کد خبر: ۲۰۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۴۹

پلی استیشن 5؛ از قدرت سخت افزاری تا تاریخ عرضه

مایکل پکتر، یکی از تحلیلگران سرشناس دنیای بازی نیز عقیده دارد نسل پلی استیشن ادامه یافته و حتی ادعا می کند که پلی استیشن 5 تا سال 2019 عرضه شده و از بازی های نسل قبل پشتیبانی می کند.
 دیر و زود دارد اما سوخت و سوز خیر، باید بپذیرید که پلی استیشن 5 یک روزی حتما عرضه خواهد شد. مدتی بعد از مراسم E3 امسال، شان لیدن (رئیس بخش آمریکای سونی) در صحبت با رسانه آلمانی Golem.de تایید کرد که پلی استیشن 5 بدون شک ساخته خواهد شد. مایکل پکتر، یکی از تحلیلگران سرشناس دنیای بازی نیز عقیده دارد نسل پلی استیشن ادامه یافته و حتی ادعا می کند که پلی استیشن 5 تا سال 2019 عرضه شده و از بازی های نسل قبل پشتیبانی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با فروش بیش از 60 میلیونی پلی استیشن 4 شاید چندان برای سونی ضروری نباشد تا نسل جدیدی را آغاز کند اما زمانی که تصمیم آن را بگیرد، آسوده خاطر باشید که پلی استیشن 5 یا پروژه ترینیتی تکنولوژی های فراوانی را همراه خود خواهد داشت.


دیوید میکلهم (David Meikleham)، نویسنده وبسایت Gamesradar در مطلبی جامع به بررسی و جمع آوری تمامی شایعاتی پراخته که تاکنون در مورد پلی استیشن 5 می دانیم. پس در ادامه همراه باشید تا مطلب او را بخوانیم.

با شایعاتی فراوانی که این روزها در مورد کنسول بعدی سونی شنیده می شود، تصمیم گرفتیم تا هر آنچه را که می دانیم، جمع آوری کرده و درست ترین تصویر ممکن از پلی استیشن 5 را برای شما ترسیم کنیم. در این مطلب نگاهی به برخی از پیش بینی های بهترین تحلیلگران انداخته و با تحلیل بازار سخت افزار امروزی به بررسی قدرت احتمالی پلی استیشن 4 خواهیم پرداخت. ما همچنین با برخی از مهندسین فناوری که اصرار داشتند نام آن ها فاش نشود،‌ صحبت کرده و نظرشان در مورد پلی استیشن 5 را پرسیده ایم.

سخت افزار گرافیکی

ابتدا بیاید تلاش کنیم تا ببنیم چه چیزی می تواند نماینده تغییری اساسی در قدرت پلی استیشن 5 باشد. در حال حاضر نهایت قدرت و اشرافی گری در دنیای بازی به معنای بازی کردن با وضوح تصویر 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه است. با وجود اینکه کنسول های امروزی،‌ البته به جز ایکس باکس وان ایکس، قادر به ارائه چنین کیفیتی نیست اما کاربران کامپیوتری با کامپیوترهای بسیار گران قیمت خود به آسانی می توانند این سطح از جزییات را تجربه کنند.

یکی از منابع فنی ما می گوید که در حال حاضر استودیوهای مایکروسافت و ناتی داگ سونی ابزار و سرمایه لازم برای ساخت بازی های 4K را در اختیار دارند اما سازنده های متوسط یا کوچک هنوز نه از پس هزینه های آن بر می آیند و نه نیروی انسانی مورد نیاز را در اختیار دارند.

اگر شما به سراغ نسل هفتم پردازنده های اینتل بروید، کامپیوتر خود را به 16 گیگابایت رم مجهز کنید و کارت گرافیک 1080 انویدیا را نصب کنید، ابر کامپیوتری در اختیار خواهید داشت که می تواند بیشتر بازی های 2017 را با وضوح تصویر واقعی 4K و با نرخ فریمی بسیار بالاتر از پلی استیشن پرو اجرا کند. البته استفاده از چنین تجهیزاتی هزینه بسیار بالایی تا حدود 1300 دلار در برخواهد داشت و تازه نباید افزایش قیمت کارت گرافیک های گیمی در چند ماه اخیر را از یاد ببرید.

