کد خبر: ۲۰۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۵

راز کاهش وزن به صورت بلندمدت

اگر به دنبال کاهش وزن و حفظ آن هستید، مطالعه‌ای جدید می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محققان اخیرا یافته‌اند که کاهش وزن به صورت ثابت در روزهای اولیه اجرا رژیم غذایی جدید، احتمال کاهش وزن بلند مدت را افزایش می‌دهد.

طبق برآورد ها از بین هر ۳ بزرگ‌سال در ایالات متحده، حداقل ۲ نفر مبتلا به چاقی هستند. وزن بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامت از جمله دیابت نوع دو، بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی برخی انواع سرطان‌ها را افزایش دهد.

تصویب یک رژیم غذایی متعادل و سالم یکی از بهترین استراتژی‌های کاهش وزن محسوب می‌شود، بااین حال همان‌طور که بیشتر رژیم گیرندگان می‌دانند کار آسانی نیست.

هرساله نزدیک ۴۵ میلیون نفر در آمریکا عمدتاً با هدف کاهش وزن، رژیم می‌گیرند. اما تحقیقات نشان داده است که ۴۰ درصد کسانی که کاهش وزن داشته‌اند، بیش از نیمی از وزن کم شده خود را تا ۲ سال بعد دوباره کسب می‌کنند. پس چرا برخی افراد می‌توانند به راحتی کاهش وزن خود را حفظ کنند درحالی که دیگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؟

محققان ۱۸۳ نفر را به مطالعه‌ی خود دعوت کردند که همه‌ی آن‌ها اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند. برای یک سال هریک از شرکت‌کنندگان در یک برنامه کاهش وزن حضور داشتند که این برنامه شامل جایگزینی رژیم غذایی و اهداف رفتاری مانند افزایش فعالیت بدنی و ردیابی کالری است.

همچنین از آنان خواسته شد تا در سابقه هر گونه رفتار غذایی خود را ثبت کنند. بعلاوه افراد در جلسات توزین هفتگی حضور داشتند. دو سال پس از شروع برنامه کاهش وزن، شرکت‌کنندگان برای آخرین بار وزن شدند.

محققان یافتند شرکت‌کنندگانی که در ۶ و ۱۲ هفته اول به طور مداوم کاهش وزن کاهش وزن داشتند، به احتمال بیشتری کاهش وزن خود را در ۱۲ و ۲۴ ماه حفظ می‌کردند.

به عنوان مثال محققان توضیح می‌دهند، اگر فردی ۴ پوند کم کند، هفته بعد ۲ پوند اضافه کند و هفته بعد از آن ۱ پوند کم کند، احتمال کاهش وزن و حفظ آن نسبت به فردی که به طور مداوم بیش از یک پوند از دست داده، کمتر است.

محققان هشدار داده‌اند که مطالعه آن‌ها نمی‌تواند اثربخشی بین کاهش وزن و ثبات طولانی‌مدت در طول زمان را اثبات کند. با این حال، محقق اصلی مایکل لاو، استاد روان‌شناسی در دانشگاه درکسل، معتقد است که ممکن است یک راهبرد موثر برای کاهش وزن وحفظ آن شناسایی کرد.