کد خبر: ۲۰۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۴

هوش مصنوعی و حرکت به سوی حذف صفحه نمایش!

ما در حال نزدیک شدن به روزی هستیم که رابط‌های کاربری و تجربه کاربری (UI&UX) فراتر از حرکت در بین صفحه نمایشگر دستگاه‌ها باشد. این تغییرات ممکن است به حذف صفحه نمایشگرها منجر شود. در این مقاله به بررسی گزارشات Accenture در مورد رشد هوش مصنوعی و آینده این فناوری در سازمان‌ها و کاربران عادی می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رشد هوش مصنوعی به عنوان تامین کننده رابط‌های کاربری، اتومبیل‌های خودران و دستیارهای صوتی خانگی بر پایه صوت نمونه‌هایی برای اثبات این مدعی هستند که صفحه نمایشگرها رو به حذف شدن می‌روند. این موضوع بر کارکنان شرکت‌های سازمانی و کاربران عادی به یک اندازه تاثیر می‌گذارد. هم اکنون صحبت‌های بسیاری در مورد استفاده از ابزارها و پوشیدنی‌ها در محیط کار وجود دارد تا بتواند کارایی کارمندان را افزایش دهد.

نگارنده گزارش سه پیش بینی ارایه می‌دهد:
در 5 سال آینده، بیش از نیمی از مشتریان شما خدماتی را انتخاب خواهند کرد که بر پایه هوش مصنوعی هستند و نه بر اساس برند سنتی شما.

در 7 سال آینده، بیشتر رابط‌ها صفحه نمایش نخواهند داشت و به وظایف روزانه تبدیل خواهند شد.
در 10 سال آینده، دستیارهای دیجیتالی چنان فراگیر خواهند شد که کارمندان را قادر می‌سازد تا در 7 روز هفته و 24 ساعته و در 365 روز سال در پس زمینه تعاملات محل کارشان قرار بگیرند و فعالیت داشته باشند مانند ایجاد خلاصه‌های ویدیویی درست بعد از نشست‌های مهم.

تحقیقات Accenture برپایه نظرسنجی از 5400 مدیر در سراسر جهان است. نویسنده گزارش اذعان دارد:
حرکتی انتزاعی و فراتر برای یک پروژه، هوش مصنوعی نقش بسیار پیچیده‌ای را در میان رابط‌های تکنولوژی ایفا می‌کند، از وسایل نقلیه هوشمند که از دید کامپیوتری استفاده می‌کنند تا ترجمه‌های زنده که با استفاده از شبکه ی عصبی مصنوعی ممکن شده‌اند.

هوش مصنوعی در حال ساده سازی و هوشمندسازی رابط‌های کاربری است و سطح توقعات در مورد اینکه آینده تعاملات چگونه خواهد بود را بالا می‌برد.

79 درصد مدیران حاضر در نظرسنجی بیان کردند که هوش مصنوعی می‌تواند پذیرش تکنولوژی در سازمان تحت امر آنان را بهبود ببخشد، همچنین 85 درصد از آرا نشان می‌دهد که مدیران در سه سال آینده به شدت روی تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهند کرد.

نویسنده Accenture یک مثال ساده در مورد نخستین بخش‌هایی که هوش مصنوعی در UI و UX‌ها نفوذ پیدا کرده‌است بیان می‌کند: سیستم‌های صوتی فعال (voice-activated systems). پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی استفاده از فناوری را راحت‌تر کرده‌است، بطور مثال ایجاد یک قرار ملاقات با گفتن به دستیار دیجیتالی بسیار آسان‌تر از آن است که به اپلیکیشن مربوطه مراجعه کنید و به دنبال تاریخ مورد نظر خود بگردید و قرار ملاقات خود را به همراه جزییات ثبت کنید.

نگارنده گزارش عقیده دارد که هم اکنون هوش مصنوعی نقش‌های گوناگونی در تجربه کاربری ایفا می‌کند، در پایین‌ترین مرحله این تکنولوژی محتوای مورد نیاز کاربران را پوشش می‌دهد. همانند کاری که اپلیکیشن اسپاتیفای با پیشنهاد دادن موزیک‌های جدید بر پایه آخرین موزیک‌های شنیده شده توسط کاربر انجام می‌دهد. در نقشی مهم‌تر هوش مصنوعی آموزش ماشینی را اعمال می‌کند تا اقدامات به سوی بهترین نتیجه هدایت شوند.

شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی نیز هوش مصنوعی را به عنوان آینده ی رابط‌های کامپیوتری می‌دانند. شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و گوگل با سرویس‌هایی مثل Microsoft Azure، Google Cloud Platform به مشتریان سازمانی خود سرویس دهی می‌کنند. پروژه‌های منبع باز هم در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد و TensorFlow از گوگل و Trusted Analytics Platform از اینتل جزو سردمداران این حوزه هستند.

تیم Accenture اضافه می‌کند که ترکیبی از تعاملات بصری، طبیعی و دسترسی آماده به ابزارهای منبع باز راه را برای تغییرات بزرگی در سراسر رابط کاربری فراهم می‌کند. چگونه می‌توان در مورد ماجراجویی هوش مصنوعی در حذف نمایشگر‌ها شرکت کرد؟ Paul Daugherty مدیر فناوری و نوآوری در Accenture، در مقاله‌ای با عنوان ظهور فناوری به توصیف اقدامات شرکت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی و رابط‌های کاربری فعالیت می‌کنند می‌پردازد:

از کانال‌های ارتباطی موجود استفاده کنید و بررسی کنید که چگونه می‌توان آن‌ها را با استفاده از تجربیات موفق و رابط‌های صوتی هوشمندتر کرد.

به هر تعامل مشتری و کارمندان نگاه کنید و از خودتان بپرسید چگونه از طریق هوش مصنوعی می‌توان این روابط را بهبود بخشید.

به رابط‌هایی فراتر از صفحه‌های نمایشگر فکر کنید و ببینید که چگونه کانال‌های جدید می‌توانند مکالمه‌های چندبعدی را فعال کنند.