کد خبر: ۲۰۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۸

فرانسه پس از آمریکا از برجام خارج می‌شود؟!

یک منبع آگاه دیپلماتیک روسیه به روزنامه ایزوستیا گفته است: در صورت خروج ایالات متحده از برجام، فرانسه نیز به سرعت از این اقدام پیروی خواهد کرد. دو منبع فرانسوی نیز این ادعا را تأیید کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ منابع فرانسوی به روزنامه روسی گفته‌اند، این کشور مواضع ترامپ در خصوص برجام را پیگیری می‌کند. آنها تصور می‌کنند، نه تنها فرانسه، بلکه سایر کشورهای اروپایی نیز ممکن است در روندی دومینووار از برجام خارج شوند.

ایزوستیا به نقل از منابع فرانسوی مدعی شده است، این دومینو از فرانسه آغاز خواهد شد. انگلیس نیز هرچند موضع مستقل‌تری دارد، در حال بررسی رفتار ترامپ است. مقامات آلمانی البته در هفته‌های اخیر بیشتر درگیر مشکلات داخلی خود برای تشکیل دولت جدید هستند.

وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به پرسش روزنامه روسی در خصوص تأیید این خبر اظهار داشته، این کشور همچنان پیگیر مواضعی است که دولت آمریکا در این خصوص خواهد داشت و مواضع خود را با شرکای اروپایی خود هماهنگ خواهد کرد. با وجود این، در حال حاضر، نظر فرانسه تغییر نکرده است و از نظر آنها توافق باید باقی بماند.

وزارت خارجه فرانسه با یادآوری مواضع رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی اخیر با رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشته، از نظر این کشور، ضروری است که همه طرفها به تعهدات خود پایبند بمانند.

منابع دیپلماتیک فرانسوی البته به ایزوستیا گفته‌اند، دولت جدید فرانسه ـ که در ماه می 2017 بر سر کار آمده است ـ به طور جدی تغییر برخی از مفاد برجام را مد نظر دارد. هرچند فرانسه در ظاهر بر ضرورت حفظ برجام تأکید دارد، در جمع کشورهای اروپایی اولین کشوری است که موضوعات دیگر مربوط به ایران را مطرح می‌کند.

ایزوستیا در ادامه در حالی مدعی شده که طی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در فرانسه، امانوئل ماکرون از حمایت جدی رسانه‌های آمریکا برخوردار بود که روسیه به شکل جدی به تلاش برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متهم بود. مارین لوپن از رقبای اصلی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گزینه مطلوب روسیه شناخته می‌شد، زیرا مواضع بهتری در خصوص این کشور داشت. از سوی دیگر، دونالد ترامپ تنها رهبر خارجی بود که از سوی ماکرون برای شرکت در مراسمات روز باستیل به پاریس دعوت شد.

ترامپ که طی دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برجام را بدترین توافقی که تاکنون بر سر آن مذاکره شده، نامیده است، در سال اول دوره ریاست جمهوری خود تلاش زیادی کرده است تا برجام را از بین ببرد.

فیودور لوکیانوف از تحلیلگران ارشد روس به روزنامه ایزوستیا گفته است: اگر آمریکا از برجام خارج شود، حفظ توافق سخت خواهد بود، ولی مسأله مهم این است که اجماعی که پیش از این علیه ایران وجود داشت، از بین رفته است.
*تابناک