کد خبر: ۲۰۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۲

دلیل خشکی دریاچه‌ ارومیه تاکنون مشخص نشده

مدیرگروه بهداست محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: دلیل خشکی دریاچه‌ی ارومیه تاکنون مشخص نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رضا دهقان‌زاده ریحانی در سمینار برنامه جامع مخاطرات بحران خشکی دریاچه ارومیه (آمادگی نظام سلامت) با بیان این مطلب اظهار کرد: هیچ منبع اطلاعاتی و دیتابیس درست و دقیقی برای ارائه‌ی دلایل مستند در زمینه‌ی خشکی دریاچه‌ی ارومیه وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان این که طوفان‌های گرد و غبار می‌توانند تا ۲۰ هزار کیلومتر راه بپیمایند، عنوان کرد: طوفان‌های گرد و غبار فاصله‌ای نمی‌شناسند و می‌توانند کل کره‌ی زمین را دور بزنند.

وی تاکید کرد: طبق تحقیقات به عمل آمده کروم، آرسینک و نیکل از جمله فلزات و عناصر سنگین موجود در طوفان‌های گرد و غبار و آب‌های آلوده‌ی برخی دریاچه‌ها هستند که همواره به عنوان عوامل اصلی سرطان‌زا مطرح شده‌اند.

دهقان‌زاده افزود: بنابه مطالعات انجام شده، در روی زمین‌های کشاورزی حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه حدود یک هزار و ۸۰۰ تن سموم شیمیایی مصرف شده که بخش زیادی از آن وارد دریاچه شده است.

وی در ادامه با بیان این که تنها دلیل تغییر شرایط آب و هوایی عوامل انسانی هستند، گفت: climate change یا تغییر آب و هوا ناشی از رفتار نادرست انسان با طبیعت و زمین است. تغییر الگوهای بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر، به خطر افتادن امنیت غذایی، جابه‌جایی و مهاجرت، افزایش استرس و تنش‌های ناشی از درجه حرارت، تغییر در کاربری زمین، آلودگی هوا و تغییرات اکولوژیکی از دیگر عواملی هستند که ناشی از تغییرات آب و هوایی نقش داشته و همگی سلامت جسمی و روانی مردم را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهدـ

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به این که بیش از هفت میلیون مرگ در سال ۲۰۱۴، منتسب به آلودگی هوا است، بیان کرد: این عامل جزو عوامل اصلی ایجاد سرطان از سال ۲۰۱۶ به شمار می آید و تنفس هوای آلوده تفاوتی با استنشاق بخارات سمی بنزین یا آرسنیک ندارد.

وی با تاکید بر این که زمان مورد نیاز برای جلوگیری از طوفان نمک در کشورهای خارجی که در شرایط مشابهی قرار دارند، حدود ۲۵ سال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: کاشت علوفه‌های مقاوم به شوری، راه‌اندازی سیستم‌های مانیتورینگ کافی برای اندازه گیری ذرات، تقویت سیستم برآوردکننده‌ی مخاطرات بهداشتی و زندگی سالم و استفاده از انرژی‌های پایدار از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از تغییر الگوی بیماری‌ها بر اثر خشکسالی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر نیره امینی ثانی در سمینار برنامه جامع مخاطرات بحران خشکی دریاچه ارومیه (آمادگی نظام سلامت) با اشاره به اپیدمیولوژی بیماری‌های مختلف اظهار کرد: اپیدمیولوژی علم بررسی توزیع و علل زمینه ساز بیماری‌ها در میان یک جمعیت و مطالعه‌ی آنچه که بر روی مردم اتفاق می‌افتد، است.

وی، میزبان، فاکتور بیماری زا و محیط را سه راس مثلث اپیدمیولوژی دانست و گفت: محیط فیزیکی شامل هوا، آب، خاک، دما و نور بوده و محیط بیولوژیک نیز به عوامل بیماری‌زا و محیط روانی_اجتماعی به فرهنگ جامعه و مذهب و وضعیت اقتصادی اشاره دارد.

امینی ثانی در ادامه با اشاره به نقش مخاطرات شیمیایی در ایجاد بیماری‌های مختلف عنوان کرد: حشره‌کش‌های مورد استفاده در کشاورزی، از بین بردن حشرات مفید و آلوده کردن ذخایر آب‌های زیرزمینی از دیگر علل اپیدمیولوژیکی بیماری‌ها به شمار می‌آیند.

وی با بیان این که آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های صدرنشین در مصرف سیگار است، بیان کرد: در کشور ما هیچ قانونی برای منع مصرف سیگار در خانه‌ها و اماکن مسکونی وجود ندارد و مواجهه‌ی غیرمستقیم با سیگار سبب مواجهه‌ی افراد با 4000 ماده‌ی شیمیایی می‌شود که اکثرا سرطان زا بوده و ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان ریه دارند و این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته مصرف سیگار در پارک و حتی خانه‌ها منع شده است.

وی با اشاره به فلزات سنگین سرطان‌زا گفت: فلزات سنگین یکی از عللی است که در سه رده‌ی اول ابتلا به سرطان قرار دارد. این مواد از علل زمینه‌ساز اختلالات ژنتیکی و ابتلا به سرطان به شمار می‌آیند. غلظت بالای مواد سمی مانند آرسنیک، آلومینیوم و جیوه سبب بروز تغیرات رفتاری، کاهش توانایی یادگیری، عقب ماندگی، بیش فعالی و تغییرات هورمونی می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: ژنتیک، ساختار بدن و ایمنی، عملکرد بدن و میزان پایداری سموم مورد استفاده با مشکلات تنفسی و سرطان ریه ارتباط نزدیکی دارد و در کنار خشکی دریاچه و تغییر اقلیمی زمینه را برای بروز بیماری‌های مختلف فراهم می‌آورند. به منظور بررسی علل اصلی و ارزیابی همه‌جانبه‌ی اپیدمیولوژی بیماری‌ها حتی باید ساختار خانه‌ها و منازل مسکونی نیز بررسی شوند، چرا که علل مختلف با هم افزایی دارند.

سمینار برنامه جامع مخاطرات سلامت بحران خشکی دریاچه ارومیه(آمادگی نظام سلامت) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مرکز بهداشت تبریز برگزار شد.
*ایسنا