هر چند همه چیز به این سادگی نیست که سخت افزار قدرتمندی برای کامپیوتر خود خریداری کرده و بازی ها را با کیفیت بالاتری اجرا کنید. به گفته یکی از منابع فنی ما، نسخه کامپیوتری بازی ها برای اجرا به قدرت خام بیشتری از سوی کارت گرافیک و پردازنده نیاز دارد و کنسول ها با سخت افزار مشابه، عملکرد کارآمدتری دارند.

علت چیست؟ کار کردن با سخت افزار و API (رابط کاربری برنامه نویسی) یکسان، همه چیز را قابل پیش بینی تر کرده و شما می توانید عملکرد بهتری از آن بگیرید. پلی استیشن 5 و ایکس باکس وان ایکس هر دو سخت افزاری ثابت دارند و در نتیجه سازندگان بازی می توانند بازده بهتری با آن چیزی که در اختیار دارند، داشته باشند.

همان مهندس در ادامه به ما توضیح می دهد که کنسول ها می توانند با سخت افزار ضعیف تر کارهای بیشتری کنند و بنابراین پلی استیشن بعدی برای اجرای بازی ها با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه، احتیاجی به کارت گرافیک 1080 شرکت انویدیا ندارد. حالا که صبحت آن به میان آمد...

آیا بازی های پلی استیشن 5 با وضوح تصویر واقعی 4K و سرعت 60 فریم اجرا خواهند شد؟

بعضی از بازی های پلی استیشن 4 به سختی با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه اجرا می شوند، بنابراین 4K/60 fps نیز می تواند چالش بزرگی برای پلی استیشن 5 باشد مگر آن که سازنده ها بتوانند قدرت بیشتری از آن بیرون بکشند (که در نتیجه به بودجه بیشتری نیاز است که بسیاری تا سال ها از عهده آن بر نمی آیند). در حال حاضر، کارت های گرافیکی چون GTX Titan X و 1080Ti به راحتی می توانند از عهده چنین ماموریتی برآیند اما قرار دادن چنین پردازنده گرافیکی قدرتمند و مستطیل شکلی درون جعبه به اندازه کنسول بازی کاری بسیار سخت و هزینه بر است.

بار دیگر باید اشاره کنیم که همه چیز به قدرت خام بستگی ندارد. در واقعیت، اجرای بازی ها با کیفیت 4K و نرم 30 فریم بر ثانیه یا 1440p/60fps شاید هدف منطقی تری برای بازی های پلی استیشن 5 باشد اما استودیوهای بازی سازی بزرگ می توانند به سراغ همان 4K/60fps بروند. تلاش پلی استیشن 4 پرو برای تحقق رویای بازی کردن با وضوح تصویر 4K به این معنا است که کیفیت واقعی 2160p قطعا یک اولویت مهم برای پلی استیشن 5 خواهد بود. این ادعا تا حدی نیز توسط مهندسین سایت دیجیتال فاندری نیز مطرح شده و آن ها می گویند که سونی قادر به ساخت کنسولی قادر به اجرای وضوح 4K تا اواخر سال 2018 است.

البته سایت تکنولوژی Twak Town در مورد قدرت پلی استیشن 5 و توانایی آن در ارائه 4K/60fps امیدوارتر است. این سایت با استناد به صحبتی که با یکی از افراد صنعت بازی داشته ادعا می کند که پلی استیشن 5 از پردازنده گرافیکی اختصاصی بهره می برد. اگر این ادعا واقعیت داشته باشد، اهمیت آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر می آید.

در نظر بگیرید که پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو هر دو تا حدی به خاطر استفاده از APU محدود شده اند. APU در واقع پردازنده ای است که پردازنده مرکزی و واحد پردازنده گرافیکی را درون یک ساختار یکسان ادغام می کند. در صورت استفاده از کارت گرافیک مجزا که به طور مستقیم به CPU متصل نیست، احتمال دستیابی به 4K/60fps برای پلی استیشن 5 بسیار بالاتر می رود.

تکنیک های رندرینگ روزنه امید دیگری برای آینده در گرو 4K پلی استیشن 5 است. به لطف برخی از بهینه سازی های هوشمندانه، پلی استیشن 4 پرو می تواند با روش رندرینگ شطرنجی بازی ها را با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا کند. بازی انحصاری Horizon: Zero Dawn بیشتر از هر بازی دیگری مثال خوبی برای استفاده از این تکنیک است. به لطف میان برهایی مفید، سازنده ها تنها نیاز به رندر هر صحنه با 50 درصد رزولوشن دارند، قبل از آن که تصویر نهایی را به کیفیت 4K برسانند؛ فرآیندی که نسبت به یک تصویر 2160p واقعی، به قدرت رندرینگ بسیار کمتری دارد.

