کد خبر: ۲۰۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۶

سامسونگ تولید انبوه چیپ های حافظه پرسرعت GDDR6 را آغاز کرد

حالا دیگر باید سامسونگ را حاکم بازار تولید چیپ های حافظه برای کارت های گرافیکی دانست، چرا که این شرکت با آغاز تولید چیپ حافظه جدید GDDR6 و در اختیار داشتن چیپ ها انقلابی HBM2 حالا نبض این بازار را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این شرکت پیش از آغاز نمایشگاه CES2018 خبر از برنامه ریزی برای تولید نسل جدید چیپ های حافظه خود داده بود، اما به طور قطع اعلام خبر آغاز تولید انبوه این سخت افزار شوکی بزرگ برای دیگر رقبا از جمله «SK Hynix» و «Micron» خواهد بود چرا که طبق برنامه ریزی ها قرار بود محصولات مشابه این کمپانی ها در میانه های سال جاری میلادی از راه برسند.

این پایان ماجرا نیست، چرا که ظاهراً چیپ های حافظه GDDR6 سامسونگ نسبت به محصول مشابه سایر رقبا از سرعت و کارایی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. به لطف معماری ۱۰ نانومتری این چیپ ها با برق ۱.۳۵ ولتی کار خواهند کرد و قرار است سرعت پایه انتقال دیتای آنها برابر با ۱۸ گیگابیت بر ثانیه باشد. این سرعت انتقال در ظرفیت ۱۶ گیگابایتی تا ۷۲ گیگابیت در ثانیه افزایش می یابد.

برای مقایسه بد نیست بدانید که سرعت انتقال دیتای چیپ های GDDR6 ساخت SK Hynix چیزی مابین ۸ تا ۱۶ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. رقم مذکور برای محصول Micron حداکثر به ۱۲ گیگابیت بر ثانیه (معادل چیپ های GDDR5X) می رسد.

به طور حتم با ورود حافظه های ۱۶ گیگابایتی GDDR6 سامسونگ شاهد عرضه نسل تازه ای از کارت های گرافیکی با سرعت و عملکردی کاملاً برتر نسبت به قبل خواهیم بود. البته کاربرد سخت افزار مورد بحث به حوزه گیم محدود نخواهد شد و می توان از آن در سامانه های خودران اتوموبیل ها و سرورهای بزرگ نیز استفاده نمود.

علاوه بر این ها، کمپانی سامسونگ به تازگی خبر از آغاز تولید نسل دوم حافظه های پهن باند خود (HBM2) تحت نام تجاری «Aquabolt» داده است. این چیپ ها با بهره مندی از پهنای باند انتقال داده ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه به ازای هر پین (در مجموع ۳۰۷ گیگابیت بر ثانیه برای هر قطعه رم)، گزینه ای بسیار ایدال برای ابررایانه ها و کارت های گرافیکی با کاربردهای خاص خواهند بود. چیپ های مورد بحث تا ۹.۶ برابر سریع تر از حافظه های GDDR5 موجود در بازار هستند.