کد خبر: ۲۰۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۷۶

یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود/ تاکید دولت بر رعایت حقوق شهروندی معترضین و منتقدین

سخنگوی دولت گفت: رییس‌جمهور به وزرای اطلاعات و کشور به عنوان مسئول شورای امنیت کشور ماموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند البته رییس‌جمهور غیر از چارچوب دولت به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک تک افراد تاکید دارد به ویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند.
سخنگوی دولت گفت: رییس‌جمهور به وزرای اطلاعات و کشور به عنوان مسئول شورای امنیت کشور ماموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند البته رییس‌جمهور غیر از چارچوب دولت به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک تک افراد تاکید دارد به ویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدباقر نوبخت که این بار نشست هفتگی خود را در مجلس شورای اسلامی برگزار کرده در ابتدابا قدردانی از میزبانی مجلس برای برگزاری از این نشست خبری و در عین حال عذرخواهی به دلیل برگزاری تاخیر در این نشست به جهت طولانی شدن جلسه علنی مجلس، به توضیحاتی درباره بودجه ۹۷ پرداخت.



نوبخت با بیان اینکه بودجه ۹۷ متفاوت با بودجه‌های سنواتی با نوآوری‌هایی همراه است، گفت:‌ اولین تحول در بودجه را می‌توان در اصلاح ساختار تدوین بودجه مشاهده کرد.

پیش از این اصطلاحا بودجه تنها سنواتی افزایش پیدا می‌کرد بدان معنا که هر دستگاهی همان بودجه سال قبل را با ۵ یا ۱۰ درصد افزایش دریافت می‌کرد بدون توجه به اینکه آیا آن دستگاه به اهداف پیش‌بینی شده رسیده است یا خیر، اما امسال روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بوده،‌ این همان موضوعی است که در حکم قانونی برنامه ششم آمده است.

وی یادآور شد: بر اساس بند «پ» ماده ۷ قانون برنامه ششم، دولت باید ۲۰ درصد از ردیف دستگاه‌ها را بر مبنای بودجه‌ریزی عملکرد تعیین کند یعنی باید بودجه بر پایه قیمت تمام شده خدمت به محصولی که قرار است ارائه شود، باشد بر همین اساس باید تعداد دقیقی هدف در سال تعیین شده باشد تا بر اساس آن بودجه به دستگاه‌ها تخصیص یابد.

به گفته نوبخت، بر پایه این روش، بودجه ۳۴۰ دستگاه و ردیف امسال به صورت عملیاتی خواهد بود که برای این کار مجلس در جریان قرار گرفته، علاوه بر کتاب‌های دیگر، کتابی منتشر کردیم و به مجلس دادیم که در آن تک تک ۳۴۰ ردیف بودجه دستگاه‌ها نشان داده شده است. نحوه متفاوت محاسبه ما نسبت به سنوات گذشته در این کتاب قابل رویت است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تلاش شد که بخشی از بودجه‌ها شفاف شود به همین دلیل مردم این بار از بودجه دستگاه‌ها مطلع شده‌اند چون همه چیز به صورت شفاف در اختیار جامعه قرار گرفته است. ما در بیش از ۶۰۰۰ صفحه و ۱۴ مجلد این موضوع را به مجلس ارائه کردیم و همزمان با آن همه می‌توانند نوآوری‌های به کار رفته در این نوع بودجه‌ریزی را به خوبی ببینند البته هر کاری در ابتدا یکسری کاستی‌ها و نقاط قوت دارد ولی فکر نمی‌کنم که دولت به خاطر ارائه بودجه شفاف باید نکوهش و سرزنش شود.

نوبخت با بیان اینکه بوجه ۹۷ از پایتخت به سمت استان‌ها رفته است، توضیح داد: ۸۶۸ طرح عمرانی وجود دارد که تصمیم‌گیری آن به استان‌ها و مسئولان استانی داده شده است. بر این اساس تمرکززدایی بودجه به مراکز استان‌ها از دیگر ویژگی‌های بودجه سال ۹۷ است.