وقتی که به زمان عرضه پلی استیشن 5 برسیم،‌ احتمالا استودیوهای بیشتری از روش رندرینگ شطرنجی استفاده خواهند کرد. بنابراین می توانیم اطمینان خاطر داشته باشیم که پلی استیشن 5 برای ارائه وضوح تصویر 4K راضی کننده نیازی به کارت گرافیک GTX 1080 ندارد.

آیا سونی بار دیگر برای ساخت پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 با AMD همکاری خواهد کرد؟

با وجود این که امروزه به خاطر تولید پردازنده های گرافیکی پاسکال، انویدیا می تواند به راحتی درون لپ تاپ های گیمینگ مدرن قرار گیرد اما سونی برای انتخاب پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 احتمالا بار دیگر با AMD (رقیب دیرینه انویدیا) وارد همکاری می شود.

خود پلی استیشن 4 پرو برخی از المان های خط تولید پردازنده های پیشرفته وگا شرکت AMD را در خود دارد، بنابراین دور از ذهن نیست اگر سونی به سراغ پردازنده ای برود که از پیچ و خم آن خبر دارد. سری جدید کارت گرافیک های AMD قرار است در سال 2019 عرضه شود و این پردازنده ها می توانند گزینه ای ایده آل برای پلی استیشن 5 باشند. این فناوری جدید که با نام رمزی Navi شناخته می شوند، مقیاس پذیری و حافظه بیشتری را وعده می دهند. اگر AMD بتواند همچنان اندازه کارت هایش را کوچک نگه دارد، Navi پیشرفتی بزرگ در مقایسه با کارت های گرافیکی سری Radeon پلی استیشن 4 است.

سوالی که پیش می آید آن است که آیا این فناوری پیشرفته می تواند از منظر قدرت با کامپیوترهای قدرتمند امروزی برابری کند؟ احتمالا خیر. مارک سرنی، طراح ارشد پلی استیشن 4 سال گذشته به سایت دیجیتال فاندری گفت که حد واقع گرایانه قدرت پردازنده های نسل بعدی کنسول ها حدودا 8 ترافلاپس خواهد بود، همان عددی که مایکروسافت آن را بسیار دوست دارد. در حال حاضر کارت گرافیک های 1080Ti انویدیا قدرت خامی در حدود 11.3 ترافلاپس ارائه می دهند.

البته بار دیگر باید به یکپارچگی سخت افزار توجه کنید، بنابراین احتمالا پلی استیشن 5 عملکردی بهتر از سخت افزارش خواهد داشت. نسل هفتم بازی های ویدیویی و زمان عرضه پلی استیشن 3 را به یاد می آورید؟ پلی استیشن 3 از لحاظ فنی قدرتمندتر از ایکس باکس 360 بود اما سازنده ها در ساخت بازی چندان با کنسول سونی راحت نبودند و در نتیجه آن، بازی های مایکروسافت از لحاظ بصری و عملکرد بهتر ظاهر می شد.

پردازنده مرکزی چه می شود؟

با وجود آن که بهبود گرافیکی همیشه مهم ترین عامل در هر تغییر نسل به حساب می آید اما مدتی است که می بینیم عملکرد CPU چه تاثیر شگرف و مهمی روی بازی های امروزی دارد. زمانی که پلی استیشن 4 پرو عرضه شد، بسیاری تعجب کردند که چرا عناوین بیشتری با کیفیت 1080p/60fps روی کنسول جدید اجرا نمی شوند.

حقیقت ساده است. با وجود آن که پلی استیشن 4 پرو در مقایسه با کنسول قبلی از سخت افزار گرافیکی نسبتا بهتری استفاده می کند اما تفاوت میان پردازنده مرکزی دو کنسول بسیار کم است. بله، پردازنده پلی استیشن 4 پرو با اورکلاک بیشتر 2.1 گیگاهرتزی کار می کند که بیشتر از پردازنده 1.6 گیگاهرتزی کنسول پیشین است اما این تفاوت در نهایت به 1.3 برابر قدرت بیشتر ختم می شود.

