کد خبر: ۲۰۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۶

برگ برنده‌های «مهران مدیری» در جذب مخاطب

یکی از ایده‌های نو و خلاقانه برنامه‌سازان تلویزیون در اوایل دهه 70، تولید جنگ‌های تلویزیونی بخصوص در زمینه طنز بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از نمونه‌های آن می‌توان به جدی نگیرید با هنرنمایی زنده‌یاد منوچهر نوذری و عده زیادی از دست‌اندرکاران برنامه موفق و خاطره‌انگیز صبح‌جمعه با شما اشاره کرد که با وجود این که این اثر تلویزیونی بود، اما همچنان آیتم‌های آن سروشکل رادیویی داشت. به همین دلیل هم به مرور با ریزش مخاطب مواجه شده و پخشش متوقف شد. در همان ایام، گروهی جوان و خوشفکر به کارگردانی مهران مدیری با جنگ تلویزیونی پرواز 57، گوی سبقت را از بقیه ربوده و با مجموعه آیتم محور ساعت خوش به اوج شهرت و محبوبیت رسیدند.

مدیری در سال‌های میانی و پایانی دهه 70، جنگ‌های دیگری همچون: «ببخشید شما؟» و «پلاک 14» را روی آنتن فرستاد که تمام آنها در آیتم محوری و تکیه بسیار روی خود مدیری به عنوان مرکز ثقل اشتراک داشتند. این ایده امتحان پس داده در سال‌های اخیر نیز به‌وفور مورد استفاده گروه‌های برنامه‌ساز سیما قرار گرفته و خود مدیری هم در برنامه دورهمی که بسیار نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته از آن بهره گرفته است. به بهانه پخش سری تازه دورهمی نگاهی به این جنگ تلویزیونی جذاب و پرمخاطب می‌اندازیم.

دورهمی و ستاره‌ای به نام مدیری
بعضی از بازیگران و مجریان تلویزیونی هستند که به اصطلاح دوربین دوستشان دارد و حتی در پلان‌های چند نفره هم حضوری چشمگیر دارند. مهران مدیری بدون تردید یکی از شاخص‌ترین آنهاست که در برنامه‌های مختلفی که خود در مقام اجراکننده جلوی دوربین ظاهر شده، روی این خصلت حساب جداگانه‌ای باز کرده است.

در دورهمی نیز این اتفاق رخ داده و مدیری ستاره بی‌چون و چرای سن برنامه است. برای مثال کافی است به گفت‌وگوی او با شرکت‌کنندگان در مسابقه توجه کنید که چه حجمی از شوخی‌های جذاب و شیرین در آن رد و بدل شده و مدیری نقش مهمی در این رابطه دارد. در عین حال نمی‌توان از بخش گفت‌وگو با مهمان هم به سادگی عبور کرد که در آن مدیری با اتکا به دانسته‌هایش از فرد دعوت شده، سوالات متعددی را طرح کرده و چالش بامزه‌ای را به راه می‌اندازد که میزان همراهی فرد مصاحبه‌شونده با مدیری در کیفیت نهایی کار نقش مهمی ایفا می‌کند. برای نمونه می‌توان به گفت‌وگوی مدیری با سیروس الوند اشاره کرد که شیرین و دلنشین از کار درآمد.

 در عین حال باید به حضور چهره‌های سرشناس دنیای سینما نیز که کمتر در قاب کوچک تلویزیون قرار می‌گیرند؛ اشاره کرد که عملا یکی از برگ‌های برنده مدیری و گروهش در دورهمی و در رقابت با برنامه‌هایی همچون خندوانه بوده است. در سری جدید دورهمی، تغییرات محسوسی صورت گرفته که یکی از آنها مربوط به دکور دورهمی است. دکوری که به نسبت دکور قبلی کوچک‌تر و کمرنگ و لعاب‌تر بوده و از سادگی بیشتری برخوردار است. در عین حال در طراحی لباس مدیری هم تغییرات زیادی صورت گرفته و لباس‌های اسپورت و غیررسمی او با کت و شلوار عوض شده است با همه اینها او همچنان ستاره بی‌چون و چرای این برنامه است که بخوبی از پس اجرای آن برآمده و حواسش هم به ریتم برنامه است؛ موضوعی مهم و کلیدی که برخی مجریان در برنامه‌های خود رعایت نکرده و با اصرار روی آن موجبات ریزش مخاطبان را فراهم می‌کنند. در انتخاب مهمان هم مدیری سعی کرده تنوع را در نظر گرفته و از شاخه‌های مختلف هنری دعوت کند.