وی افزود: از طرف دیگر معمولا در بودجه‌ها، دستگاه‌ها از دو ردیف پول دریافت می‌کردند؛ یک ردیف مربوط به خود دستگاه‌ها و دیگری بودجه متفرقه بود. ما این بار در نوآوری تمام بودجه‌ها را در ذیل آن دستگاه آوردیم تا دیگر دستگاهی دو بودجه دریافت نکند. تلاش بر این بود که سیاست‌هایی که در قانون برنامه بر آن تمرکز شده را اجرایی کنیم.

نوبخت با اشاره به وعده رییس‌جمهور در ایام انتخابات برای به صفر رساندن فقر مطلق، گفت: بر اساس این وعده ما قرار است برنامه به صفر رساندن فقر مطلق را اجرایی کنیم. ما دو نوع فقر مطلق و فقر نسبی داریم که به زحمت می‌توان فقر نسبی را ارزیابی کرد. درباره فقر مطلق، محاسبه بر پایه خط مستمری است. ما می‌خواهیم با این روش و با شفافیت و صراحت فقر مطلق را به صفر برسانیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اشتغال دغدغه همه جوانان و خانواده‌ها است، گفت: برای نخستین بار هر ساله حدود ۷۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود اما تعداد کسانی که وارد بازار کار می‌شوند بیش از این تعداد است.

وی در عین حال اظهار کرد: بنده قصد مقایسه عملکرد این دولت با دولت‌های قبلی را ندارم اما دورانی وجود داشت که در طول چهار سال ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شد اما ما در نیمه اول امسال توانستیم ۷۹۵ هزار شغل ایجاد کنیم که در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار نفر متقاضی کار بودند. توانستیم ۱۸۱ هزار نفر از کسانی که در سنوات گذشته بیکار بودند را به تعداد شاغلین اضافه نماییم.

نوبخت تاکید کرد: پیش‌بینی ما برای سال ۹۷ آن است که حدود ۸۳۸ هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که ۷۰ درصد از آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند لذا باید کاری برای آنها ایجاد شود که در شان مراتب علمی‌شان باشد به همین جهت برای سال ۹۷ اقدام متفاوت دیگری از سنوات گذشته و گام بلندتری برداشتیم مبنی بر اینکه برنامه‌ریزی ما، ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی است.

سخنگوی دولت در توضیح چگونگی رسیدن به این هدف، گفت: ما برای رسیدن به این هدف می‌توانستیم همچون گذشته از روش پول‌پاشی و توزیع پول به عنوان تسهیلات استفاده کنیم که هیچ فایده‌ای ندارد. به جای آن ۱۲ برنامه و طرح داریم که احتیاج به سرمایه‌گذاری ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول داریم که یکی از برنامه‌های ما برای ایجاد فرصت شغلی برای ۲۴۰ هزار نفر از این راه است تا بتوانیم بخشی از مشکلات و مطالبات جامعه را برطرف کنیم.

وی افزود: برنامه دیگر بازسازی ساختمان‌ها و بافت‌های فرسوده در شهرها است. برای این کار محله به محله و بر اساس تعداد خانه‌ها جلو می‌رویم. برای این کار به کسانی که بخواهند چنین خانه‌هایی را خریداری کنند به میزان ۵۰ درصد قیمت آن خانه، وام ۹ درصد می‌دهیم. برای این کار ۱۰۰ هزار واحد در نظر گرفته‌ایم. این با هدف ایمن‌سازی ابنیه شهری و روستایی در برابر زلزله‌ها و در کنار آن ایجاد اشتغال است.

