کد خبر: ۲۰۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۴۷

شبکه باز تلگرام؛ پروژه ای جاه طلبانه برای عرضه ارز دیجیتالی گِرم

از مدت ها پیش زمزمه هایی در مورد تصمیم مدیران تلگرام برای ارائه ارز دیجیتالی ویژه به نام «گرم» (Gram) شنیده می شد. حتی پیش از این خبر چند روز قبل اعلام شده بود که این شرکت برنامه «عرضه اولیه پول دیجیتالی» یا همان ICO را در سر می پروراند.
  از مدت ها پیش زمزمه هایی در مورد تصمیم مدیران تلگرام برای ارائه ارز دیجیتالی ویژه به نام «گرم» (Gram) شنیده می شد. حتی پیش از این خبر چند روز قبل اعلام شده بود که این شرکت برنامه «عرضه اولیه پول دیجیتالی» یا همان ICO را در سر می پروراند.


به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این کمپانی قصد دارد به این طریق امکان انجام معاملات به واسطه این ارز را روی پلتفرم پیام رسان خود فراهم آورد. آیا بدین طریق تلگرام خواهد توانست یک ارز دیجیتالی موفق را ارائه دهد و جای ارز هایی از جمله اتریوم را بگیرد؟

نام پروژه جدید «شبکه باز تلگرام» یا به اختصار TON است
اسنادی که پیش از این از طریق خبر گزاری های مختلف به دست آمده بود، نشان می داد که نام پروژه جدید تلگرام «شبکه باز تلگرام» یا به اختصار TON است که از پروتکل چندمنظوره مبتنی بر فناوری بلاکچین بهره می برد. بدین ترتیب مشخص شده بود که تلگرام به جای استفاده از ارزهایی نظیر اتریوم قصد دارد ارز ویژه خود را توسعه دهد تا بتواند سرویس های غیر متمرکزی را برای کاربران فراهم آورد. در صورتی که همه موارد به گونه ای که مقامات این کمپانی انتظار دارند پیش رود، شاید روزی این پول به رقیبی جدی برای سایر ارزهای دیجیتالی بدل شود.

یکی از مزیت های عمده این ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی شبکه گسترده کاربران است که به واسطه اپ پیام رسان تلگرام حاصل می شود. بر اساس آخرین آمارها پیش بینی می شود این اپلیکیشن تا سه ماهه اول سال جاری میلادی، به حدود 200 میلیون کاربر دست یابد. روزانه پانصد هزار نفر نیز به تعداد کاربران این اپ پیام رسان افزوده می شود.

تلگرام چه زمانی و چگونه عرضه اولیه سکه را شروع می کند؟
عرضه اولیه سکه های ارز دیجیتالی گرم از طریق دعوت نامه های ارسال شده برای افراد انجام می شود.
بدین منظور تلگرام برنامه دارد 1.2 میلیارد دلار را از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) جمع آوری کند. قرار است در ابتدا 600 میلیون دلار از این مقدار از طریق پیش فروش به سرمایه گذاران اولیه و افرادی نزدیک به حلقه اجرایی این کمپانی فراهم شود. بر اساس مدارکی که سایت تک کرانچ مشاهده آنها را تأیید کرده، این مرحله ابتدایی قرار است تنها از طریق دعوت نامه های ارسال شده به افراد اجرا شود. این مرحله از ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی (دی تا اسفند ماه سال 96) به طول خواهد انجامید.

در صورتی که وعده های مسئولین تلگرام محقق شود، این کمپانی رکورد ارزهای دیگر در زمینه عرضه اولیه سکه را با اختلاف بسیار زیاد خواهد شکست.

پس از آن قرار است در ماه مارس (اسفند سال جاری تا فرودین سال 97) فروش عمومی آغاز شود که به دنبال آن سرمایه گذاران خرد نیز می توانند خرید کنند. این مقدار با 600 میلیون دلار اولیه آغاز خواهد شد. بدین ترتیب ارزش کل عرضه اولیه سکه های این ارز به 1.2 میلیارد دلار خواهد رسید و از این حیث رکورد ارزهای دیگر در این زمینه را با اختلاف بسیار خواهد شکست. اشاره می کنیم که ارز «Filecoin» با میزان 257 میلیون دلار برای عرضه اولیه سکه در رتبه دوم قرار دارد.

