کد خبر: ۲۰۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۴

عمل تعبیه باطری قلب چگونه است؟

بیش از دو میلیون پیس میکر تا بحال تعبیه شده است. عمل جراحی تعبیه پیس میکر یک عمل معمولی میباشد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در بسیاری از موارد این عمل حدود یک ساعت طول میکشد و درهمان روزیا روز بعد بیمار از بیمارستان ترخیص میشود. با این وجود شرایط نسبت به هر بیمار متفاوت خواهد بود.

اقدامات قبل از عمل:
قبل از عمل پزشک به شما خواهد گفت که چگونه برای عمل آماده شوید.
ü ممکن است بعضی از داروهای شما بطور موقت قطع شود.
ü معمولا" برای چند ساعت قبل از عمل از خوردن و نوشیدن باید پرهیز شود.
ü ممکن است برای بعضی آزمایشات از شما خون گرفته شود.
ü موهای سینه باید تراشیده شوند و قبل از عمل باید استحمام انجام گیرد.
ü یک آنژیوکت جهت تزریق سرم و دارو در دست شما تعبیه میگردد.
ü بطور مداوم فشارخون شما اندازه گیری خواهد شد.
ü میزان اکسیژن خون در طی عمل بطور منظم کنترل میشود.
ü ضربان قلب شما از طریق سیمهایی که به پوست شما متصل میشوند بطور دقیق کنترل میشوند.

در طی عمل چه اتفاقاتی خواهد افتاد ؟
معمولا برای تعبیه پیس میکر نیاز به بیهوشی عمومی وجود ندارد اما اگر با بی حسی موضعی بیمار همچنان درد را حس کند از داروهای آرامبخش و ضد درد تزریقی استفاده خواهد شد.
بعد ازاینکه پوست ناحیه شانه و سینه با محلولهای خاص تمیز و آماده شد پوست آن ناحیه توسط پزشک بیحس خواهد شد. سپس شکافی بطول 6-4 سانتی متر در پوست ایجاد خواهد شد. سپس با پیدا کردن یک سیاهرگ مناسب لید (سیم) بداخل قلب فرستاده خواهد شد و با استفاده از اشعه ایکس نوک سیم در محل مناسبی در قلب قرار خواهد گرفت. قرار گرفتن سیم در قلب را شما احساس نخواهید کرد.
بعداز قراردادن سیمها در قلب عملکرد آنها توسط دستگاهی خاص بررسی میشود و در صورت مناسب بودن عملکرد آنها یک جیب کوچک در زیر پوست ایجاد میشود و بعد از اتصال سیمها با پیس میکر(باطری) آن را در جیب قرار میدهند.

بعداز عمل چه خواهد شد ؟
بعداز عمل جراحی شما به اطاق خود منتقل خواهید شد و پرستاران از شما مراقبت خواهند کرد. ممکن است در محل تعبیه پیس میکر احساس سوزش و یا درد نمائید که در صورت نیاز مسکن بشما داده خواهد شد.
بعضی از بیماران در همان روز مرخص خواهند شد و بعضی دیگر شاید برای بهبودی نیاز به زمان بیشتری داشته باشند.

بازگشت به خانه بعداز تعبیه پیس میکر
بعداز عمل تعبیه پیس میکر معمولا" چندین روز یا هفته طول میکشد تا بهبودی کامل حاصل شود. زخم محل عمل تدریجا" بهبود می یابد و تدریجا" احساس بهتری بشما دست خواهد داد. در ابتدا ممکن است وجود پیس میکر را حس کنید ولی بتدریج به آن عادت کرده و دیگر وجود آن را احساس نخواهید کرد. 24 ساعت بعد از عمل می توانید فعالیت عادی خود را شروع کنید.