نوبخت با اشاره به مطالبه مردم برای داشتن هوای پاک، گفت: ‌برای این کار قرار است بیش از ۱۰۲۶ دستگاه تاکسی،‌ مینی‌بوس و اتوبوس بر اساس جدولی برای حمل و نقل درون و برون‌شهری نوسازی شود که از این کار ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. از این تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه مربوط به موتور برقی، ۵۰۰۰ کامیونت و ۱۵ هزار تاکسی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای بخش کشاورزی سه برنامه وجود دارد، گفت: از جمله آن پرورش ماهی در قفس و یا کشت گلخانه‌ای با توجه به کمبود آب است. همچنین می‌خواهیم تسهیلات به واحدهای صنعتی نیمه تمام یا واحدهایی که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند، بدهیم که از این طرح نیز شغل ایجاد می‌شود. در کنار آن مهارت‌آموزی درباره مشاغل روستایی و عشایر نیز در دستور کارمان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع طرح‌های ناتمام، بیان کرد: حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که ۶۸ هزار تای آن مربوط به پروژه استانی و شش هزار مربوط به پروژه ملی است که نیمه تمام مانده است. برای اتمام این پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که در بودجه این میزان پول وجود ندارد لذا بر اساس مکانیزم مرسوم در دنیا موسوم به مکانیزم شرکت خصوصی - عمومی، ما ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع گذاشته‌ایم تا حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام طرح‌ها از طریق شرکت‌های بخش غیردولتی استفاده شود.

وی گفت که تاکنون کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی داشته، انتظار می‌رود که مجلس از این اصلاحات پشتیبانی می‌کند، اصلاحاتی که ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد ولی انتظار ما از اصحاب رسانه و صاحب نظران کمک به دولت برای انجام برنامه‌های اصلاحات اقتصادی است. البته دولت به هیچ وجه حاضر نیست که اعتماد مردم و پشتیبانی آنها را از دست بدهد چون رییس‌جمهور رای را از مردم برای دوره دوم دولت خود گرفت که رای رییس‌جمهور از برخی از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان بیشتر بود. دولت می‌داند که چه سرمایه اجتماعی دارد و نمی‌خواهد که پاسخ این سرمایه و احسان مردم را با زحمت به آنها بدهد.

نوبخت تاکید کرد که نیاز به همکاری مجلس در همه موارد وجود دارد تا بتوانیم در کنار هم به مردم خدمت برسانیم، مردم به ما اعتماد کردند که حاضر نیستیم آبرومان پیش مردم با کارهای نسنجیده و نادرستی که در نهایت نیز به نفع مردم نباشد، از دست دهند. ان‌شاءالله با همکاری مجلس و دولت، قانون بودجه خوبی برای سال آینده در دستور کار خواهد بود.

وی درباره اقدامات دولت برای مهار تورم، گفت: اهداف دولت، مهار تورم است و تلاش کرد با همین هدف تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۰ درصد برساند اما باز هم ۱۰ درصد گران می‌شود که ما می‌خواهیم این گرانی‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شود.

نوبخت درباره موضوع گرانی بنزین بر اساس بودجه ۹۷، گفت: بنزین در دولت‌های گذشته حداقل چهار برابر شد که این اتفاق در این دولت رخ نداد اما بر اساس قانون هدفمندی باید قیمت‌ها اصلاح شود البته در حال حاضر نیز منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها تنها صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود که ما این بار می‌خواستیم از محل افزایش قیمت بنزین، منابع حاصله را صرف اشتغال و نه یارانه نقدی کنیم.

سخنگوی دولت افزود: تصور کنید که فقط این پول بنزین قرار است سوخت شود و هیچ اتفاقی نیفتد. حال اینکه با الگوی مصرفی جدید این پول بنزین که می‌سوزد تبدیل به خودرو و خانه نو خواهد شد. گاهی باید بین آزادی عمل و ارائه خدمات بهتر یکی را انتخاب کنیم. باید شرایطی را فراهم کرد تا در نهایت منجر به زحمت کمتر و نفع بیشتر برای مردم شود. ما تلاش‌مان، جلوگیری از تورم و گرانی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت در خصوص اشتغال و مکانیزمش جهت حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر بر اساس بودجه ۹۷، گفت: همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم درباره اشتغال توضیح دادم، برنامه ما برای اشتغال یک ساله نیست بلکه بلندمدت است. عدد اعلام شده برای منابع مالی جهت ایجاد اشتغال تنها برای سال ۹۷ است اما برنامه ما برای اشتغال مستمر و بلندمدت خواهد بود.

