کد خبر: ۲۰۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۷

همکاری اینتل و وایمو برای ساخت ماشین های خودران هوشمند

اینتل پس از طی مسیر آزمایشی به فاصله 4 میلیون و 800 هزار کیلومتر با ماشین های خودران به این نتیجه رسیده است که شرکت وایمو به زودی به سطح 4 و 5 استاندارد اتومبیل های خودران می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شرکت نام‌آشنای اینتل هفته گذشته اعلام کرد که در حال کار با شرکت وایمو است. شرکت آلفابت متخصص در زمینه تولید ماشین های خودران قصد دارد استاندارد این اتومبیل ها را به سطح ۴ و ۵ برساند.

سطح 5 این استاندارد گویای هوشمندی کامل خودرو است؛ به این معنا که برای هدایت خودرو همان‌طور که در استاندارد SAE تعریف‌شده است، دیگر نیازی به راننده نیست. به عبارت دیگر در این محصول تمامی وظایف راننده توسط خودرو انجام می‌شود که شامل آنالیز شرایط جاده و آب‌ و هوا و دیگر ابعاد رانندگی خواهد بود. این امر گویای سطح بالایی از هوشمندی است.

تفاوت سطح استاندارد ۴ و ۵ در واکنش خودرو به اتفاقات پیش‌بینی‌ نشده است؛ به‌طور مثال شرایطی که ممکن است در جاده پیش بیاید و در برنامه از پیش تعیین‌شده نرم‌افزار خودرو نباشد، مثلاً بروز شرایط جوی نامساعد مانند طوفان و شرایط خاص رانندگی که در سطح پنجم استاندارد، خودرو قابلیت نشان دادن واکنش مناسب را داراست.

تاریخچه همکاری اینتل با وایمو به سال ۲۰۰۹ میلادی باز می‌گردد. طبق اعلام هر دو کمپانی این همکاری از شروع پروژه Google Spinoff آغاز و تا به امروز پس از ثبت 4 میلیون و 800 هزار کیلومتر در شرایط واقعی ادامه دارد. اینتل مدعی است که این پروژه امن‌تر از هر پروژه مستقل دیگر در ایالات‌متحده آمریکاست.

آخرین محصول شرکت وایمو که Pacifica hybrid نام دارد، مبتنی بر ویژگی‌های حسگرهای پردازشی اینتل است که وسیله نقلیه را قادر می‌سازد در تمامی شرایط شهری به‌ صورت مستقل و بدون نیاز به راننده تصمیمات صحیح و به موقعی را اتخاذ کند.

همان‌طور که تکنولوژی خودران وایمو کامل‌تر و هوشمندتر می‌شود، نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای قدرتمندتر با توانایی بالاتر احساس می‌شود.

مدیر اجرایی اینتل برایان کرانیچ در پست وبلاگ خود نوشته است در همکاری اینتل با وایمو این شرکت نقش اصلی برای تحقق بخشیدن به رانندگی مستقل و امن در آینده را ایفا خواهد کرد.

اینتل به‌شدت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه است؛ در ماه گذشته اینتل با خرید Mobileye از بسته شدن آن جلوگیری کرد و در همان ماه اعلام کرد که در حال کار کردن بر روی ناوگانی از خودروهای هوشمند در سطح استاندارد چهارم است.

هدف از ایجاد این ناوگان ارائه سیستم کامل ابری هوشمند خودرو است که بر پایه تخصص بالای اینتل در سیستم‌های محاسباتی با توانایی و کارایی بالا و دیدگاه‌های Mobileye انجام می شود؛ یعنی تلفیقی از حسگرها، نقشه‌برداری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی.

در همین حال وایمو در پست وبلاگ خود اشاره کرد که با اینتل برای ساخت آخرین خودروی خودران وارد مرحله جدیدی شده است.

به نظر شما چقدر می‌توان به این‌گونه از نوآوری‌ها اطمینان کرد؟ آیا ابعاد روان‌شناختی و اجتماعی امروز انسان می‌تواند اختیار خیابان‌های شهر را به دست ماشین‌ها بسپارد؟ جواب این سؤال در آینده نزدیک پیش روی ما قرار دارد.