بعداز عمل نکات زیر را باید رعایت کنید :
زخم را تمیز و خشک نگهدارید . اگر متوجه شدید که زخم متورم، گرم، قرمز و یا دردناکتر شده و یا از آن ترشح خارج میشود فورا" با پزشک خود تماس بگیرید.
ü 48 ساعت بعداز عمل جراحی میتوانید استحمام کنید.
بازوی طرف تعبیه پیس میکر را تا 24 ساعت بعداز عمل حرکت ندهید و بعد از آن نیز حرکت بازو را محدود نمائید. با افزایش بهبودی بتدریج میتوانید دامنه حرکات بازو را افزایش دهید. بازو را تا 4 هفته نباید بالاتر از شانه ببرید اما توجه داشته باشید که بی حرکتی بیش از حد بازو می تواند منجر به دردناک شدن مفاصل کتف و آرنج شود.
پیس میکر خود را در زیر پوست حرکت ندهید و آن را دستکاری نکنید. سعی کنید از خارج به آن ضربه ای وارد نشود.
روز بعد از عمل برای کشیدن بخیه ها به مرکز توصیه شده مراجعه کنید.
در موعد مقرر جهت کنترل پیس میکر به پزشک مراجعه کنید.
کارت مشخصات پیس میکر خود را در تمام اوقات همراه داشته باشید.
اگر علائم شما بهبودی نیافت با پزشک خود تماس بگیرید.

اولین ویزیت بعداز تعبیه پیس میکر
اولین ویزیت معمولا" در کلینیک میباشد. بعداز یک معاینه معمولی، توسط پروگرامر اطلاعات لازم از قلب و پیس میکر شما بدست می آید و براساس آن تغییرات لازم در نحوه عملکرد پیس میکر ایجاد خواهد شد. این ویزیت درد ندارد.
مطمئن شوید که هر گونه مشکلی را که با قلب خود، پیس میکر و یا اصولا سلامتی خود دارید با پزشک در میان گذاشته اید. اولین ویزیت معمولا بهترین زمان در مورد پرسیدن ابهامات شما در مورد پیس میکر می باشد.

کی می توانید به زندگی کاملا طبیعی خود بازگردید
زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت می باشد ولی در نهایت شما قادر خواهید بود تا به زندگی طبیعی خود با تغییراتی جزئی بازگردید.
قبل از بازگشت به فعالیت روزانه طبیعی زخم شما باید کاملا بهبود یافته باشد. حتما با پزشک خود در مورد زمان بازگشت بکار، انجام رانندگی، شروع تمرینات ورزشی و یا رفتن به مسافرت مشورت کنید.

کارت تعیین هویت پیس میکر
این کارت حاوی اطلاعاتی در مورد نوع و مدل پیس میکر و سایر اطلاعات مهم می باشد که در موارد اضطراری می تواند بسیار مفید باشد.

آیا پیس میکر محدودیتی در کارآیی شما ایجاد خواهد کرد؟
یکی از دلایل تعبیه پیس میکر کمک به افزایش کارآیی شما می باشد. در منزل، اغلب افراد هیچ محدودیتی در فعالیت نخواهند داشت. اگر شما با وسایل الکتریکی قوی (ژنراتورهای تولید برق) که منجر به تداخل الکترومغناطیسی EMI می شوند کار می کنید حتما آن را با دکتر خود در میان بگذارید.

تداخل الکترومغناطیسیEMI چیست؟
EMI به معنی تداخل الکترومغناطیسی می باشد. بعضی انواع خاص انرژی الکتریکی یا مغناطیسی ممکن است باعث تداخل با عملکرد پیس میکر شما شوند. شما باید حداکثر سعی خود را در پرهیز از این موارد نمائید.

موارد تداخل الکترومغناطیسی:
لوازم خانگی الکتریکی در وضعیت غیر مناسب و یا بدون سیم اتصال به زمین مناسب
دستگاههای الکتریکی که انرژی زیادی تولید می کنند مثل ژنراتورهای صنعتی
دستگاههای پزشکی مانند MRI، دستگاههای رادیوتراپی (برای درمان سرطان)
فلز یابها و سیستم های امنیتی بکار گرفته شده در فروشگاهها و فرودگاهها

چه نوع وسایل الکتریکی بی خطر می باشند؟
بکارگیری اغلب وسایل برقی خانگی که نقص فنی نداشته باشند بی خطر می باشد. این شامل مایکروویو، تلویزیون و ویدئو می باشد.
وسایل اداری و اغلب وسایل پزشکی نیز بی خطر می باشند. پیس میکر در حین عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه و یا دندانها، سونوگرافی، سی تی اسکن، ماموگرافی و فلوروسکوپی به خوبی کار خواهد کرد.

