کد خبر: ۲۰۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۳۵

توصیه رئیس کل بانک مرکزی به مردم/ دلار نخرید

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که قیمت ارز در روزهای آینده در روندی کاهشی قرار می‌گیرد، تاکید کرد که سرمایه‌گذاری در نرخ ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حالی در روزهای اخیر بازار ارز از نوسان شدیدی‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده و رکورد ۴۷۰۰ تومان هم برای دلار به ثبت رسید که رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد جریان به این روال نخواهد ماند و دلار در ماه‌های پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم در روند کاهشی مناسبی قرار می‌گیرد.

سیف با اشاره به این‌که اکنون شاخص‌های کلان اقتصادی اعم از تورم و رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارند، گفت در کنار آن درآمدهای ارزی نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارند، به طوری که صادرات نفت نسبت به سال قبل افزایش دارد و قیمت هر بشکه آن به دامنه ۷۰ دلار رسیده است، بنابراین دلیلی وجود ندارد در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که به طور طبیعی فضای موجود و نوسان بازار را بانک مرکزی کنترل می‌کند، اظهار کرد: در دو ماهه پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم، روندی کاهشی در پیش می‌گیرد.

وی در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و خرید دلار نیز توضیحاتی داشت و گفت: سرمایه‌گذاری در نرخ ارز به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. کسی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کند، ضرر خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد: ریسک و خطر موجود در بازار ارز را نپذیرفته و به سمت سرمایه‌گذاری امن حرکت کنند، هرچند که به طور حتم به زودی بازار در فضایی آرام حرکت می‌کند.

سیف به جریان سودآوری در منابع بانکی و بازار ارز پرداخت و ادامه داد: در حدود چهار تا پنج سال گذشته کسی که سرمایه خود را در بانک‌ها سپری کرده و حتی اگر نرخ سود بالای ۲۵ درصد هم دریافت نکرده و ۱۵ درصد گرفته است، حداقل تاکنون منابع او ۸۰ درصد رشد داشته، در حالی که اگر در همین مدت سرمایه‌ گذاری در ارز انجام شده بود و نرخ دلار را در آن زمان در رنج ۳۰۰۰ تومان در نظر بگیریم حداکثر سود نزدیک به ۵۰ درصد می‌شود.

وی همچنین در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به سیاست بانک مرکزی در حوزه رمزینه پول‌ها و فناوری‌های مربوط به زنجیره بلوک توضیح داد: اگر چه ظرفیت‌های فناوری زنجیره بلوک می‌تواند جریان تازه‌ای برای روش‌های بانکداری باشد، اما تهدیدهایی مانند سفته بازی، نوسان شدید قیمتی، حباب‌های موجود در ارزش آنها و همچنین از دست رفتن تدریجی خواص این پول‌ها به عنوان ابزار پرداخت قابل اتکاست که تمامی بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک مرکزی ایران به احتیاط پذیرش و به رسمیت شناختن این پول‌ها تاکید دارد.

سیف گفت: سیاست فعلی بانک مرکزی درباره رمزینه پول‌ها رصد تحولات و همچنین تعامل با سایر بانک‌های مرکزی و نهادهای سیاستی و در پیش گرفتن رویه‌هایی است که در آن ریسک و خطرات بالای رمزینه پول‌ها را در نظر گرفته و بتواند از فناوری‌های پشتیبان آنها برای کاربردهای جدید بهره‌برداری کند.