کد خبر: ۲۰۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۱

شکستگی استخوان چیست و چه‌طور ترمیم می‌شود؟

شاید گاهی دیده باشید که دست یا پای دوستانتون به‌خاطر بی‌احتیاطی و شیطنت شکسته یا حتی ممکنه خودتون شکستگی استخوانی از استخوان‌های بدن رو تجربه کرده باشید. اما شکستگی استخوان چیه

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ استخوان‌های بدن ما، هرکدام بسیار سفت، سخت و محکم اند. استخوان، 30 بار بیشتر از یک آجر ساختمانی، تحمل حمل بار دارد.

نیرومندترین استخوان بدن، استخوان قلم پاست که می‌تواند وزنی حدود 1700 کیلوگرم را تحمل کند!

با همه این‌ها، گاهی استخوان‌ها به دلیل ضربه شدید می‌شکنند.
تعمیر کردن یک استخوان شکسته، شباهت بسیار زیادی به چسباندن قطعات شکسته یک ظرف چینی دارد. با این تفاوت که پزشکِ شکسته‌بند، به قطعات شکسته استخوان، چسب نمی‌مالد!
وصل شدن دوباره و چسبیدنِ قطعات یک استخوان شکسته، وظیفه «بافت پیوندی» است. به این شکل که ناحیه شکسته، ابتدا با لخته‌های خون، بسته‌بندی می‌شود، سپس چیزی نمی‌گذرد که سلول‌های تازه و جوانِ استخوان که سرشار از کلسیم است، متولد شده و دست به کار می‌شوند و ظرف سه روز، آن قدر تکثیر می‌شوند که بافتِ جدیدی شبیه چسب تولید می‌کنند تا سر استخوان‌های شکسته را به هم وصل کنند.

حتما دیدید که وقتی استخوانی می‌شکند، آن ناحیه را گچ می‌گیرند. این کار برای این است که استخوان‌های شکسته کاملا بی‌حرکت بمانند، جابه‌جا نشوند و صاف و درست، جوش بخورند و ترمیم شوند.