کد خبر: ۲۰۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۹

حاشیه‌نگاری اولین روز جشنواره تئاتر فجر / از اجراهای کم‌فروغ خیابانی تا اعتراض یک کارگردان تئاتری

نخستین روز سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با استقبال نسبتا خوب علاقه‌مندان به تئاتر، بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه فجر و توییت آماری‌اش، اجراهای کم‌فروغ خیابانی و اعتراض یک کارگردان تئاتری همراه شد.
صبح پنج‌شنبه (۲۸ دی‌ ماه) جشنواره تئاتر فجر با اجرای محیطی یک گروه فرانسوی در باغ کتاب تهران به طور رسمی آغاز شد و اگرچه تبلیغات و اطلاع‌رسانی قابل توجهی در این محوطه صورت نگرفته بود اما استقبال و همراهی مردم با این گروه فرانسوی در صبح اولین روز جشنواره خوب بود و در بعدازظهر که حضور کتاب‌ دوستان در باغ کتاب بیشتر هم می‌شود، همراهی بیشتری با گروه «منزل به منزل» انجام گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کارگردان این نمایش فرانسوی که شاید انتظار استقبال خوبی از سوی مردم نداشت، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد، «ما شش‌هزار جعبه با خودمان آوردیم ولی با این میزان همکاری و استقبال نمی‌دانم تا روز آخر جشنواره جعبه خواهیم داشت یا نه، به صورت کلی ساخت این سازه‌ها پایانی ندارد و می‌توان آن را بدون هیچ محدودیتی ادامه داد.»

این اجرای محیطی در باغ کتاب تهران در حالی با حضور خوب علاقه‌مندان مواجه شد که نمایش‌های خیابانی محوطه تئاتر شهر به ویژه پس از ساعت ۱۸ چندان زیاد مورد استقبال قرار نگرفتند. اجرای این نمایش‌ها که در ساعت اجرایشان بدون اطلاع‌رسانی، تغییر و جابجایی صورت گرفت، در مواردی به گونه‌ای بود که تماشاگران به زحمت صدای بازیگران را می‌شنیدند.

نمایش خیابانی فرار از زندان

«فرار از زندان» به کارگردانی فرامرز قلیچ‌خانی اولین اجرای محیطی در تئاتر شهر بود که در آن دو بازیگر با پوشیدن لباس‌های زندانی‌ها به مسائل روز جامعه از لغو اجرای کنسرت‌ها گرفته تا آتش‌سوزی نفتکش اشاره داشتند.

از اجراهای خیابانی که بگذریم، تئاتر شهر در اولین روز جشنواره با حضور پرتعداد علاقه‌مندان برای نمایش‌های این مجموعه روبرو شد و نمایش «دو دلقک و نصفی» جلال تهرانی با سالن اصلی پر از تماشاگر خداحافظی کرد و نمایش «فعل» محمد رضایی‌راد هم با میزبانی مخاطبانی بیش از ظرفیت معمول سال چهارسو به صحنه رفت.

همچنین نمایش «دایره گچی قفقازی» نیز به کارگردانی محمودرضا رحیمی در اولین شب جشنواره به اجراهای عمومی خود پایان داد.

اما در کنار مجموعه‌ نمایش‌ها در لابی سالن اصلی تئاتر شهر جایگاه ویژه‌ای برای برنامه رادیویی «صحنه ۳۶» که به صورت زنده از ساعت ۱۹ و از شبکه تهران پخش می‌شود درنظر گرفته شده که شروع این برنامه و همزمانی‌اش با حضور تماشاگران نمایش «دو دلقک و نصفی» در لابی، توجه مردم را به خود جلب کرد.

این برنامه که خودش کم‌حاشیه هم نبود در لحظاتی با برخورد نامناسب و قطع کردن پخش توسط یکی از اعضای گروه نمایش «دو دلقک و نصفی» و اعتراض به اینکه چه کسی اجازه حضور گروه رادیویی را در لابی داده است همراه شد. این مساله با حضور حراست و ادامه پخش برنامه خاتمه یافت.

در این برنامه رادیویی مهدی آشنا و امیر اسمی درباره بخش عکس، پوستر و هویت بصری صحبت کردند که با انتقاداتی همراه است.

