کد خبر: ۱۹۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۰

نفت تا دو سال دیگر 70 دلار معامله می‌شود

طبق نظرسنجی سالانه رویترز از کارشناسان انرژی، انتظار می رود قیمت نفت نزدیک به سطح کنونی باقی مانده و تا پایان دهه جاری بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پیش‌بینی‌های قیمت از آخرین نظرسنجی در سال گذشته تغییری نکرده و نسبت به نخستین نظرسنجی که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، تنها اندکی بالاتر رفته است.   پیش بینی قیمت در بلندمدت حدود ۷۰ دلار است و بین ۶۰ تا ۷۰ دلار برای سال ۲۰۱۸ و ۶۰ تا ۷۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ است.   این نتایج بر مبنای پرسشنامه هایی بوده که برای بیش از ۷۰۰۰ کارشناس بازار انرژی ارسال شده و پاسخها از بیش از ۱۰۰۰ نفر در فاصله ۹ تا ۱۱ ژانویه دریافت شد.  

انتظار می رود قیمت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد که تنها اندکی بالاتر از ۶۰ تا ۶۵ دلار پیش بینی شده در نظرسنجی سال گذشته است. میانگین قیمت هر بشکه برنت در سال آینده ۶۵ تا ۷۰ دلار پیش بینی شده که بالاتر از حدود ۶۵ دلار در نظرسنجی سال ۲۰۱۷ است.  

کارشناسان در این نظرسنجی پیش بینی کردند قیمتها تا پایان دهه جاری به حدود ۷۰ دلار در سال ۲۰۲۰ برسد که نسبت به قیمت پیش بینی شده در نظرسنجیهای ۲۰۱۷ و حتی ۲۰۱۶ تغییری نداشته است. تنها کمتر از ۵ درصد کارشناسان انتظار داشتند قیمتها در سال ۲۰۱۸ و حتی در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۵۵ دلار باشد. همین طور تنها ۵ درصد از کارشناسان انتظار داشتند بیش از ۷۵ دلار در سال ۲۰۱۸ یا بیشتر از ۸۵ دلار در سال ۲۰۱۹ باشد.  

در مقایسه با نظرسنجیهای قبلی، تعداد کمتری انتظار داشتند قیمتها دوباره به محدوده ۳۰ و ۴۰ دلار افت کند که منعکس کننده اعتماد رو به رشد به پایداری احیای چرخه ای قیمتها است.   تفسیرهای زیادی درباره ریسک افزایش قیمتها تا پایان دهه جاری به دلیل کمبود سرمایه گذاری در عرضه جدید از زمان افت قیمتها در سال ۲۰۱۴ وجود دارد.   اما تنها چهار درصد از کارشناسان انتظار داشتند قیمتها تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ دلار یا بیشتر که آخرین بار در فاصله سال ۲۰۱۱ تا نیمه اول سال ۲۰۱۴ مشاهده شد، صعود کند. 
*ایسنا