کد خبر: ۲۰۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۷۵

افشاگری‌ نجفی از تخلفات شهرداری‌ قالیباف / چه بر سر تهران در 12 ساله گذشته آمده است؟

محمدعلی نجفی، شهردار تهران در گزارشی مفصل، وضعیت نابسامان مالی و بی‌انضباطی و تخلف در دوره محمدباقر قالیباف را افشا کرد که با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود.
محمدعلی نجفی، شهردار تهران در گزارشی مفصل، وضعیت نابسامان مالی و بی‌انضباطی و تخلف در دوره محمدباقر قالیباف را افشا کرد که با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ماجرای افشاگری نجفی از قرارداد میلیاردی در شهرداری تهران، در کنار موضوع آتش سوزی و غرق شدن نفتکش سانچی و نقل قول هایی که این روزها در فضای سیاسی کشور  مبادله می شود، یکی از بمب های خبری این هفته بود. گزارش صد روزه نجفی از شهرداری تهران آنقدر مهم بود که ذره‌بینی بر پرونده ۱۲‌ساله قالیباف گذاشته شد تا شورای شهر به عنوان وکلای مردم بداند چه بر سر شهر تهران در 12 ساله گذشته آمده است.



نجفی ضمن اشاره به گردش پولها در حساب یکی از پیمانکاران شهرداری که او را عضو "دانشگاه پلیس" خواند، از بازگشت این پول به حساب مدیر دفتر یکی از معاونان شهردار سابق خبر داد و گفت: می گویند عمده این پول را برای انتخابات خرج کرده اند.

این افشاگری از سوی جناح رقیب بی پاسخ نماند.  یک عضو سابق شورای شهر از نجفی پرسید: چرا در شورای سوم نسبت به تخلفات سکوت کردید؟ واقعیت این است که نجفی در دوره سوم شورای شهر که 6 سال به طول کشید، عضو شورای شهر بود و این افشاگری ها تاکنون از او به عنوان یک عضو شورای شهر که باید ناظر بر عملکرد شهرداری باشد، شنیده نشده بود.

البته ماجرای پرونده افشاگری ها تنها به قالیباف محدود نشد، چون نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در تذکری که صحن علنی روز یکشنبه شورا را تکان داد، پرسید: چرا پرونده نفر دوم شهرداری دوره قالیباف، ‌محرمانه است؟

حسن رسولی با ذکر اینکه هر یک از اعضای شورای شهر دست کم یک میلیون رای گرفته اند از مسئولان قضایی خواست پرونده قائم مقام قالیباف را که ماههاست در بازداشت به سر می برد از "محرمانه بودن" خارج کنند تا همه بفهمند قوه قضاییه در این باره چه کرده، هر چند در این بین سخنگوی قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای هم به گزارش نجفی درباره تخلفات مالی شهردار سابق واکنش نشان داد و گفت: در صورت رسیدن گزارش تخلف یا جرم، ما پیگیری می کنیم.

به جز رسولی، اعضای دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از جمله رئیس این کمیسیون هم خواستند بدانند علاوه بر پولهایی که در انتخابات بذل و بخشش شد، کارمندانی که بدون یک روز سابقه کاری استخدام شدند و ورشکستگی سازمان بازنشستگی شهرداری،  سرنوشت ۲۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران که طی 12 سال گذشته از سرجمع مداخل شهر کسر شده، به کجا رسیده است.

از سوی دیگر، بهمن کشاورز رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران دخالت دادستان در این پرونده را نه تنها مجاز بلکه لازم دانست.

به جز این موارد مالی، نجفی در گزارش خود گفته بود تمام عملکرد مالی و عمرانی شهرداری به صورت "دیمی" و بدون برنامه ریزی انجام می شده و اینطور که پیداست در زمان قالیباف، شهرداری به وضعیت دوره قاجار به عقب برگشته بود و شخصی سر خوان خزانه می نشست و به هر کس دوست داشت، بودجه می داد!

در این بین واکنش روزنامه اصولگرا به افشای تخلفات مدیران سابق شهرداری توسط نجفی هم جالب بود که پرسید: به شما چه مربوط که پیگیری کنید؟!

یار معنوی و رفیق همیشگی قالیباف، یعنی مهدی چمران که به عنوان رئیس شورای شهر طی 11 سال از 12 سال حضور قالیباف در شهرداری، وظیفه نظارت بر این مجموعه را داشت هم دلش نیامد از گود حملات افشاگرانه نجفی و دفاع از یار دیرین دور بماند و به‌جای قالیباف به افشاگری نجفی پاسخ داد. او گفت: جا خوردم و ناراحت شده‌ام، این گزارش سیاه‌نمایی بود و نجفی باید سخنانش را ثابت کند.

البته در صحن علنی شورای شهر، یک عضو شورای شهر هم به او پیشنهاد کرد در مناظره ای با حضور مردم و دوربین تلویزیونی، اثبات کند شورای گذشته به وظیفه نظارتی خود، عمل کرده است.
ماجرای افشاگری از ریخت و پاش مالی در شهرداری دوره قالیباف تنها در حوزه مدیریت شهری نماند و به زودی پای این قصه به مجلس هم باز شد. نمایندگان به خصوص اعضای لیست امید درباره رازی که از پرده برون افتاده بود، اظهارنظر کردند و گفتند باید در شهرداری شفاف سازی شود. از جمله میرزایی نکو پیشنهاد کرد کارها از طریق قانونی پیگیری شود و شهردار گزارش خود را به قوه‌قضائیه دهد.

آنقدر بحث حملات مکرر به حیف و میل مالی در شهرداری دوره قالیباف داغ شد که برخی یاران قالیباف، مجبور به موضع گیری شدند. از جمله معاون سابق نیروی انسانی شهرداری تهران در مقام دفاع، توضیح داد: در روزهای آخر دوره قالیباف5هزار نفر را رسمی کردیم. او از مردم پرسید: نمی بینید تهران عوض شده؟

حالا مسئله اینجاست که قالیباف باز هم در مخمصه ای افتاده که قبل از انتخابات هم در ماجرای معروف به "املاک نجومی" پای او در آن پیچیده بود. واقعیت این است که مسئولان سابق شهرداری،حتی اگر در دادگاه سروته قضیه را هم بیاورند با افکارعمومی چه می کنند؟

یاران قالیباف هر چه تلاش کنند نمی توانند به مردم پاسخ دهند در شهرداری چه خبر بوده، حتی واکنش مشاور سیاسی قالیباف به افشاگری نجفی درباره قراردادهای میلیاردی هم چندان پاسخگوی مردم نبود. جایی که مدیرمسئول سابق روزنامه همشهری، بدون اینکه اتهامات عنوان شده از سوی نجفی را رد کند، گفت: بدهی برای شهرداری تهران، عیب نیست!