کد خبر: ۲۰۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۹

معضلات مهم سلامتی در میان سالمندان

نماینده انجمن علمی INUS در ایران و کشورهای منطقه مشکلات ادراری از معضلات میانسالی دانست که نیازمند درمان‌های زودهنگام است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مهری مهراد جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار، فوق تخصص مثانه در نشست خبری انجمن نورورولوژی گفت: با توجه به افزایش میانسالی در جامعه و زندگی شهر نشینی و ماشینی شدن اغلب خانم‌ها و آقایان ساعات بالایی را مشغول به کار در جامعه هستند و شاهد مشکلات ادراری این گروه‌های سنی هستیم.

وی افزود: در آقایان به دلیل آناتومی خاص و غده پروستات از سنین 30 سالگی به بعد شاهد بزرگی پرستات، تأخیر در شروع ادرار، قطع و وصل ادرار، دفع سخت ادرار هستیم که علائمی از بزرگی پرستات است و این بزرگی پرستات باعث تکرر ادرار بیش از 3 بار در خواب می‌شود که باعث اختلال در کیفیت زندگی فرد شده و فرد باید با مراجعه زودهنگام از عوارض آن کم کند.

مهراد گفت: بزرگی خوش خیم پرستات مردان از سرطان جداست و اگر مردان در سنین 40 سالگی به بعد آزمایش غربالگری سرطان پرستات را انجام دهند می‌توانیم در درمان آن‌ها کمک کنیم و این موضوع با مداخله درمانی توسط اورولوژیست‌ها امکان‌پذیر است.
وی از برنامه بررسی سلامت مردان 40 تا 60 سال خبر داد و افزود: در آزمایش TCI اگر سایز پروستات زیر 35 باشد با مداخله درمانی و توصیه‌هایی نظیر دفع ادرار هر دو سه ساعت یکبار، چکاب دوره‌ای اورولوژی و بررسی مثانه و پروستات می‌توانیم شاهد کاهش تشدید عوارض در سال‌های بعدی زندگی باشیم.
مهراد رعایت بهداشت جنسی، حذف رفتارهای پرخطر جنسی و آگاه بودن عفونت ادراری که با سوزش، تکرر، بوی بد و تغییر رنگ ادرار خود را نشان می‌دهد را از دیگر مشکلات مطرح عنوان کرد و افزود: با مداخله درمانی زودهنگام می توانیم شاهد کاهش مشکلات پرستات باشیم.

وی گفت: افراد میانسال که دچار عوارض پروستات هستند با مراجعه به اورولوژی و دریافت درمان های دارویی و توصیه‌های ادراری دیرتر به بزرگی پرستات و جراحی می رسند.

مهراد اظهار کرد: برخی مواقع افراد با بیماری‌هایی نظیر دیابت، ام اس، تارکینسون که حس مثانه را از بین می‌برد مواجه هستند اما اطلاع ندارند که دفع ادرار در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد و به خاطر مشکلات مثانه باقی مانده ادرار در بدنشان باقی می‌ماند که با مراجعه به اورولوژیست‌ها و انجام سونوگرافی ما متوجه این قضیه می‌شویم اما اگر این موضوع که خود بیماران نیز متوجه آن نیستند ادامه پیدا کند می‌توان گفت این بیماران به سمت نارسایی کلیه و دیالیز می‌روند و از این رو مراجعه به اورولوژیست‌ها امری ضروری است.
وی گفت: افرادی که طولانی مدت کار می‌کنند زمان دفع مکرر ادرار را از دست می‌دهند که در کنار این قضیه پسر بچه‌ها به خاطر بازیگوشی دفع طولانی مدت ادرار را در برنامه خود قرار می دهند و دختر بچه‌ها به خاطر مسائل بهداشتی و آموزش نادرست والدین زمان دفع مکرر ادرار را نادیده می‌گیرند که این افراد در بزرگسالی با نگه‌داشتن طولانی مدت ادرار به واسطه شل شدن و پیدایش مثانه تنبل دچار عوارض گوناگون می‌شوند که باید این موضوع نیز فرهنگ‌سازی و آگاه سازی شود تا افراد درگیر عوارض متعدد بیماری‌های کلیوی نشوند.

