کد خبر: ۲۰۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۹

جابجایی اولویت‌ در خرید هواپیماهای دست دوم

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است با توجه به شرایط خاصی که از نظر تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد ایران را تهدید می‌کند، می‌توان در زمینه خرید هواپیماها اولویت‌ها را عوض کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حمید نجف تصریح کرد: با وجود گذشت ماه‌های نسبتا طولانی از آغاز فرآیند اجرایی برجام، سنگ‌اندازی‌های آمریکا در طول ماه‌های گذشته ادامه داشته و بسیاری از توافقات ایران از جمله قراردادهای خرید هواپیما با اما و اگر مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه با وجود ورود تعدادی هواپیما هنوز اجرای کامل توافق‌های ایران با هواپیماسازان بین‌المللی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تاکید کرد: تصمیمات جدید دولت ترامپ که تحریم‌ها را برای سه ماه دیگر تعلیق کرده، نشان می‌دهد که هنوز نمی‌توان برای یک برنامه طولانی‌مدت به توقف تحریم‌ها امیدوار بود. این در حالی است که ما تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد هواپیماهای نوساز گذاشته‌ایم و این موضوع می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود.

این کارشناس صنعت هواپیمایی ادامه داد: ما مجبور شدیم با توجه به عدم همکاری بانک‌های بزرگ بین‌المللی هواپیماهای وارد شده را به شکل نقدی خریداری کنیم و در این راستا مصوبه ۳۳۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی را خرج کرده‌ایم که اگر قرارداد به طور کامل اجرا نشود، به معنای آن است که ما هواپیماهای وارد شده را بالاتر از نرخ قیمت جهانی خرید کرده‌ایم.

نجف با بیان اینکه برای عبور از بحران‌های احتمالی آینده باید نسبت به تنوع برنامه‌ریزی درباره حضور ایران در بازار جهانی اقدام کرد، توضیح داد: یکی از این برنامه‌ها می‌تواند خرید هواپیماهای دست دوم باشد. هواپیماهایی که با میانگین سنی کمتر از ۱۰ سال و حتی پایین‌تر امکان وارد شدن به ایران با قیمتی کم را دارند و خرید آنها نیز برای بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی ممکن خواهد بود. در چنین فضایی دیگر بحث درباره فاینانس یا محدودیت‌های تجاری جهانی وجود ندارد و ایران می‌تواند ناوگان خود را نوسازی کند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که دولت ترامپ سیاست‌های خود را به شکل پیش‌بینی‌ناپذیر اجرایی کرده و هر لحظه امکان افزایش فشارها به هواپیماسازهای بین‌المللی وجود دارد. از این رو در کنار امیدواری به نهایی شدن قراردادهای خرید هواپیما با ایرباس و بوئینگ باید سیاست‌های جانبی مانند هواپیماهای دست دوم و وارد کردن آنها به ایران را نیز در نظر بگیریم.
*ایسنا