نوبخت افزود: درباره موضوع حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر که سوال کردید، اول باید پرسید که آیا در حال حاضر بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶، دولت مکلف نیست که یارانه ۲۴ میلیون از یارانه‌بگیران را قطع کند؟ آیا دولت چنین کاری کرده است؟ دولت تا زمانی که اطمینان حاصل نکند که کسی به یارانه نیاز ندارد و یا برعکس احتیاج دارد، اقدام به قطع یارانه نمی‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سال ۹۷ بر اساس توافق با مجلس با موضوع یارانه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم ولی قطعا دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی‌کند.

خبرنگاری در ادامه از نوبخت پرسید دولت چگونه و در کجا ۷۹۵ هزار شغل را در سال ۹۶ ایجاد کرده و قرار است بودجه ۹۷ متکی به چه بخش‌های درآمدی باشد که نوبخت در پاسخ گفت: در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده است که ۱۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق درآمدهای مالیاتی کسر شود. منبع دوم ۱۰۶ میلیارد تومان از محل واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای است که از این میزان ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت تامین می‌شود.

وی افزود: از منابع ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی برای تامین بودجه ۹۷، چهار هزار میلیارد تومان آن از محل فروش پروژه‌های ناتمام و ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد آن از محل فروش ساختمان‌ها و ابنیه‌ها و اموال منقول و غیرمنقول مازاد دولت است. حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان هم از محل فروش دارایی‌های مالی تامین می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: بر این اساس منابع مالی دولت بر پایه درآمد نفتی است که بیشتر آن صرف پرداخت حقوق می‌شود. ما برای اینکه درآمدهای بیشتری را کسب کنیم باید چیزهایی را بفروشیم که اولین آن فروش سرمایه یعنی نفت و بعد ساختمان‌ها و طرح‌های عمرانی است. از آن طرف فروش سهام کارخانجات، اوراق و اسناد مالی و خزانه است.

نوبخت در جمع‌بندی گفت: درآمد دولت در سال ۹۷ به سه بخش تقسیم می‌شود؛ ۱۹۴ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای حاصل از مالیات، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و ۴۷ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های مالی است.

وی در مورد موضوع اشتغال در سال ۹۶، گفت:‌ عمده این اشتغال‌ها در سه بخش کالا و خدمات، صنعت و کشاورزی ایجاد شده است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ، درباره پیگیری‌های دولت در خصوص وضعیت بازداشت شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص دانشجویان بازداشتی، گفت: بر اساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند.

وی افزود: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها بر اساس حقوق شهروندی قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند. البته تعداد این افراد نسبت به معترضان واقعی محدود بوده است، باز هم ما معتقدیم که باید با این افراد نیز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانونی صورت گیرد.

نوبخت افزود: رییس‌جمهور به وزرای اطلاعات و کشور به عنوان مسئول شورای امنیت کشور ماموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند البته رییس‌جمهور غیر از چارچوب دولت به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک تک افراد تاکید دارد به ویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند. باید بر اساس قانون و واقعیات با آنها برخورد شود. البته امیدواریم که زمینه بازگشت این عزیزان و فرزندان به خانواده‌های آنها فراهم شود.

سخنگوی دولت در عین حال اظهار کرد: آنچه در داخل رخ داد چه از طرف کسانی که به مال مردم آسیب وارد کرده‌اند و چه آنهایی که خودشان دچار خسارات شده‌اند مشکلاتی را برای فرزندان ایران و خانواده بزرگ ایران به وجود آورد در این بین آقای ترامپ که خودش منفور ملت آمریکا است و آقای نتانیاهو که مقبولیت اجتماعی ندارد، خوشحال‌کننده بود. هیچ کسی غیر از آنها نسبت به این واقعیات خوشحال نشده است به همین دلیل باید مسائل درون خانواده با نگاه مشفقانه درک شود و مورد بررسی قرار گیرد و با نگاه پدرانه آن را بررسی کرد.

وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم داده و بدون اتهام‌افکنی بدون اینکه چه کسی مقصر بوده به حل مشکلات مردم بپردازیم. فضای عقلانی را جایگزین فضای احساسی کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اذن مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷ گرفته شده است؟ گفت: موضوع اشتغال توپی نیست که در زمین مجلس و دولت انداخته شود بلکه ما به دنبال ایجاد زمینه‌هایی برای اشتغال هستیم که قطعا بدون سرمایه‌گذاری شدنی نیست. باید سرمایه‌گذاری کنیم که این سرمایه از داخل یا خارج تامین می‌شود. تا جایی که دست‌مان برسد و شرایط فراهم شود از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کنیم و درعین حال به دنبال سرمایه‌گذاری داخلی نیز هستیم. سرمایه داخلی باید از منابع مربوط به تبصره‌های ۱۷ و ۱۹ ناظر به مشارکت بخش غیردولتی و مردم در فعالیت سرمایه‌گذاری فراهم شود یا اینکه از منابع دولت تامین گردد.

وی افزود: قرار نیست دولت از صندوق توسعه ملی پول برای خرج جاری و عمرانی خود بردارد بلکه طرح سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و وظیفه صندوق نیز آن است که باید پول دهد که به جای پول ارزی می‌تواند ریالی نیز پرداخت کند.

نوبخت تاکید کرد که مجلس مرجع قانونگذاری است و آنچه تصویب می‌کند برای قوه مجریه لازم‌الاجراست. این موارد در نظر گرفته شده و ما با هماهنگی مجلس جهت ایجاد شغل کارها را انجام می‌دهیم.

سخنگوی دولت درباره موضوع افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده، گفت: میزان حقوق کارکنان دولت و کارگران متعاقبا اعلام می‌شود چون باید رقم پیش‌بینی شده در بودجه به تصویب مجلس می‌رسد یا خیر.

وی در مورد خرید تضمینی گندم، گفت: برای تعدادی از اقلام کشاورزی افزایش‌هایی در نظر گرفته‌ایم ولی درباره گندم وضعیت متفاوت است چون قیمت هر کیلو آن در طول سال‌های گذشته از ۴۰۰ هزار تومان به حدود ۱۳۰۰ تومان افزایش یافته است. دلیل تاخیر در پرداخت پول کشاورزان در خرید تضمینی گندم آن است که پولی بالغ بر ۱۱ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان نیاز است به همین دلیل نظر این بود که آیا باید قیمت خرید تضمینی گندم افزایش پیدا کند یا خیر؟ که ان‌شاءالله در این باره وزیر کشاورزی نظر خود را اعلام می‌کند.

نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات فرانسوی گفته‌اند در نشست با مسوولان ایرانی بحث‌هایی را در مورد توان موشکی مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: راجع به بنیه دفاعی یا ادوات هیچ‌کسی این اجازه را ندارد در این ارتباط مداخله کند. ما این را حق مسلم ملت ایران می‌دانیم. با هیچ‌کسی مذاکره نمی‌کنیم فلذا در ارتباط با بنیه دفاعی مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مذاکره یعنی اینکه بنشینیم مانند برجام سلسله اهداف و نشست‌هایی داشته باشیم و این دلیل نمی‌شود که چنین مذاکراتی در ارتباط با بنیه دفاعی انجام شود.

سخنگوی دولت همچنین در ارتباط با دولت در لایحه بودجه ۹۷ دو بحث واقعی سازی پرداخت یارانه نقدی و ایجاد اشتغال مورد توجه قرار دارد و این مساله همزمان با اعتراضات خیابانی در تهران اتفاق افتاد، گفت: همزمانی دو رخداد با هم دلیلی بر رابطه علت و معلولی نیست. اگر اعتراضی صورت گرفته، آن را بلافاصله با هم ارتباط دهند.

