کد خبر: ۲۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۳

خواسته‌های شاه سعودی از امیر قطر چه بود؟

در پی میانجیگری اخیر امیر کویت بین امیر قطر و شاه عربستان برای کاهش تنش ها بین دو کشور، برخی این سؤال را مطرح کردند که شاه سعودی برای برقراری آشتی با قطر چه چیزی از امیر این کشور خواسته است؟

به گزارش فارس، درپی بالاگرفتن تنش در روابط بین قطر و عربستان، امیر کویت به همراه امیر قطر با سفر به عربستان و ملاقات با شاه این کشور، در تلاش برای میانجیگری بین دوحه و ریاض برآمد.

یک منبع بلندپایه دریکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به روزنامه الرای الیوم گفت: دیدار دو هفته پیش تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر وعبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی در شهر ریاض، طوفانی بود.

این منبع افزود: شاه سعودی از حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین در مصر و حمایت دوحه از حکومت سرلشکر عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر بسیار خشمگین بود.

این منبع گفت: شاه سعودی (برای آشتی با قطر) پنج خواسته را مطرح کرد که بارزترین آنها توقف حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین، پایبندی قطر به سیاست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در حمایت از حکومت فعلی مصر و توقف اقدامات تحریک آمیز شبکه الجزیره قطر علیه مسئولان مصری حاکم بود.

وی افزود: شاه سعودی همچنین از امیر قطر که وعده داد به این پنج خواسته پاسخ مثبت دهد، خواست تا یادداشتی را در این زمینه امضا کند و امیر قطر نیز به عنوان شاهد زیر آن را امضا کرد.

این منبع خاطرنشان کرد: امضای یادداشت به این علت بود که قطر به توافقهای گذشته اش پایبند نبوده است.

درهمین راستا، بدر عبدالعاطی سخنگوی اطلاع رسانی وزارت خارجه مصر وجود تماس برای آشتی بین مصر و قطر به منظور بهبود روند روابط را رد کرد و گفت: یک سری مسائل روشن وجود دارد که مصر پیشتر آنها را به مقامات قطری منتقل کرده است و شبکه الجزیره یکی از علل اختلافات می باشد.

اختلاف میان عربستان و قطر به طور آشکاری بر بحران مصر نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که قطر از جنبش اخوان المسلمین و "محمد مرسی" رئیس جمهور معزول آن کشور حمایت می کند. این در حالی است که عربستان با تمام قوا از دستگاه نظامی مصر و فرمانده آن "سرتیپ عبدالفتاح السیسی" حمایت می کند و بیش از 7 میلیارد دلار به دولت جدید آن کشور کمک کرده است.