تلگرام با توسعه بلاکچین ویژه خود چه قابلیت هایی را ارائه می دهد؟
تلگرام قصد دارد با توسعه بلاکچین ویژه خود به نوعی اینترنت غیر متمرکز را توسعه دهد، به نحوی که امکان محدود کردن آن به روش های رایج امکان پذیر نباشد. بدین منظور این شرکت قصد دارد پلتفرم خود را بر اساس اجزای زیر ایجاد کند:

ذخیره سازی فایل های توزیع شده وابسته به سرویس هایی از قبیل دراپ کوین و شرکت عرضه اولیه سکه فایل کوین
یک سرویس پروکسی به منظور مرورگری امن بر اساس ایجاد سرویس های مشابه با شبکه خصوصی مجازی که بر اساس بلاکچین توسعه داده شده
خدماتی برای اپلیکیشن های غیر متمرکز، قراردادهای هوشمند و تجربه مرورگری وب غیر متمرکز
تراکنش های یک به یک و پرداخت های خرد

بلاکچین ویژه تلگرام امکان پرداخت های خرد و انجام تراکنش ها را برای کاربران فراهم می آورد.
در صورتی که تلگرام موفق شود تمام این موارد را در کنار یکدیگر پیاده سازی کند، می تواند مجموعه ای از اپ های غیر متمرکز و سرویس های مبتنی بر بلاکچین را پایه گذاری نماید. بدین ترتیب تلگرام که ابتدا تنها یک اپلیکیشن پیام رسان ارائه می داد، خواهد توانست پلتفرمی برای میزبانی محتوا روی فضای ابری و نیز امکان پرداخت های خرد مبتنی بر ارز دیجیتالی خود برای خرید خبرها یا حق عضویت هایی را برای کاربران فراهم آورد. این پلتفرم همچنین می تواند به یک بستر برای پرداخت ها و دریافت های کاربران بدل شود.

شبکه باز تلگرام یا TON همچنین بستری برای خدمات جدید را فراهم می کند که اجازه می دهد سایر سرویس های شبکه های اجتماعی و اپ های پیام رسان نیز به آن متصل شوند.

بر اساس گفته مقامات تلگرام خدمات آنها به سایر توسعه دهندگان امکان ساخت اپ ها و خدمات ویژه ای بر اساس شبکه باز تلگرام را می دهد که می تواند نقش یک دروازه به بلاکچین را برای توسعه دهندگان فراهم آورد. این قابلیت بسیار شبیه به گوگل پلِی است که به توسعه دهندگان امکان ارائه اپلیکیشن ها در یک پلتفرم واحد را می دهد.

برای راهنمایی های بیشتر تلگرام راهنمایی 132 صفحه ای را منتشر کرده که جزئیات بیشتر این فناوری در آن توضیح داده شده. البته توسعه دهندگان بلاکچینی که تک کرانچ با آنها مصاحبه کرده، در مورد راهنمای ارائه شده با تأسف اعلام کرده اند که مواردی که در این راهنما به آنها پرداخته شده بیشتر تئوری به نظر می رسند.

تلگرام چگونه سکه های دیجیتالی خود را توزیع می کند؟
تلگرام قصد دارد برای فروش، تعداد 5 میلیارد سکه دیجیتالی را عرضه کند. قرار است نحوه این توزیع به شرح زیر باشد:

10 درصد از این سکه ها برای انگیزه مورد نیاز برای توسعه این پلتفرم از جمله انگیزه بخشی به توسعه دهندگان حفظ می شود.
4 درصد برای پاداش به توسعه دهندگان محفوظ می ماند.
42 درصد در مرحله اولیه به عنوان ذخیره و به منظور حفاظت از این سیستم در برابر نوسانات احتمالی ارزش سکه ها در نظر گرفته خواهد شد.
44 درصد باقی مانده نیز وارد معاملات خواهد شد.
به منظور جذب سرمایه گذاران تلگرام قصد دارد در عرضه اولیه تخفیفات عمده ای تا بیش از 50 درصد را در نظر بگیرد. همچنین گمان می رود که میزان تخفیف اولیه تا 70 درصد نیز افزایش پیدا کند، البته هنوز مقدار دقیق آن از سوی تلگرام تأیید نشده. همچنین حداقل میزان سرمایه گذاری اولیه را 20 میلیون دلار در نظر گرفته که این مقدار بیش از هر نمونه مشابه دیگری است که تا به امروز وارد بازار شده است.