نوبخت ادامه داد: کشور بالای ۴۰ درصد تورم و گرانی را داشت، اینکه بخواهند وارد این مباحث شوند با یکدیگر تداخل ایجاد کنند درست نیست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قصد این را ندارم مثال‌هایی را بزنم که کسی رفته یک مکان مقدس یا دفتر روحانی را در یک شهری آتش زده بعد بگوییم که مردم با روحانیت مشکل دارند.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: بنابراین باید یادآور شوم که در بودجه سال جاری یارانه ۲۴ میلیون نفر قطع شد و در سال آینده هم مطمئن باشید که اگر مجلس به طور شفاف مشخص نکند که دولت یارانه چه کسانی را قطع کند، دولت این کار را انجام نمی‌دهد تا اطمینان پیدا نکنیم چه کسانی بی‌نیاز هستند، یارانه قطع نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد بحث اشتغال نیز ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد که بخش کوچکی از آن به حامل‌های انرژی مربوط می‌شود. دولت به خوبی می‌داند که مطالبات واقعی مردم ایجاد اشتغال است و در این زمینه باید پاسخگو باشد و از این سیاست‌ها هم عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت در مورد اجرای طرح تحول سلامت نیز اظهار کرد: براساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده، باید طرح تحول سلامت را اجرا کنیم اما ضابطه‌مند. مواردی که در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده باید اجرایی شود و حتما هزینه‌های پرت حذف می‌شود و می‌توانین مدیریت کنیم.

نوبخت در مورد اینکه با توجه به مخالفت مجلس و کمیسیون تلفیق در افزایش حامل‌های انرژی دولت چه برنامه‌ای در این زمینه دارد، گفت: در این خصوص هم باخبر هستم که پیشنهاداتی وجود دارد اما باید منتظر بمانیم تا یکشنبه آینده بررسی بودجه در صحن علنی مجلس انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای از نمایندگان دولت را متهم می‌کنند که از ایده‌های خود دفاع نمی‌کند به عنوان مثال بودجه آموزش و پرورش که باید صددرصد اختصاص یابد و کمیسیون تلفیق با آن مخالفت کرد، اظهار کرد: نه تنها اعتبارات مربوط به آموزش پرورش را صددرصد پرداخت می‌کنیم، بلکه به جای صددرصد، ۱۱۰ درصد پرداخت می‌کنیم. آن هم به دلیل اهمیت آموزش و پرورش است. لذا در مجلس هم هر اندازه منبع مطمئنی را مجلس تعیین کند، شما دفاع دولت را از تریبون مجلس خواهید شنید.

سخنگوی دولت در مورد انتقادات مربوط به کاهش بودجه فرهنگی در لایحه دولت گفت: بودجه فرهنگی که رشد دارد. اما اگر مجلس بخواهد برای فعالیت‌های موثر فرهنگی کشور اعتباراتی را افزایش دهد و منابع مطمئنی هم وجود داشته باشد دولت استقبال می‌کند.

نوبخت در مورد اظهارات سیف برای کاهش نرخ ارز و همچنین برنامه‌های دولت برای کنترل بازار ارز گفت: حتما در این زمینه آقای سیف عمل می‌کنند و توضیح هم می‌دهند و به روش‌های مختلفی تعادل عرضه در بازار حال شکل‌گیری است. اینکه به هر جهت تقاضای غیرمعقول افزایش یابد، اتفاقی از نظر واردات و صادرادت پیش نیامده است. لذا ممکن است افراد تصور کنند که پول‌شان را نزد خود نگه دارند بهتر است یا در بانک‌ها نگهداری کنند یا تبدیل به ارز کنند بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: بنده اعلام می‌کنم افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی ما که نتیجه پول ملی است به هیچ وجه از اهداف دولت نیست و دولت موافقت نخواهد کرد. بنابراین دولت نه تنها نفعی نمی‌برد بلکه زیان می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر قیمت ارز بخواهد در دوره بلندمدتی بالا بماند، تورم را بالا ببرد، حتما با تمام توان در جهت واقعی کردن قیمت‌ها عمل می‌شود.

نوبخت تصریح کرد: این عدد و ارقام نشان می‌دهد که این افراد اندوخته‌ای دارند و بی‌میل نیستند که تقویت شوند. بنده نگران اینها هستم. این قیمت‌ها حباب است و افت می‌کند. دیر یا زود با سیاست‌های بانک مرکزی و توان دولت این نوسانات غیرواقعی و هیجانی فروکش می‌کند.

