کد خبر: ۲۰۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۹

چرا روت کردن اندروید دیگر ارزش چندان خاصی ندارد؟

زمانی بود که اندروید بدون روت شدن معنای چندان خاصی نداشت. به نوعی می توان گفت که اندروید موبایل های هوشمند پیش از آنکه روت شوند اصلا ارزش خاصی نداشتند. روت کردن روشی بود که می توانستیم به کمک آن از قلب نرم افزار اندروید ویژگی های بیشتری بیرون بکشیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اما حالا ورق ها برگشته اند. قضیه کاملا برعکس شده و حالا گوگل، اندرویدهای جدید را طوری طراحی می کند که نه تنها نیازی به روت شدن ندارند، بلکه روت کردن آن ها مشکلات بیشتری هم برای گجت ها به وجود می آورد. به زبان ساده تر، حالا این روت کردن اندروید است که دیگر ارزش چندان خاصی ندارد.
اندروید حالا خیلی بهتر از چیزی است که در گذشته بود

بسیاری از ما تجربه دلنشین کار با موبایل های هوشمند را با در دست گرفتن یک موبایل اندرویدی شروع کردیم. اما اگر به روزهای ابتدایی تولد اندروید بازگردید و آن دوران را با قدرت فعلی این سیستم عامل مقایسه کنید، می فهمید که اوضاع در حال حاضر خیلی فرق کرده.

با اولین نسخه های اندروید حتی نمی شد از صفحه یک اسکرین شات ساده گرفت. یعنی آنقدر اندروید ساده و خالی از امکانات بود که می بایست برای گرفتن یک اسکرین شات ساده دستگاه خود را روت می کردیم. علاوه بر این، اندرویدی که در گذشته با آن سر و کار داشتیم، اصلا به اندازه سیستم عاملی که الان آن را می شناسیم، بهینه نشده بود.

به شدت عملکرد ضعیفی داشت و در بعضی مواقع کار کردن با آن یک عذاب تمام عیار بود. همین هم دلیلی بود که بسیاری از کاربران را به سمت روت کردن می کشید. آن ها با روت کردن، پردازنده گجت خود را اورکلاک می کردند تا کمی عملکرد دستگاه بهبود پیدا کند.

اما گوگل تمام این مشکلات را برطرف کرد. حالا هر چیزی که در گذشته با روت کردن به دست می آوردیم را می توان به راحتی در خود اندروید پیدا کرد. حتی اگر این ویژگی ها در اندروید هم پیدا نشوند، می توان با نصب چند اپ شخص ثالث به آن ها دست پیدا کرد.
روت کردن اندروید دیگر به همان سادگی قبل نیست

بسیاری از گجت های اندرویدی امروزی برای روت شدن طراحی نشده اند. سیستم شان به طور پیش فرض طوری طراحی شده که امکان شکستن قفل های نرم افزاری آن ها وجود ندارد. البته گجت های ساخته شده توسط گوگل در این مورد استثنا هستند. چرا که پیکسل ها و نکسوس های این شرکت برخلاف بسیاری از موبایل های دیگر، امکان روت آسان را در اختیار کاربر می گذارند.

با این حال، دیگر موبایل های اندوریدی امروزی، اینطور نیستند و نمی توان به راحتی و بدون دردسر روتشان کرد. برای روت کردن بسیاری از موبایل های اندرویدی امروزی، هم باید علم نرم افزاری کافی داشت و هم حوصله و وقت زیاد.

به زبان ساده تر حالا دیگر نمی توانیم با چند جستجوی ساده در اینترنت، نحوه روت کردن اندروید را یاد بگیریم و ظرف ۲۰ الی ۳۰ دقیقه موبایل خود را روت کنیم. بلکه حالا پیدا کردن حفره های نرم افزاری اندروید به شدت سخت شده و شاید پیدا کردن آن ها حتی به دست افراد زبده نیز ماه ها طول بکشد.

علاوه بر این، مشخص نیست که با روت کردن دستگاه های اندرویدی چه بلایی بر سر آن ها می آید. هیچ تضمینی وجود ندارد که مانند گذشته، اندروید پس از روت شدن دچار مشکل نشود. پس این سوال مطرح می شود که آیا روت کردن ارزش این همه ریسک و هدر دادن وقت را دارد؟ این پاسخی است که خودتان باید به آن برسید.
روت کردن امنیت موبایل شما را زیر سوال می برد

به تمام معایبی که این روزها روت کردن دارد، مختل شدن سیستم دریافت به روزرسانی های تازه را هم اضافه کنید. به نوعی با روت کردن گجت های هوشمند امروزی، دیگر به روزرسانی های تازه را آن طور که باید دریافت نمی کنید.

این یک مشکل بزرگ است. چرا که هر لحظه تهدیدات تازه ای شکل می گیرند که باید برای آن ها آماده بود. خوشبختانه در حالت عادی، گوگل این کار را برای تان انجام می دهد و با انتشار به روزرسانی های امنیتی سعی می کند تا جلوی تهدیدات احتمالی بایستد.

اما متاسفانه با روت شدن اندروید، در عملکرد دریافت به روزرسانی ها خلال ایجاد می شود و گجت روت شده دیگر آن امنیتی که باید داشته باشد را ندارد. از طرفی درست است که با روت کردن موبایل تان می توانید به چند ویژگی و دستور بیشتر دسترسی پیدا کنید.

اما اگر همین دستورات در حال اجرای تازه حاوی کدهای مخرب باشند، می خواهید چه کار کنید؟ از طرفی این روزها تعداد اپ های مخربی که توسط گوگل شناسایی می شوند نیز کم نیست. خیلی از آن ها حتی می توانند بدون آنکه خبردار شوید دستگاه تان را روت کنند و با نصب چند اپ سیستمی، تمام سازمان سیستم عامل را برهم بزنند. به همین منظور اگر نمی خواهید که امنیت اطلاعاتتان در معرض خطر قرار بگیرند نباید به هیچ عنوان به سراغ روت کردن موبایل تان بروید.
حتی کاستوم رام ها نیز آن طور که فکر می کنید عالی نیستند

شاید بگویید که تمام این قضایا برای کاستوم رام ها صادق نیست. خب بیایید راجع به آن صحبت کنیم. درست است که می توان با نصب کاستوم رام ها تمام این گفته ها را نقض کرد و با یک میانبر سریع به امکانات بیشتر دسترسی پیدا کرد.

اما باید گفت که اکثر کاستوم رام های معروفی که در سرتاسر اینترنت مشاهده می کنید، به دست یک گروه کوچک یا حتی یک فرد طراحی شده اند. همین موضوع باعث می شود تا این کاستوم رام ها، همیشه به روز نباشند. چرا که این تیم های کوچک وقت آن را ندارند که در هر لحظه برای مشکلات و تهدیدات مختلف چاره ای بیاندیشند.