کد خبر: ۲۰۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۷

چطور احراز هویت دو مرحله‌ای جی میل را فعال کنیم؟

از هر ده کاربر فعال جیمیل، صرفاً یک کاربر توانایی استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای را دارد. این نوع روش احراز هویت، یک اقدام امنیتی رایگان است که برای حفاظت از حساب‎ها در برابر دسترسی غیرمجاز انجام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ احراز هویت دو مرحله‌ای جیمیل می‌تواند با استفاده از دو مجموعه از مراحل امنیتی، از حساب‌ها حفاظت کند.

این دو مرحله شامل رمز عبور کاربر، به علاوه یک کد کمکی است که پس از یک سری مراحل برای ورود، به گوشی همراه کاربر ارسال می‌شود.

زمانی که این مراحل به درستی انجام شود، امنیت حساب به هیچ وجه به خطر نمی‌افتد، مگر اینکه هکر، رمز عبور و دستگاه تلفن همراه کاربر را در اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است که در احراز هویت دو مرحله‌ای، گوشی تلفن همراه نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند کاربر را به شکلی مطمئن و موثر، ایمن کند.

یکی از مهندسان نرم‌افزار گوگل اعلام نمود علیرغم مزایایی که سیستم مورد بحث دارد، کمتر از ده درصد از حساب‌های فعال گوگل از مدل احراز هویت دومرحله‌ای استفاده می‌کنند.

سؤال اینجاست که چرا استفاده از این سیستم اجباری نمی‌شود؟ یکی از متخصصان گوگل اذعان داشت: «پاسخ این سؤال در قابلیت استفاده است. از مردم درخواست می‌کنیم که از این امکان استفاده و به امنیت حساب‌های خود کمک کنند. اگر گوگل استفاده از این سیستم را اجباری کند، چند نفر حاضر به استفاده از حساب‌های خود خواهند بود؟»

وی همچنین افزود: «در حال حاضر سیستم احراز هویت دومرحله‌ای به عنوان یک سیستم غیرضروری شناخته شده است که امنیت اضافی را به همراه خواهد داشت.»

از سوی دیگر، یک سازمان پژوهشی بر روی تعداد کاربرانی که از این قابلیت استفاده می‌کنند، تحقیق نموده و به این نتیجه رسید که کمتر از 10 درصد از کاربران جیمیل، این قابلیت امنیتی را بکار گرفته و به عنوان مثال، تنها حدود 28 درصد از مردم آمریکا از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند.

حدود 56 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت نمودند، اظهار داشتند که پیش از این نظرسنجی، هیچ چیزی در مورد احراز هویت دو مرحله‌ای نشنیده‌اند.
شایان ذکر است که جیمیل، بیش از یک میلیون کاربر فعال داشته که نشانگر پرطرفدار بودن آن است.

نحوه فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای جی میل
گوگل سعی کرده که پروسه فعال سازی قابلیت احراز هویت دو مرحله ای را تا حد امکان ساده کند. به منظور فعال کردن این قابلیت برای اکانت گوگل یا جیمیل خود باید مراحل زیر را طی کنید:

با کلیک روی این قسمت به صفحه فعال سازی قابلیت تایید هویت دو مرحله ای جیمیل یا گوگل مراجعه کنید.
بر روی گزینه Get Started کلیک نمایید.
آدرس ایمیل و رمز عبور اکانت گوگل خود را وارد کنید. ممکن است که در این مرحله لازم شود که تنها رمز عبور یا پسورد اکانت گوگل شما وارد شود.
بر روی گزینه Get Started کلیک کنید.

در فیلدی که به منظور وارد کردن شماره تماس ارائه شده است، شماره تلفن خود را وارد کنید تا از طریق آن گوگل بتواند کد تایید شش رقمی مورد نیاز را برایتان ارسال کند. تیک گزینه Text Message را بزنید تا کد تایید نام برده شده از طریق پیامک برایتان ارسال شود.
بر روی گزینه Send Code کلیک کنید تا گوگل اقدام به ارسال کد تایید کند. در این لحظه محیطی شبیه به عکس زیر بر روی صفحه نمایش آیفون و مرورگر سافاری شما نمایان می‌شود. شما باید کد تایید 6 رقمی که گوگل برایتان پیامک می‌کند را در فیلد موجود وارد کنید.

به محض اینکه کد 6 رقمی تایید هویت گوگل از طریق پیامک به دست شما رسید، آن را در فیلد موجود وارد کنید و بر روی گزینه Verify کلیک نمایید.
سپس می‌توانید دستگاهی که از طریق آن اقدام به فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای جیمیل یا گوگل کرده‌اید را به عنوان یک دستگاه قابل اعتماد برای گوگل معرفی کنید. برای انجام این عمل تیک گزینه Trust this computer را زده و بر روی گزینه Next کلیک کنید.

حال باید در مرحله بعد بر روی گزینه Confirm کلیک کنید تا تایید نهایی خود مبنی بر فعال سازی قابلیت احراز هویت دو مرحله ای اکانت گوگل را ارائه کنید.
فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای جیمیل یا گوگل

بدین صورت قابلیت تایید هویت دو مرحله ای جیمیل یا گوگل شما فعال می‌شود. از این پس هر زمان که هر فردی اقدام به ورود به اکانت گوگل یا جیمیل شما کند، علاوه بر رمز عبور باید کد تایید مراحل دوم احراز هویت که برای شماره تلفن ثبت شده شما پیامک می‌شود را هم به صورت صحیح وارد نماید. در غیر این صورت وی قادر به ورود به اکانت گوگل شما و استفاده از آن نخواهد بود.