وی ادامه داد: برخی موسسات با اعلام سودهای بالا تحریک کرده‌اند تا پول‌ها را جذب کنند و دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی به این سپرده‌گذاران داد. ان‌شاءالله این بازار هم کنترل خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنده از آقای سیف می‌خواهم اقدامات انجام شده را گزارش دهد تا این شرایط بهتر شود. منافع ملی و اقتصاد ملی بسیار مهم است. کسانی که ریال در دستشان است می‌توانند به این بازار مراجعه کنند و اگر ارزی در خانه بیاورند و عرضه کنند.

نوبخت در مورد شیوه پرداخت هدفمندی یارانه‌ها نیز تاکید کرد: معتقدم یک هفته دیگر صبر کنیم حرف نهایی را مجلس بزند جلسات صحن مهم است نه کمیسیون.

وی در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون که سه قوه از دریافت سود سپرده منع شوند، گفت: اینکه آیا دستگاه‌ها حق دارند منابع در اختیار را سپرده‌گذاری و از سود آن استفاده در مصوبه کمیسیون تلفیق این ممنوعیت اعلام شده که باید به تایید و تصویب مجلس برسد. با توجه به اینکه زمینه قانونی وجود دارد این کار نباید صورت گیرد.

سخنگوی دولت در مورد عدم فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح نیز گفت: نیروهای مسلح وارد کارهای اقتصادی نمی‌شوند، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح منابعی در اختیار دارد که بخشی از این منابع را به یک واحد تبدیل کرده است. رهبری و رییس جمهور هم تایید کرده‌اند که آنچه که مرتبط است این است که کارهای اقتصادی نکنند، اشکالی ندارد. از منابع بورسی استفاده کنند و هردستگاه صرفا به ماموریتی که برای او ایجاد شده باید بپردازد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جدول شماره ۴ لایحه بودجه و اعتباراتی برای نظارت بر انتخابات به شورای نگهبان اضافه شده، و همچنین اظهارات سخنگوی شورای نگهبان گفت: همه در اختیار مجلس است. اینقدر به شورای نگهبان اضافه کنند که از پول تو جیبی هم بیشتر شود.

وی در مورد اینکه گفته شده، دستور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از سوی رییس جمهور صادر شده، گفت: در مورد فیلترینگ شورای امنیت کشور به این نتیجه رسید. نظرات متنوعی در کشور وجود دارد و باید موازین اخلاقی رعایت شود زیرا در کنار این مسائل عده زیادی فعالیت فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهند. لذا رییس جمهور هم دستور داده‌اند که رفع فیلتر شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هر کشوری منافع ملی خود را تشخیص داده و عمل می‌کند. این دلیل نیست که از مواضعی که وجود دارد، عقب‌نشینی کرده باشد.

نوبخت در مورد عرضه گندم در بورس کالا اظهار کرد: سایر اقلام مانند جو هم از طریق بورس انجام می‌شود و شرکت بازرگانی کیلویی ۱۳۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کند اما اگر آن را در بورس عرضه کند، ما هم آن مقدار را تقبل می‌کنیم. اینکه سال گذشته اجرا نشده و امسال اجرا کنیم، به این معنی نیست که از مسوولیت خودمان نسبت به کشاورزان گندم‌کار شانه خالی کنیم.

سخنگوی درخصوص اینکه دولت چه سیاست‌هایی برای کاهش فاصله فقر، فقر مطلق و نسبی در پیش دارد، گفت: سیاست‌مان این است که سطح مستمری تعیین می‌کنیم. به خانه‌های یک نفره که تحت پوشش هستند ۱۹۳ هزار تومان در ماه و خانواده ۵ نفره ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. لذا برای سال آینده هم چه کسانی یارانه می‌گیرند و چه کسانی که نمی‌گیرند از این خط مستمری استفاده می‌کنند و بنا داریم طی ۴ سال آینده همه افراد نیازمند را به خط مستمری برسانیم که تا پایان دولت کسی نباشد که زیر خط مستمری کمتر گرفته باشد.

نوبخت در پایان اظهار کرد: امیدواریم که هرازگاهی با اصحاب رسانه در مجلس نشست داشته و به سوالات پاسخ دهیم.
منبع: ایسنا