روز کاری اشمیت به خواندن ایمیل‌ها اختصاص دارد و سپس کارهای اداری در آلفابت را که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود آغاز می‌کند.

خانم «ماریسا مایر»، مدیرعامل اسبق یاهو پیش از آنکه وارد این شرکت شود، مدیریت مرکز توسعه محصول در شرکت گوگل را برعهده داشت. او نخستین زن مهندسی بود که در چنین سمتی قرار می‌گرفت و همواره خواب منظم را عامل موفقیت خود اعلام می‌کرد. او به خاطر 130 ساعت کار کردن در طول یک هفته همواره شهرت داشته است. مایر در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: «برای پنج سال نخست کاری که در شرکت گوگل بودم، در طول یک هفته کمتر از 24 ساعت می‌خوابیدم. هر کدام از ما خودمان را بهتر می‌شناسیم و بخوبی می‌دانیم چند ساعت خواب برای بدن‌مان کافی است.»

«ایلان ماسک»، بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا و شرکت فضاپیمایی SpaceX هم بر این مسأله تأکید دارد که «تقریباً شش ساعت خواب در هنگام شب برای او کافی است.»

او در طول سال، هفت روز هفته را کار می‌کند و به صورت همزمان برای چند شرکت مختلف با وظایف متفاوت تصمیم‌گیری می‌کند. ماسک در مصاحبه اخیر خود گفت: «آنچه که در طول فعالیت‌های چند سال اخیر متوجه شدم این است که می‌توانم در کنار فرزندانم باشم و به صورت همزمان ایمیل‌های کاری هم بفرستم. در این سال‌ها مجبور شدم در ساعت‌های شخصی هم اندکی کار کنم، زیرا اگر این اقدام را انجام ندهم، شب‌ها زمان کافی برای 6 ساعت خوابیدن را نخواهم داشت.»

«سوکیندر سینگ کاسیدی»، بنیانگذار شرکت «بوردلیست» که طی 20 سال گذشته سابقه همکاری مدیریتی با شرکت‌های گوگل، آمازون و پولیوُر را دارد هم نظر مشابهی ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «شب‌ها دیرتر از ساعت 11 نمی‌خوابم و در تمام این سال‌ها بیشتر از شش ساعت نخوابیده‌ام ولی کار به قدری برای من اهمیت دارد که حتی در هنگام خواب هم به آن فکر می‌کنم و برای یک روز بعد، یک ماه بعد و یک سال بعد دائماً برنامه‌ریزی می‌کنم.»

«اورسولا برنز»، مدیرعامل شرکت زیراکس هم از دیگر گزینه‌ها در این زمینه محسوب می‌شود و او نخستین زن مدیر در فهرست Fortune 500 است که در یک شبانه روز کمتر از 5 ساعت می‌خوابد. خانم برنز در دیرترین حالت ممکن ساعت 5:15 بامداد از خواب بیدار می‌شود و از 6 صبح ساعت کاری او آغاز می‌شود.

فهرست رهبران بزرگ جهان با برنامه زمانی ساعت‌های خواب آنها به قرار زیر اعلام شده است:

«ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و SpaceX: 6 ساعت در طول شبانه روز (از ساعت یک بامداد تا ساعت 7 بامداد)

«تیم کوک»، مدیرعامل شرکت اپل: 7 ساعت در طول شبانه روز (از ساعت 9:30 شب تا ساعت 4:30 صبح)

«بیل گیتس»، بنیانگذار و مدیرعامل اسبق مایکروسافت: 7 ساعت  درطول شبانه روز (از ساعت 12 نیمه‌شب تا ساعت 7 صبح)

«ریچارد برانسون»، بنیانگذار شرکت ویرجین گروپ:‌ 5 تا 6 ساعت در طول شبانه‌روز (از ساعت 12 نیمه‌شب تا ساعت 5 یا 6 صبح)

«جک دوروسی»، بنیانگذار و مدیرعامل توئیتر: 4 تا 6 ساعت در طول شبانه‌روز (از ساعت 11:30 شب تا ساعت 3:30 یا 5:30 صبح)

«تیم آرمسترانگ»، مدیرعامل شرکت AOL: 6 ساعت در طول شبانه‌روز (از ساعت 11 شب تا 5 صبح)

«باراک اوباما»، رئیس جمهوری اسبق امریکا: 6 ساعت در طول شبانه‌روز (از ساعت یک بامداد تا ساعت 7 صبح)

«جِف بیزاس»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آمازون: 7 ساعت در طول شبانه‌روز (از ساعت 10 شب تا ساعت 5 صبح)

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا: 3 ساعت در طول شبانه‌روز (ازساعت یک بامداد تا ساعت 4 بامداد)

نیم نگاه

خبرگزاری «بیزینس اینسایدر» به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که نشان می دهد بسیاری از رهبران بزرگ جهان و مدیران ارشد شرکت‌های فناوری این توانایی را دارند تا ساعت‌های طولانی بدون بستن چشمان خود به کارها ادامه دهند این خبرگزاری  از افراد مذکور با نام «نخبگان بی‌خوابی» یاد می‌کند

«جَک دوروسی» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت توئیتر؛ او کمتر از 4 ساعت برای خوابیدن زمان دارد دوروسی می‌گوید که به خاطر نمی‌آورد آخرین بار که دیرتر از ساعت 5:30 صبح از خواب بیدار شده چه‌زمانی بوده است.

«ماریسا مایر» مدیرعامل اسبق یاهو پیش از آنکه وارد این شرکت شود، مدیریت مرکز توسعه محصول در شرکت گوگل را برعهده داشت. او نخستین زن مهندسی بود که در چنین سمتی قرار می‌گرفت وهمواره خواب منظم را عامل موفقیت خود اعلام می‌کرد. او به خاطر 130 ساعت کار کردن در طول یک‌هفته همواره شهرت داشته است.
*روزنامه ایران