این بهبود نه چندان قابل توجه سبب شده تا عملکرد بسیاری از بازی ها توسط محدودیت های CPU با مشکل مواجه شود. با وجود آن که پلی استیشن 4 پرو پتانسیل گرافیکی لازم برای اجرای بازی ها با وضوح تصویر واقعی 4K‌ را دارد اما اجرای بازی ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیاز به قدرت CPU بیشتری حتی در رزولوشن 1080p دارد. اگر بخواهیم رو راست باشیم، اگر موتور گرافیکی سازنده بازی کاملا بهینه و مناسب کنسول نباشد، پردازنده مرکزی هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پرو برای اجرای بازی ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه با مشکل رو به رو است.

خوشبختانه، پلی استیشن 5 باید در زمینه پردازش بسیار تواناتر باشد. دیجیتال فاندری گمانه زنی می کند که پلی استیشن بعدی از سری پردازنده های Ryzen شرکت AMD استفاده می کند. بر خلاف معماری پردازنده های AMD X86 پلی استیشن 4 که ابتدا با در نظر داشتن تلفن های هوشمند طراحی شدند، سری رایزن گزینه مناسب تری برای دنیای کنسول های بازی است.

دیجیتال فاندری می گوید که پلی استیشن 5 ممکن است دارای پردازنده ای باشد که بر مبنای مدول بسیار قدرتمندتر Zen CCX ساخته شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم، پردازنده پلی استیشن 5 بسیار آسان تر قادر به اجرای بازی ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه است در حالی که می تواند مزیت های دیگری در گیم پلی بازی ها و فارغ از دنیای اعداد گرافیکی، به وجود آورد. با در اختیار داشتن قدرت CPU‌ بیشتر، سازنده ها می توانند رفتار هوش مصنوعی را پیچیده تر کرده و یا محیط های بسیار تخریب پذیرتری در بازی های شوتری چون سری بتلفیلد طراحی کنند.

چه تلویزیون های 4K برای بازی های پلی استیشن 5 مناسب خواهند بود؟

مهم نیست چقدر آن تلویزیون فول اچ دی را که بالای پلی استیشنتان قرار گرفته دوست داشته باشید؛ در نهایت روزی می رسد که آن ها نیز به درون سیاهچاله تکنولوژی پرتاب می شوند. به بیان بهتر، تلویزیون های 4K آینده ما هستند و احتمالا زمانی که سونی پلی استیشن 5 را عرضه کند، شما نیز یکی از آن ها را می خواهید. البته شاید در مورد قسمت آخر کمی اشتباه کرده باشیم: تلویزیون های 4K دنیای امروزه ما را تشکیل می دهند. با وجود آن که بسیاری از تلویزیون های موجود در خانه ها Full HD است، اما سهم فروش تلویزیون های Ultra HD به سرعت در حال افزایش است.

بر اساس آمار فروش جدیدی، تقریبا سه چهارم تلویزیون های فروش رفته در سال 2016 در آمریکا، 4K بوده اند. اگر این روند ادامه پیدا کند، تحلیلگران متعددی پیش بینی می کنند تا سال 2018 تمامی تلویزیون های فروش رفته در آمریکا از 4K پشتیبانی می کنند.

یکی از علت ها این است که تلویزیون های 4K دیگر چون دو سال گذشته قیمت های سرسام آور ندارند. این روزها می توانید تلویزیون 4K نسبتا قابل قبولی را با قیمتی در حدود 500 دلار خریداری کنید.

بدون شک زمانی که پلی استیشن 5 عرضه شود، شما هم یک تلویزیون 4K می خواهید. پلی استیشن 4 تا همین الان نتیجه ارتقای همزمان قدرت کنسول و نمایشگرها را با بازی هایی چون Horizon: Zero Dawn و Wipeout: The Omega Collection نشان داده است، عناوینی که روی تلویزیون های 4K کاملا خیره کننده به نظر می آیند. با در نظر داشتن آن که پلی استیشن 5 از قدرت سخت افزاری بیشتری بهره می برد، اگر نخواهید با رزولوشن 4K بازی کنید، این بهود سخت افزاری به هدر می رود.

