کد خبر: ۲۰۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۵

کمیسیون امنیت ملی مسئول نظارت بر برجام شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصمیم اعضای این کمیسیون برای سپردن موضوع رصد و نظارت بر اجرای برجام به هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و در جمع خبرنگاران، درباره ساز و کار تعریف شده برای نظارت بر اجرای برجام در مجلس، گفت: در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصوب شد که هیات رئیسه کمیسیون مسئولیت این کار را بر عهده داشته باشد و ما نیز فردا صبح جلسه داریم تا ساز و کار این موضوع را تعریف کنیم و کار نظارتمان عملاً شروع شود.

وی افزود: در واقع تدبیر نظارت بر اجرای برجام از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی به هیات رئیسه کمیسیون واگذار شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ایده تشکیل سه کمیته تخصصی در این کمیسیون برای نظارت بر اجرای برجام که پیش از این اعلام شده بود نیز تصریح کرد: این در حد یک پیشنهاد بود، اما در نهایت تصمیم اعضای کمیسیون این شد که هیات رئیسه مسئولیت این کار را بر عهده داشته باشد.

تا رکن‌آبادی پیدا نشود، «ربایش» قوی‌ترین فرضیه درباره وی خواهد بود

بروجردی در ادامه و در پاسخ به خبرنگاری درباره صحت و سقم برخی خبرها مبنی بر پیدا شدن پیکر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که در فاجعه منا مفقود شده است، اظهار داشت: این خبر اینقدر مهم است که اگر چنین چیزی باشد، سازمان حج و زیارت رسماً اعلام می‌کند؛ من هنوز خبر دقیقی مبنی بر اینکه چیزی درباره ایشان به اثبات رسیده باشد، دریافت نکرده‌ام.

وی همچنین درباره تقویت یا تضعیف فرضیه ربایش رکن‌آبادی نسبت به قبل، تاکید کرد: با توجه به اینکه تعداد اجساد دفن شده معدود است و سعودی‌ها هم مدعی هستند که از همه آنها آزمایش DNA گرفته‌اند و با توجه به اینکه خانواده آقای رکن‌آبادی هم برای تطابق این آزمایش‌ها به عربستان رفته‌اند، اگر طرف مقابل بتواند ثابت کند، موضوع تعیین تکلیف می‌شود؛ وگرنه فرضیه ربایش همچنان قوی‌ترین فرضیه باقی می‌ماند.

بسیاری از گره‌ها میان ایران و روسیه از جمله درباره S۳۰۰ باز شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سئوالی درباره تاثیرات سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تهران، اظهار داشت: هم اجلاس اوپک گازی اهمیت بسیاری دارد و هم دیدار آقای پوتین با مقام معظم رهبری بسیار مهم است.

بروجردی ادامه داد: با تصمیماتی که از مدت‌ها پیش رهبران دو کشور اتخاذ کرده‌اند که فصل جدیدی از روابط دوجانبه را داشته باشیم، بسیاری از گره‌ها باز شده است؛ از جمله درباره قرارداد S۳۰۰ و نیز همکاری‌های منطقه‌ای که نمونه بارز آن در سوریه اتفاق افتاد و بسیار هم تاثیرگذار بود و وضعیت صحنه را به میزان قابل ملاحظه‌ای تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم منحنی روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه همچنان سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد.
*مهر