کد خبر: ۲۰۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۵

ربیعی: درباره «سانچی»، داستان تخیلی نسازید

نماینده ویژه رییس جمهور در حادثه سانچی ضمن اعلام اینکه به زودی گزارش کاملی منتشر می‌کنم که هیچ نکته ابهامی باقی نماند، گفت: برخی ابهامات که درباره غیر قانونی بودن مسیر نفتکش یا اینکه حرکت به مقصد کره شمالی داشته یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی هدف گرفته شده، داستان سرایی‌های ژول ورنی است که از سوی کسانی مطرح می‌شود که آگاهی از مسائل دریایی، سیاسی و بین‌ الملل ندارند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گزیده اظهارات علی ربیعی، وزیر کار و مسئول کمیته پیگیری حادثه سانچی را می خوانید:

پس از حادثه سفیر چین و ژاپن خواسته شد و تصمیم گرفتیم عازم شانگهای شویم؛ کمیته‌ای با حضور چین و چند کشور دیگر در چین تشکیل شد.

بخاطر اینکه معطل نشویم بدون انجام تشریفات به چین رفتیم و تا روزی که برگشتیم با فرماندهان چینی جلساتی داشتیم.

پس از اطلاع از حادثه کار در ایران آغاز شد و در بالاترین سطوح پیگیری‌ها انجام شد و وزیر امور خارجه و وزیر راه و من وظایف خود را انجام دادیم.
 
ادعای اصابت موشک آمریکایی به نفتکش سانچی و حرکت به مقصد کره شمالی، داستان سرایی ژول ورنی است، بارنامه کشتی برای کره جنوبی بوده است.
 
وزیر کار: چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و تمام رادارها قطع بوده، داستانسرایی های ژول‌ورنی است که نشان می‌دهد هیچ آگاهی‌ای از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی وجود ندارد.

بارنامه به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم رسماً تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین المال قابل پنهان کردن نیست.

از کشتی چینی هم عکس و فیلم گرفتیم و درخواست کردیم با خدمه آن مصاحبه کنیم که هنوز نمی‌دانم اجابت شده یا نه.

این شبهات یک دروغ بسیار واضح است.
 
روزهای اول از شرکت‌های سَلوِیج خرید خدمت کردیم و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمانهای بین‌المللی خرید خدمت کردیم؛ ماجرا در آبهای چین بوده و دولت چین مسئولیت بین‌المللی در این زمینه دارد.

دلمان میخواست کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته می‌شد شاید برای چینی ها مهم نباشد اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از اینکه جان آدم‌ها برای چینی ها مهم نباشد ندیدم.
 
گفته می‌شد چرا با وجود اینکه حادثه ساعت ۸ شب رخ داده امدادرسانی  روز بعد آغاز شده؟ باتوجه به مسافت که حدود ۳۰۰ کیلومتر بوده حداقل ۱۰ ساعت طول می‌کشید تا اولین کشتی به نزدیکی سانچی برسد.

در اولین فرصت از تمام کشورهایی که امکان کمک داشتند درخواست امدادرسانی شد.

ظرف چند ساعت اول لکه بزرگ نفتی به مساحت ده مایل مربع اطراف کشتی را فراگرفته بود و همه کارشناسان معتقد بودند امکان نجات خدمه کشتی وجود نداشت اما ما از هیچ کاری کوتاهی نشده است.
 
ربیعی تاکید کرد: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسانها برای چینی ها مهم نباشه را مشاهده نکردیم.
 
 طی نامه ای از رییس‌جمهور درخواست کردم جان باختن شهید محسوب شوند، ایشان هم موافق بودند و گفتند با رییس بنیاد شهید مذاکره کنید. موافقت شد این افراد تحت عنوان شهدای خدمت محسوب شوند و سه پیکر عزیزان هم به تهران خواهد رسید که اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت مدفون خواهند شد.
 
فردای حادثه با پزشکان و متخصصان شیمی، با کاپیتان‌ها صحبت کردم،و چینی‌ها هم بطور قطعی اعلام کرده بودند که باتوجه با حجم میعانات گازی و سوخت کشتی و دیگر مواد شیمیایی روی کشتی، احتمال زنده ماندن خدمه صفر است.