مهراد همچنین اظهار کرد: به علت ترس از جراحی بزرگی پرستات و برای نجات کلیه فرد برخی مواقع سنداژ می‌شود که اگر اعمال جراحی سرپایی، روش‌های نوین برطرف کردن بزرگی پرستات نظیر تراش دادن پرستات، لیزر و غیره به کار گرفته شود این افراد نیاز به سنداژ ندارند.

وی بزرگی و سرطان پرستات را یک مقوله جدا از هم دانست و افزود: افرادی که PCA بالا دارند و مشکوک به سرطان پرستات هستند باید بدانند هرچند سرطان پرستات شایع‌ترین سرطان میان مردان است اما در صورت مداخله زودهنگام قابل درمان‌ترین سرطان است و به خاطر ارتباط با تستوسترون می‌تواند با دارودرمانی و مهار هورمون این عارضه را کنترل کنیم.

تغذیه ناسالم زمینه‌ساز بزرگی پرستات است
وی تغذیه ناسالم نظیر غذاهای پرچرب، پر‌نمک، پر‌کالری، گوشت استیکی، ادویه‌های تند و پروتئین‌های زیاد را زمینه‌ساز بزرگی زودهنگام پرستات عنوان کرد و افزود: با مصرف میوه‌جات و سبزیجات، غذاهای طبیعی، مصرف‌ میوه‌هایی نظیر انار، گریپ فوروت، کدو تنبل، گوجه فرنگی و غیره می‌توانیم سلامت پروستات را تضمین کنیم.
مهراد در خصوص مشکلات مثانه و رحم در زنان گفت: به خاطر زایمان، حاملگی و یائسگی و همچنین مجارت مثانه و رحم و آناتومی چپ لگن خانم‌ها شاهد مشکلات متعددی در دفع ادرار زنان هستیم.
وی حاملگی را موجب فشار روی مثانه دانست و افزود: هر چه تعداد حاملگی ها بیشتر باشد شاهد افتادگی بیشتر مثانه هستیم و زنان باید با تمرینات مداوم ورزشی، فیزیوتراپی چپ لگن از عوارض حاملگی کم کنند.

زایمان طبیعی فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند
مهراد اظهار کرد: در زایمان طبیعی 31 بار بیشتر از سزارین شاهد آسیب و فشار به عضلات چپ لگن و مثانه هستیم که این مسئله نیز به مشکلات دفع ادرار زنان دامن می‌زند.

وی عنوان کرد: تغییرات ادراری سنین میانسالی با تکرر ادرار در شب و روز، حس فوریت ادرار، ریزش ادرار ناگهانی همراه با سرفه، عطسه، پریدن و سایر فعالیت‌های فیزیکی، احساس نمناک بودن در زنان خود را نشان می‌دهد که باید این گروه‌ها به متخصصان جراح و کلیه مراجعه کنند و از مداخلات درمانی به موقع بهره‌مند شوند.
مهراد ترویج در میل جنسی نرمال به خاطر شلی عضلات کف لگن، مشکلات مکرر عفونت ادراری به خاطر تغییر آناتومی زنان از علل شیوع مشکلات ادراری زنان در سنین میانسالی عنوان کرد و انجام تست‌های یورودینامیک را از راه‌های بررسی تست عملکرد مثانه دانست.

توسعه درمان‌های نوین در بی اختیاری ادراری
وی از توسعه درمان‌های نوین نظیر بیوفیدبک و نوروفیدبک در کنار سایر روش‌های نوین خبر داد و افزود: در کنار روش‌های نوین با فیزیوتراپی و تقویت عضلات کف لگن می توانیم شاهد کیفیت زندگی و کاهش مشکلات اجتماعی میانسالان در جامعه باشیم و اگر افراد مراجعه زودهنگام را گام اصلی درمان بدانند می توانیم با درمان‌های دارویی، به کارگیری روش‌های جدید و در صورت نیاز جراحی‌های مختصر با بستری‌های کوتاه مدت به کیفیت زندگی این گروه‌ها و سلامت آنان کمک کنیم.