وی در افتتاحیه سری جدید با آوردن محمدرضا شریفی‌نیا به دورهمی و طرح سوالاتی که شاید در ذهن بسیاری از مخاطبان رسوب کرده بود، برنامه‌ای جذاب را روی آنتن فرستاد که بازخوردهای وسیعی هم در شبکه‌های متعدد مجازی داشت. حمید هیراد هم در عرصه موسیقی پاپ نام آشنایی است که علاقه‌مندان موسیقی را پای دومین قسمت دورهمی جدید نشاند. با این حال برنامه سوم با حضور مجید مظفری و دخترش (نیکی مظفری)، آنچنان که باید از کار درنیامده و سوالات تکراری این بخش را از نفس انداخت. برای نمونه هم می‌توان به جریان ازدواج نکردن دختر پیش از ازدواج پدر اشاره کرد که پیش از این هم در یک برنامه تلویزیونی و چند مصاحبه مطبوعاتی اشاراتی به آن
شده بود.

نمایش داریم چه نمایشی!
یکی از پربیننده‌ترین بخش‌ها در دورهمی سری نخست، نمایش‌های آن بود که سادگی جالبی در آن موج می‌زد. متن‌ها گاهی کیفیت بالایی نداشته و بخش مهمی از آن به بداهه‌پردازی‌های بازیگران سپرده شده بود. مدیری به سیاق سریال‌های طنزی که برای تلویزیون ساخته، در این بخش هم تغییرات زیادی را با توجه به نظر مخاطبان اعمال کرد که برای مثال می‌توان به حذف تدریجی چهار شخصیت از میان هفت شخصیت حاضر در صحنه اشاره کرد. موضوعی که به نفع دورهمی شده و سروش جمشیدی را به بازیگری محبوب در قاب کوچک تبدیل کرد.

در این بخش مدیری تعمدا به سمت نمایش‌های عامه‌پسند مشهور به تخته حوضی رفته و بسیاری از نشانه‌های آن را به کار گرفته است. سروش جمشیدی در نقش قیمت که در ابتدا بسیار کمرنگ بود، بازی خوبی ارائه کرده و بازی اغراق شده‌اش کاملا با این شخصیت جور درآمده است. دیالوگ برقرار کردن او با مدیری که میان تماشاگران نشسته نیز لحظات شیرینی را شکل می‌دهد که ارتباط مستقیم با نمایش‌های عامه‌پسند قدیمی دارد.

در سری جدید هم این بخش از تغییر مصون نمانده و سیامک انصاری و مه‌لقا باقری از آن جدا شده‌اند و تنها سحر ولدبیگی جایگزین باقری شده که سابقه همکاری با مدیری را در پاورچین هم داشته است. در شب‌های نخست دورهمی، نمایش‌های اجرا شده تفاوت چندانی با قبل نداشت و همچنان روی پاشنه سروش جمشیدی در نقش قیمت می‌چرخید و برای ارزیابی دقیق‌تر در این رابطه باید تامل بیشتری به خرج داد تا عیار این بخش روشن‌تر شود.

دورهمی و اشاره به مباحث روز جامعه
جنگ‌های تلویزیونی که به شکل زنده یا ضبط شده با تاخیر چند روزه در پخش ساخته می‌شوند، این شانس را دارند که از جریان روز جامعه عقب نیفتند و لابه‌لای برنامه خود به آن بپردازند. مدیری در دورهمی از این قضیه بیش از سایرین بهره گرفته و هر قسمت از برنامه خود را به یک موضوع مرتبط با جامعه و مردم اختصاص داده است.

از خساست و وسواس گرفته تا نقد رفتارهای اجتماعی مثل بد رانندگی کردن و شکل استفاده از فضای مجازی، منتها به زبان طنز که گزندگی خاص خود را دارد و آینه‌ای روبه‌روی مخاطبان خود در داخل استودیو و منازل مخاطبان قرار می‌دهد تا نگاهی به گوشه‌ای از رفتارهای خودشان هم داشته باشند. مدیری با تکیه بر جایگاه مردمی خود با صراحت و البته به زبان طنز دست به نقد رفتارهای اجتماعی زده و در پلاتوهای خود با طنزی گزنده به آن می‌پردازد. جالب اینجاست که مخاطب با وجود آن که گاه خود را در این آینه می‌بیند، آن را پس نمی‌زند و به آن روی خوش نشان می‌دهد. در سری جدید هم این روال تا حدود زیادی حفظ شده چراکه یکی از عناصر مهم موفقیت دورهمی در دوره قبل بوده است.