همچنین محمودرضا رحیمی در این برنامه از شیوه تهیه بلیت برای گروه نمایشی خود اعتراض و اعلام کرد که در جشنواره شرکت نخواهد کرد و برای تماشای نمایش‌ها به هیچ سالنی نمی‌رود و حضورش در تئاتر شهر هم صرفا برای پایان نمایش «دایره گچی قفقازی» بوده است.

یکی دیگر از اتفاقات روز اول جشنواره، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی بود که در دبیرخانه حاضر شد و با مدیران جشنواره گفت‌وگو کرد.

سید عباس صالحی پس از آن توییتی را منتشر و در آن اطلاعاتی آماری از برخی بخش‌های جشنواره ارائه کرد و با همین آمار و این جمله «تئاتر، هنر زندگی و گفت‌وگوست، فرصت زندگی با تئاتر را از دست ندهیم» مردم را به تماشای تئاتر و حضور در جشنواره دعوت کرده است.

در کنار این نوع دعوت‌ها و نیز پیامی که از سوی علی رفیعی برای جشنواره و مخاطبان آن منتشر شده است، در برخی نقاط شهر هم پوستر یا بنرهایی برای دعوت مردم به حضور در این رویداد نصب شده و با وجود اینکه فروش بلیت‌ها در مجموعه‌هایی همچون تئاتر شهر و ایرانشهر تقریبا به طور کامل بوده اما برای برخی تماشاخانه‌های خصوصی نیاز به تبلیغات بیشتری هست چون برخی از آن‌ها با تماشاگران کمی جشنواره را آغاز کردند.

تبلیغات جشنواره تئاتر در سطح خیابان‌های شهر

چاپ کاتالوگ جشنواره، قرارگیری غرفه‌ای کوچک در محوطه تئاتر شهر برای یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد خوراکی که به نظر می‌رسد به عنوان اسپانسر با جشنواره همراهی می‌کند، از دیگر نکات قابل اشاره روز نخست جشنواره تئاتر فجر هستند.

در بخش اجراهای به صحنه رفته هم نمایش «چند درجه سوء تفاهم در مقیاس اتللو» به نویسندگی محسن رهنما و کارگردانی حبیب الله دانش در خانه هنرمندان ایران به صحنه رفت و با استقابل هم روبرو شد. این نمایش بازنویسی جدیدی از داستان اتللو شکسپیر است که به نوعی همان اتفاقات داستان اتللو شکسپیر برای بازیگر نقش اتللو و در زندگی شخصی افتاده و در این نمایش فرصتی پیدا کرده است و آن را برای مخاطب تعریف می‌کند.

تک بازیگر این نمایش از ابتدا تا انتها روی یک صندلی ثابت نشسته است و میزانسن خاصی ندارد و در همان حالت داستان زندگی عاطفی‌اش که در نهایت به خودکشی انجامیده است را بیان می‌کند.

همچنین نمایش «ماراساد» با مدت زمان طولانی ۱۳۰ دقیقه به کارگردانی ایمان اسکندری که در بخش مسابقه تئاتر ایران حضور دارد، در تالار حافظ به عنوان یکی از تولیدات تازه به صحنه رفت. در این نمایش پربازیگر با استفاده از جلوه‌های بصری و نیز استفاده متفاوت از مدیا، شاهد تجربه‌ای چند بعدی هستیم. در حین اجرای این نمایش ۱۳۰ دقیقه‌ای با وجود اینکه روشن کردن تلفن‌ همراه در زمان اجرای نمایش‌ها ممنوع است، تعدادی از تماشاچیان بعد از گذشت نیمی از نمایش، به سراغ گوشی‌های خود رفتند.

در کنار این نمایش‌ها و نیز آثار دیگری مثل «این یک پیپ نیست» محمد مساوات که با استقبال خوب مواجه شدند، «بلافیگورا» در حالی روی صحنه رفت که بسیاری از صندلی‌های سالن در تماشاخانه تقریبا تازه افتتاح شده «شانو» خالی ماندند.

سروش طاهری، کارگردان «بلافیگورا» درباره اثر خود گفت: اجرای این نمایش تا روز یکشنبه (اول بهمن) ادامه دارد و در فرانسه نیز اجرا می شود.

این نمایش در بخش به اضافه فجر قرار دارد و متن آن اقتباسی از نمایش‌نامه اصلی نوشته یاسمینا رضا است. در این نمایش زندگی اجتماعی مردم فرانسه که درون‌مایه‌ای از طنز هم دارد نشان داده می‌شود.
*ایسنا