کد خبر: ۲۰۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲

ارکستر صدا و سیما پس از سال‌ها به فجر آمد

رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما در اجرای شب گذشته این ارکستر بیان کرد که خبرهای این چند وقت درباره سانچی قلب ها را به درد آورد و اجرا را به قربانیان این حادثه تقدیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما شب گذشته ۲۶ دی ماه پس از چند سال کعه در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشت در بخش جنبی این رویداد حضور پیدا کرد. رهبری این ارکستر را سهراب کاشف بر عهده داشت و در آن ۷۵ نوازنده به همراه یک گروه کر حضور داشتند.

اعضای ارکستر ساعت ۲۱:۴۰ در جایگاه خود روی سن مستقر شدند و با حضور سهراب کاشف اولین قطعه ارکستر را نواختند. ارکستر صداوسیما با اجرای هشت قطعه (سه کلاسیک و پنج ایرانی) بعد از چند سال در جشنواره فجر حضور یافت.

«نیایش یزدان» اولین قطعه بود که توسط ارکستر اجرا شد و بعد از اجرای قطعه اول گروه کر از صحنه خارج شدند. سپس سهراب کاشف رهبر ارکستر به سفیران اتریش و کرواسی، مسئولان صداوسیما و سایر جمعیت سالن خوش‌آمد گفت.

وی با اشاره به حادثه نفتکش سانچی عنوان کرد: این چند روز اخیر خبرهای سختی داشتیم که قلب همه به درد آمد. خبر آسمانی شدن دریادلانی که در بین ما نیستند بسیار سخت بود.

کاشف ادامه داد: به عنوان رهبر ارکستر به خود اجازه می دهم به نمایندگی از اعضای ارکستر برای بازماندگان آرزوی صبر داشته باشیم و امیدوارم که روحشان شاد باشد و برنامه امشب را به این بزرگواران تقدیم خواهیم کرد.

«رقص دایره» و «افق بیکران» از زنده‌یاد حشمت سنجری، «هزار دستان» و «ای ایران» قطعات ایرانی این ارکستر بودند. همچنین قطعه کلاسیک کوریولان از بتهوون و فینلاندیا از ژان سیبلیوس نیز بخش دیگری از این اجرا با حضور ۴۰ نوازنده سازهای زهی و ۳۵ نوازنده سازهای بادی، کوبه‌ای و... بود.

آثاری که نواخته شدند موسیقی های حماسی، ملی و ارکسترال بودند که اکثر آنها به صورت بی کلام اجرا شدند و در دو قطعه گروه کر نیز ارکستر را همراهی کرد.

از جمله قطعاتی که در این ارکستر نواخته شد مارش اسلاو از چایکوفسکی بود که کاشف در ابتدای آن بیان کرد: نواختن این قطعه پیچیدگی ها و ظرایفی دارد و من مفتخر هستم که بگویم همکاران من به خوبی از عهده اجرای این قطعه برآمدند.

این قطعه با تشویق های جمعیت سالن همراه شد و بعد از آن قطعه «هزاردستان» از زنده‌یاد مرتضی حنانه نواخته شد.

آخرین قطعه این گروه نیز «ای ایران» بود که برای نواختن آن گروه کر دوباره به صحنه آمدند و با آواز گروه را همراهی کردند.

محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود صداوسیما و حسین رضی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما به همراه سفیران اتریش و کرواسی مهمانان این ارکستر بودند.