کد خبر: ۲۰۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۰

علت عدم ورود چینی‌ها به استراحتگاه سرنشینان سانچی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره عدم ورود چینی‌ها به استراحتگاه سرنشینان سانچی را دمای بالای آسایشگاه سرنشینان و انتشار گازهای سمی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد راستاد درباره جزییات بررسی جعبه سیاه نفتکش سانچی و فله بر کریستال افزود: بازگشایی جعبه سیاه نفتکش در دستور کار آژانس ایمنی دریایی چین قرار دارد بدین جهت با حضور نماینده های همه ذینفعان شامل نمایندگان ایران، چین، پاناما و شرکت اروپایی سازنده جعبه سیاه رمز خوانی خواهد شد.

وی درباره انتشار اطلاعات جعبه سیاه گفت: همان طور که از ابتدا اعلام شد، پیش بینی می شود کل فرایند رسیدگی به جزییات این سانحه، استخراج همه اطلاعات، شناسایی عوامل حادثه و رسیدن به گزارش نهایی، حدود سه ماه زمان نیاز داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره بازگشایی جعبه سیاه کشتی چینی اظهار داشت: انتظار می رود که هر دو جعبه سیاه به طور همزمان بازگشایی شوند. نماینده ایران که به چین اعزام شده است، در زمان بازگشایی جعبه سیاه کشتی چینی نیز حضور خواهد داشت.

علت عدم ورود چینی ها به استراحتگاه سرنشینان سانچی

وی درباره عدم ورود چینی ها به استراحتگاه سرنشینان سانچی و اکتفا کردن به انتقال جعبه سیاه و ۲ پیکر، گفت: ماموریت تیم چهار نفره چینی این بود که برای یافتن افراد و جعبه سیاه وارد نفتکش شوند، اما به محض ورود مشخص شد که دمای داخل آسایشگاه سرنشیان بسیار بالاست و گازهای سمی نیز وجود دارد، بنابراین امکان ورود به آسایشگاه فراهم نشد,۲ پیکر یافت شده در مجاورت قایق نجات بود که در فضای بیرونی عرشه نفتکش قرار داشتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تیم چهار نفره چینی در زمان ۳۰ دقیقه ای حضور در نفتکش، فقط ۳ دقیقه برای خروج از آن فرصت داشتند، همچنین در این زمان، با تغییر مسیر حرکت باد، دود به سمت چهار نفر تغییر جهت می دهد به طوری که آنها با ریسک زیاد موفق به خروج از نفتکش می شوند.

حرارت بالا مانع از ورود شد

وی درباره گزارش چینی ها از وجود پیکرهای دیگر در داخل کابین ها، گفت: آنها به علت حرارت بالای داخل کابین ها امکان ورود نیافتند و این موضوع باعث شد تا آنها نتوانند اطلاعاتی در این خصوص کسب کنند.

۱۶ دی یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

سرانجام، روز یکشنبه ۲۴ دی ماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت روز دوشنبه ۲۵ دی ماه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد.بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است و قرار است اطلاعات جعبه سیاه این نفتکش طی سه روز آینده با حضور طرف ها ذینفع بازخوانی شود.