در صورت حضور در کنار دستگاهی که باعث تداخل الکترومغناطیسی می شود چه باید کرد؟
در اغلب موارد می توان به راحتی از کنار دستگاه عبور کرد. در فرودگاهها با مطلع کردن پرسنل امنیتی از بکارگیری فلزیاب جلوگیری کنید.
اگر بعد از حضور در کنار یک دستگاه با تداخل الکترومغناطیسی دچار علائم کلینیکی شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

در ورود به بیمارستان یا کلینیک چه باید کرد؟
قبل از انجام هر تست یا عمل جراحی و یا دندانپزشکی پرسنل بیمارستان را در مورد پیس میکر خود مطلع کنید.
اگر قرار است هر گونه عمل جراحی در مورد شما انجام شود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا استفاده از موبایل اختلالی در کارکرد پیس میکر ایجاد می کند؟
شما می توانید بدون اینکه دچار مشکل خاص شوید از موبایل استفاده نمائید اگرچه بعضی پیس میکر های قدیمی ممکن است با موبایل تداخل داشته باشند که در این مورد می توانید از پزشک خود اطلاعات لازم را کسب کنید.

در مورد سیستم های امنیتی چطور؟
سیستم های امنیتی مانند آنچه از ورودی و خروجی بعضی فروشگاهها و فرودگاه وجود دارند ممکن است به ندرت با کارکرد پیس میکر شما تداخل الکترومغناطیسی ایجاد نمایند ولی شما می توانید با سرعت معمول از داخل این دستگاهها عبور نمائید ولی توصیه می شود که در هنگام عبور تعلل نورزید. اجازه استفاده از دستگاه های فلزیاب را ندهید.

در منزل چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟
باید دقت کنید که سیستم الکتریکی منزل شما بطور مناسب اتصال به زمین داشته باشد چه عدم وجود اتصال به زمین مناسب می تواند منجر به تداخل الکترومغناطیسی شود.
وسایل برقی منزل باید از نظر عملکرد در وضعیت خوبی باشند. هرگز از وسایل برقی که خراب بوده و یا اختلال اتصال برقی دارند استفاده نکنید. اگر مشغول تعمیر اتومبیل خود هستید به یاد داشته باشید که سیستم الکتریکی اتومبیل شما می تواند منشا تداخل الکترومغناطیسی باشد.
بعضی بلندگوهای سیستم های صوتی استریو دارای آهن رباهای بزرگی هستند که می توانند با پیس میکر تداخل داشته باشد.
ماشین ریش تراشی یا برخی وسایل الکتریکی دیگر اگر مستقیما روی پیس میکر قرار گیرند ممکن است عملکرد پیس میکر را تحت تاثیر قرار دهند.

در مورد تمرینات ورزشی چه نکاتی را باید دانست؟
در اغلب موارد پیس میکر محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. با این وجود از انجام ورزشهایی که در طی آنها احتمال ضربه به پیس میکر وجود دارد پرهیز کنید. همچنین بهتر است از انجام فعالیتهایی که با تکانهای شدید همراه است مثل اسب سواری پرهیز کنید. انجام ورزشهای سنگین و یا مکرر با استفاده از اندام فوقانی و شانه ها مثل وزنه برداری در بعضی موارد ممکن است به پیس میکر و یا لیدها آسیب رساند.
قبل از انجام هر گونه ورزش یا فعالیت شدید با پزشک خود مشورت کنید.

چه نکاتی را در طی کار کردن باید رعایت نمود؟
اگر محل کار شما در نزدیکی منابع بزرگ تداخل الکترو مغناطیسی می باشد باید در این مورد حتما با پزشک خود صحبت کنید. احتمالا قادر خواهید بود تماس خود با این منابع را به حداقل برسانید.
آهن رباها، هیترهای بزرگ و ترانسمیترهای رادیوئی می توانند منجر به تداخل الکترومغناطیسی شوند.
از کارهایی که منجر به تکان و یا برخوردهای فیزیکی شدید شوند باید پرهیز نمود.