کد خبر: ۲۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۹۴

تصمیمی عجیب در فوتبال ایران

در چندین هفته اخیر شاهد تشویق های خاص از سوی هواداران تراکتور بودیم که بیانگر سبکی از تشویق های اروپایی بود ولی در اقدامی جالب شاهد ممنوع شدن این نوع تشویق در تبریز شدیم.
تشویق در فوتبال یکی از راهکارهای روحیه دهی به بازیکنان تیم‌ها توسط هواداران است و هواداران تراکتور در چندین سال اخیر فوتبال کشور را با انواع تشویق‌های خاص خود آشنا کردند.

تی تی‌ها تشویق‌های ناب خود را از تشویق بشیکتاشی آغاز کردند و این روزها به سبک بوندسلیگایی بازیکنان تیم خود را مورد تشویق قرار می‌دهند. تشویق‌هایی مدرن و زیبا که شاید این نوع تشویق فقط برای بازیکنانی چون علی کریمی آشنا باشد که در سطح اول فوتبال اروپا حضور داشته‌اند.

در این نوع تشویق که در کشور آلمان و حتی ترکیه اجرا می‌شود گوینده ورزشگاه نام بازیکن را می گوید و هواداران لقب یا فامیلی بازیکن را می‌گویند. این عمل 3 بار تکرار می شود و جو خاصی را در ورزشگاه ایجاد می‌کند.

در چند دیدار اخیر تراکتور همواره تشویق به سبک بوندسلیگایی به تیتر یک خبرگزاری ها و روزنامه ها تبدیل شد. مسئله ای که حساسیت ویژه آن به دلیل تازگی و جذابیت آن در فوتبال ایران بود. در فوتبالی که روز به روز شاهد شعارهای غیراخلاقی در سکوها هستیم خلاقیت هواداران تراکتور ستودنی بود.

اما مسئله ای که تعجب همگان را برانگیخت در دیدار تراکتورسازی و ذوب آهن رخ داد. پس از گل نخست تراکتورسازان حبیب گردانی به این سبک تشویق شد ولی پس از گل کیانی شاهد این نوع تشویق نبودیم.

اعتراض باشگاه ذوب آهن به تشویق بوندسلیگایی

رضا تقیون متصدی رسانه ای و ناظر فرهنگی دیدارهای لیگ برتر در تبریز است.

وی همان فردی است که در ورزشگاه به عنوان گوینده استادیوم رهبری این شعار را بر عهده دارد. تقیون درباره ممنوع شدن این نوع تشویق به خبرنگار تسنیم می گوید: در دیدار مقابل پرسپولیس به ما عنوان شد که تشویق به این سبک صورت نگیرد و ما فکر می کردیم در دیدارهای بعد شاهد این مشکل نباشیم ولی در بازی با ذوب آهن پس از نخستین گل نماینده فدراسیون به ما هشدار داد که از این نوع تشویق خودداری کنیم چرا که تیم حریف به این قضیه معترض است.

تقیون ادامه می دهد: به نظر ما این نوع تشویق مسئله خاصی نداشت که به تیم حریف توهینی شود یا مفهوم دیگری داشته باشد و دلیل مخالفت مسئولان فدراسیون فوتبال از این نوع سبک تشویق برایمان مبهم است.

وی خاطرنشان کرد: ما هفته آینده در سازمان لیگ جلسه‌ای داریم که این مسئله را مطرح خواهیم کرد و به سازمان لیگ پیشنهاد خواهیم داد تا نمایندگان سازمان لیگ در این خصوص مانع نشوند.

تقیون درباره اینکه دلیل این مخالفت چه مسئله ای عنوان شد، این چنین ادامه می دهد: دلیل این مخالفت به ما اینگونه اعلام شد که فروتن مدیر تیم ذوب آهن به این نوع تشویق معترض بودند و اعتراض آنها به این دلیل بود که این نوع تشویق در بین هواداران حالت خاصی ایجاد می‌کند که روحیه بازیکنان حریف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تشویق‌ها باید براساس قانون باشد

در همین راستا تماسی با اصغر فروتن مدیر تیم ذوب آهن اصفهان داشتیم تا قضایا را از زبان وی جویا شویم.

وی در این باره به خبرنگار تسنیم می گوید: من معتقد بودم باید براساس قانون تشویق ها صورت بگیرد و این تشویق باعث می شد بازیکنان نیمکت نشین تیم ما با تضعیف روحیه مواجه شوند.