به منظور جذب سرمایه گذاران تلگرام در عرضه اولیه تخفیفات عمده ای تا بیش از 50 درصد را در نظر می گیرد.
قیمت عرضه نهایی برای هر سکه 0.97 دلار در نظر گرفته شده که در این صورت با تخفیف حداکثری به حدود 0.31 دلار کاهش خواهد یافت. البته این میزان تخفیف بالا، هزینه هایی را نیز برای خریداران به همراه دارد؛ قرار است دوره زمانی مشخصی تعیین شود که بر اساس آن سرمایه گذاران اولیه نمی توانند بلافاصله پس از خرید اقدام به فروش سکه های خود کنند. هنوز این زمان بلوکه شدن سکه ها مشخص نشده، ولی انتظار می رود که بین 3 تا 18 ماه باشد، به گونه ای که بر اساس میزان تخفیف اولیه زمان بلوکه شدن متفاوت باشد. همچنین احتمالاً گزینه ای برای بلوکه کردن بخش محدودی از ارزها هم در نظر گرفته شده است.

تلگرام قصد دارد در ماه دسامبر سال جاری (آذر تا دی ماه سال 97) ارز دیجیتالی گرم را به بازار عرضه کند و قرار است ژانویه تا مارس سال 2019 (دی ماه سال 97 تا فروردین سال 98) آن را به لیست ارزهای قابل معامله وارد کند. بدین ترتیب امکان معامله آن برای همه فراهم می شود.

برنامه زمان بندی تلگرام برای راه اندازی شبکه باز خود چگونه است؟
تلگرام قصد دارد برنامه زمان بندی زیر را برای عرضه ارز دیجیتالی خود در نظر بگیرد:

سه ماهه اول سال 2018: راه اندازی شناسه های امن کاربران
سه ماهه دوم سال 2018: آزمایش اولیه شبکه TON
سه ماهه سوم سال 2018: آزمایش و بررسی امنیتی TON
سه ماهه چهارم سال 2018: پیاده سازی نسخه پایدار TON
سه ماهه چهارم سال 2018: ارائه کیف پول الکترونیکی تلگرام
سه ماهه اول سال 2019: راه اندازی سیستم اقتصادی TON در تلگرام
سه ماهه دوم سال 2019: ارائه خدمات، فضای ذخیر ه سازی و پروکسی TON

در سال 2021 قرار است تلگرام نام TON را به ON تغییر دهد. این اقدام در پروژه های مشابه اقدام غیر معمولی نیست.

آیا برنامه جاه طلبانه تلگرام اجرایی می شود؟
تلگرام قصد دارد خدمات خود را به شبکه اجتماعی چینی WeChat گسترش دهد.
هنوز جزئیاتی بسیاری باقی مانده که از برنامه تلگرام برای توسعه پول دیجیتالی اش منتشر شود، البته برخی از گزارش ها به این مسئله اشاره دارند که تلگرام قصد دارد خدمات خود را به شبکه اجتماعی چینی WeChat نیز گسترش دهد. به نظر می رسد مدیران تلگرام قصد دارند شبکه خود را به نحوی توسعه دهند که به عنوان رقیبی برای ارزهای دیجیتالی دیگر از جمله اتریوم تبدیل شود. این عرضه اولیه سکه نه تنها (در نهایت) قصد دارد در آمد زایی از طریق اپلیکیشن تلگرام را ممکن کند، بلکه قصد دارد پلتفرمی را برای عرضه های اولیه سکه در آینده، ارزهای دیجیتالی آتی و نیز اپلیکیشن های غیر متمرکز آتی را فراهم آورد.

حالا مهمترین سوالی که مانند تمام موارد عرضه اولیه سکه باقی می ماند این است که این تئوری های مطرح شده توسط تلگرام چه زمانی رنگ واقعیت به خود می گیرند. البته همین حالا هم تلگرام مشغول توسعه ارز دیجیتالی گرم است و نقشه راه آن نیز مشخص است و به نظر می رسد هیچ اتفاق ویژه ای تا قبل از عرضه عمومی این ارز را در مورد گرم شاهد نباشیم.