همواره در صدد این بودیم که بگوییم؛ اما حتی بازگرداندن پیکرها هم برای ما بسیار مهم بود.

گفتن این خبر سخت بود؛ تصمیم گرفتن بین  تصمیم فنی و تصمیم انسانی کار سختی است.

برغم همه این حرفها با یک اپسیلون امید که کسی جایی سالم مانده باشد آنجا رفتم.

حتی اگر روز اول این خبر را اعلام می‌کردیم امروز عده‌ای می‌گفتند چرا به حرف چینی‌ها اعتماد کردید و آنجا نرفتید؟! اما امروز پیش ملت و خانواده‌های آنان، خدا را شاهد میگیریم که همه توان خود را گذاشتیم.
 
سخنگوی شرکت ملی نفتکش: سانچی تمام امکانات و استانداردهای بین المللی را داشت

بهرامی درباره افزایش تجهیزات و تمهیدات برای کشتی‌های نفتکش گفت:

این کشتی‌ها تحت قوانین بین‌المللی و استانداردهای بین‌المللی است و نمی‌شود از خودمان چیزهایی را به آن اضافه کنیم.

این کشتی ساخت ۲۰۰۸ کره‌جنوبی بود و تمام امکانات روز و استانداردهای لازم را داشت.

کشتی دارای تجهیزات تعریف شده‌ای است. گذاشتن مثلاً دوربین آنلاین روی کشتی هیچ کمکی نمی‌کند.

از این بحث‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم چون کشتی در بدو حرکت هیچ مشکلی نداشت.

در تاریخ صنعت تانکر و حمل و نقل دریایی هرگز چنین فاجعه‌ای نداشتیم و شاید این اتفاق منجر به شکل‌گیری قوانین جدید و اقدامات پیشگیرانه برای آینده باشد.

کشتی دو نوع رادار کوتاه و دوربرد دارد؛ رادارهای دوربرد می‌توانند تا فاصله ۳۰ -۴۰ مایل را ببینند. اما بحث این نیست که کشتی چینی را روی رادار دیده‌اند یا نه؛ بحث تعامل دوطرف بعد از مشاهده یکدیگر و تعیین مسیر حرکت است.

در این مسیر کشتی‌ها و قایق‌های بسیار زیادی حرکت می‌کنند و ۴۰درصد حوادث دریایی سال گذشته در این منطقه رخ داده و حدود ۳۶ کشتی و قایق در این ناحیه غرق شده  است. به هر حال عمل را رادار انجام نمی‌دهد و راهبر است که بعد از مشاهده رادار دست به عمل می‌زند.
 
این مسیر معمول و تعریف شده برای تردد کشتی‌ بوده و طبق قراردادی که با کره جنوبی داریم هر هفته یک محموله یک‌میلیون بشکه‌ای به کره‌ی‌جنوبی می‌فرستیم و سانچی هم پیش از این هشت محموله به بندر دای‌سان کره جنوبی حمل کرده بود.
 
الان پنج شش کشور در دنیا هستند که به کشورهای دیگر پرچم می‌دهند و تحریم هم نیستند؛ از جهت بازرگانی و اقتصادی پرچم این کشورها برای حمل و نقل ارزان‌تر هستند و این یک روال کاملاً مرسوم است.

استفاده از پرچم پاناما نیز چیز پیچیده‌ای نیست و مرسوم است و کشتی چینی هم پرچم هنگ‌کنگ داشت.
 
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی:

کشتی چینی حامل سویا بوده و با دماغه که محکم‌ترین جای کشتی است به بدنه کشتی سانچی خورده و طبیعتاً خطر انفجار و اشتعال متوجه کشتی‌ ساچی بوده با این حال طبق مشاهدات ما تا ۵۰ متر از بدنه کشتی چینی آثار سوختگی داشت.

با وجود اینکه خطر چندانی متوجه خدمه کشتی چینی نبود آنها با قایق نجات از کشتی خارج شدند و کشتی کریستال بعدا به بندر منتقل شد و سالم ماندن خدمه کشتی چینی به دلیل نوع کشتی و بار آنها بوده است.
*ایسنا