وی می افزاید: شما اگر جای من در نیمکت نشسته بودید می‌دیدید که وقتی چنین تشویق صورت می گیرد بازیکن نیمکت نشین ما چگونه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ما تابع قانون هستیم و هر چه قانون بگوید می‌پذیریم و در این بازی هم از تجربیات خودمان استفاده کردیم و به ناظر بازی اعتراض کردیم تا این تشویق ادامه نیابد.

فروتن در پاسخ به اینکه آیا این نوع تشویق را به عنوان سبکی نو و مدرن در فوتبال جهان می پذیرد یا خیر، خاطرنشان می کند: من به هیچ وجه مخالف این نوع تشویق نیستم بلکه معتقدم اگر چنین تشویقی صورت می‌گیرد باید برای هر دو تیم باشد نه اینکه فقط برای تیم میزبان صورت گیرد و زننده گل تیم ما با 10 دقیقه تاخیر معرفی شود. باید در کل کشور این نوع تشویق جا افتاده شود و بعد برای همه تیم‌ها اجرا شود تا تبعیض صورت نگیرد.

چطور ممکن است تیم حریف هم مثل میزبان تشویق شود؟

پس از شنیدن صحبت های فروتن بار دیگر با تقیون تماس گرفتیم تا صحبت های وی را در این خصوص بشنویم. وی در خصوص این ادعای فروتن مبنی بر اینکه باید دو تیم به این صورت تشویق شوند این چنین می گوید: چطور ممکن است وقتی تیم ذوب آهن گل زده است ما نام بازیکن گلزن را سه بار تکرار کنیم و توسط هواداران تراکتور تشویقی صورت بگیرد؟

متصدی رسانه ای مسابقات لیگ برتر در تبریز ادامه می دهد: در همه جای دنیا رسم است که در این نوع تشویق فقط گلزن تیم میزبان به این صورت تشویق می‌شود و من مطالبی را آماده کرده‌ام که روز سه شنبه در جلسه سازمان لیگ عنوان خواهم کرد که این طرح در کدام کشورهای صاحب فوتبال اجرا می شود و امیدوارم این طرح در همه جای ایران اجرا شود.

وی خاطرنشان می کند: مدیر تیم ذوب آهن این صحبت ها را مطرح می کند تا اعتراض خود را توجیه کند. اینکه عنوان شده که گلزن ذوب آهن با 10 دقیقه تاخیر گفته شده صحت ندارد.

ناظر فرهنگی دیدارهای لیگ برتر در تبریز می افزاید: این نوع سبک در فوتبال جهان برای این مرسوم است که به هوادار شور و انگیزه بدهد و اگر قرار باشد تیم حریف به این صورت مورد تشویق قرار گیرد جو ورزشگاه تغییر پیدا می‌کند و نتیجه عکس صورت می گیرد.

تشویق اروپایی شور و شوق را به سکوها هدیه می‌دهد

به طور حتم در این تشویق سهم کانون هواداران باشگاه تراکتورسازی را نمی‌توان نادیده گرفت.

رحمان یاوران رئیس کانون هواداران باشگاه تراکتورسازی ممنوع شدن تشویق بوندسلیگایی را ناراحت کننده می داند و می گوید: اگر قانون این را بگوید ما مشکلی نداریم ولی اگر سلیقه ای باشد ما معترض هستیم. دلیل خاصی برای ممنوع کردن این تشویق وجود نداشت.

وی خاطرنشان می کند: تشویق به سبک بوندسلیگا شور و شوق خاصی را در هواداران ایجاد می کند و همه از جو خاصی که موقع گل زدن در ورزشگاه ایجاد می شود لذت می برند و منتظر هستند تا تیم گلزنی کند تا شاهد این نوع تشویق باشند.

یاوران در خصوص ایده برداری از تشویق های هواداران باشگاه های اروپایی ادامه می دهد: فکر نمی کنم این نوع تشویق ها نتایج منفی داشته باشد و ایرادی ندارد که در ورزشگاه ها ما شاهد این تشویق ها باشیم و شور و شوق را به فوتبال دوستان هدیه کنیم.

رییس کانون هواداران باشگاه تراکتورسازی امیدوار است این نوع تشویق در فوتبال ایران جا افتاده شود و می‌افزاید: اگر این تشویق در همه ورزشگاه های ایران رایج شود بسیار تاثیر مثبتی می‌تواند داشته باشد و همه هواداران منتظر خواهند بود تا تیم هایشان گلزنی کنند و شاهد این نوع تشویق تیمشان باشند.

منبع: تسنیم