حالا که روی فراگیر شدن تلویزیون های 4K تا زمان عرضه پلی استیشن 5 توافق نظر داریم، آن زمان روی چه نمایشگرهایی بازی خواهیم کرد؟ در حال حاضر تلویزیون های LED همچنان بازار را در دست دارند اما این تلویزیون ها هیچ وقت برای اجرای بازی های سریع مناسب نبوده اند. خوشبختانه، نمایشگرهای پیشرفته تری در دسترس است که آماده برای همراه شدن با پلی استیشن 5 هستند.

در حال حاضر تلویزیون های OLED شرکت ال جی بهترین تلویزیون های گیمینگی است که می توانید خریداری کنید. بیشتر مدل های ال جی 4K بوده و همگی قادر به تولید آن رنگ های مشکی عمیقی هستند که تلویزیون های LCD و LED تنها آرزوی آن را در خواب می دیدند. خوشبختانه این تلویزیون ها دیگر چون گذشته گران قیمت نیز نیستند. تا زمان عرضه پلی استیشن 5، احتمالا بتوانید مدل های دست دوم تلویزیون های 2016 ال جی را با قیمتی زیر 1000 دلار خریداری کنید. علاوه بر این، سونی و پاناسونیک نیز وارد دنیای OLED شدند و با رقابتی تر شدن بازار، قیمت ها کاهش بیشتری پیدا خواهند کرد.

تلویزیون های QLED در سوی دیگر

مدتی است که سامسونگ نیز سری تلویزیون های QLED جدید خود را معرفی کرده و این سازنده کره ای امیدوار است که این تلویزیون ها به جدیدترین پیشرفت و ترند دنیای تلویزیون تبدیل شوند. این نمایشگرهای کوانتوم دات می توانند رنگ مشکی را بسیار عمیق تر از تلویزیون های LED به تصویر بکشند و با سطح روشنایی 1500 تا 2000 نیت خود، درخشنده تر از OLED ها هستند.

این سطح روشنایی برای فناوری HDR (دامنه دینامیکی بالا) نیز اهمیت دارد. بسیاری از بازی های پلی استیشن 4 از حالت HDR پشتیبانی می کنند اما تلویزیون های کمی واقعا قادر به ارائه آن سطح از سفیدی هستند که بتوان از این افزایش کنتراست استفاده کرد. با گذشت زمان، تلویزیون های QLED می توانند جلوه های بصری خیره کننده ای به بازی های سازگار با HDR پلی استیشن 5 دهند. هر روز سازنده های بیشتری به استفاده از HDR در بازی هایشان روی می آورند، بنابراین تعجب نکنید اگر بیشتر بازی های پلی استیشن 5 از HDR پشتیبانی کردند.

باید انتظار چه بازی هایی را روی پلی استیشن 5 داشته باشیم؟

زمانی که پلی استیشن 5 معرفی شد، آماده باشید تا با بازی هایی رو به رو شوید که از لحاظ بصری بسیار بهتر از آن چیزی هستند که پلی استیشن 4 قادر به انجام آن است. اگر نسبت به تاثیر تغییر نسل روی بازی ها چندان مطمئن نیستید، کافی است Call of Duty 3 (در سال 2006 روی پلی استیشن 3 عرضه شد) را با انحصاری زمان عرضه پلی استیشن 4 یعنی Killzone: Shadow Fall مقایسه کنید. در زمان عرضه پلی استیشن 5 احتمالا با پیشرفت چندان چشم گیری در مقایسه با بازی های پلی استیشن 4 امروزی مواجه نمی شویم اما با گذشت زمان و عادت کردن سازنده ها به سخت افزار، همه چیز شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

آیا پردازنده جدید سازنده ها را قادر می سازد تا تجربه هایی خلق کنند که پلی استیشن 4 در ارائه آن ها ناتوان بود؟ یا آیا برای تجربه FIFA 2023 و The Last of Us Part 3 با وضوح تصویر 4K فقط باید کمی صبر پیشه کنیم؟ هوش مصنوعی عناوین شوتر امروزی را در نظر بگیرید که با ارتقای ‌CPU پلی استیشن بعدی می تواند تا چه اندازه دستخوش تغییر شود.

به هر حال حتی اگر تجربه گیم پلی بازی ها به آن سطح از تکاملی که امیدوار هستیم نرسد، خیالتان کاملا راحت باشد که پلی استیشن 5 قرار است در زمینه گرافیک پیشرفت زیادی کند.