کد خبر: ۲۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۵

فرصت تاریخی ایران برای شروع تازه اقتصاد

گلف نیوز در گزارشی نوشت: بحران اقتصادی ایران در 10 سال گذشته خود را بر پتانسیل توسعه منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تحمیل کرد، بحرانی که عامل آن برنامه های هسته ای و سیاست چالشی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق که تقریبا اقتصاد این کشور را به نابودی کشاند، بود.

به گزارش ایرنا، پس از سالها تحریم، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری جدید ایران دیپلماسی جدیدی اتخاذ کرده که هنوز در بوته آزمایش قرار دارد.



** تحویل قدرت با خزانه خالی

تحریم ها تاثیر شدیدی بر اقتصاد ایران گذاشت، ریال واحد پولی این کشور در حالی سقوط کرد که نرخ های بیکاری و تورم در این دوره رکورد زدند.

در دهه گذشته در حالی که صادرات نفت ایران 30 درصد کاهش یافته و وجوه آن در کشورهای دیگر بلوکه شده، شمار مردمی که زیر خط فقر زندگی می کنند از 50 درصد جمعیت آن فراتر رفته است.

تراکنشهای مالی با بانک مرکزی ایران متوقف گردید و فعالیت کسب و کارهای بخش خصوصی نیز با جلوگیری از تراکنش های مالی و نقل و انتقال پول تحت الشعاع قرار گرفت. این امر یه نوبه خود منجر به بدتر شدن تجارت و کمبود کالاها و خدمات خاصی شد که برای توسعه اقتصاد ضروری هستند.

تمام اینها منجر به یک زیان اقتصادی 172 میلیارد دلاری شد، دلیل اینکه چرا روحانی در نخستین سخنرانی خود در مجلس این کشور که از سوی برخی سیاستمداران افراطی مختل شد، گفت: وی ریاست جمهوری را با خزانه خالی تحویل گرفته است.

وی همچنین افزود: مبارزه با تورم رکورد وار از اولویت های بودجه سال 2014 است.



** مهمترین دغدغه ایرانیان

این گفته ها، عمق بحران اقتصادی و مالی ایران را نشان می دهد که تهران را واداشت برای لغو یا کاهش تحریم ها، به عنوان نخستین قدم، در گفت و گوهای ژنو با گروه پنج بعلاوه یک به توافق برسد.

براساس نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی زاگبی اینترنشنال ریسرچ، دو سوم ایرانیان بهبود استاندارد های زندگی را نخستین دغدغه خود عنوان کرده اند.

دیگر گزینه های مطرح شده در این زمینه، غنی سازی هسته ای و مشکلات منطقه ای مانند وضعیت لبنان و سوریه بود.



** شکست تعریف ایدئولوژیکی اقتصاد

در زمان حاضر، آنچه که واقعا به روحانی مربوط می شود این است که چگونه تحریم های اقتصادی را لغو کند به طوری که اقتصاد و دولت از فشارهای وارده ناشی از تحریم ها نجات یابند.

اما هنوز موضوع در اینجا متوقف نمی شود، سالهای زیادی از دست رفته، سالهایی که در طول آن ایران باید پروژه های توسعه ای اجرا می کرد.

در این سال ها، میلیاردها دلار صرف تحقیقات ایران در زمینه برنامه های هسته ای نظامی شده و آنچه در بحران اقتصادی وخیم ایران سهم دارد این است که درآمدهای نفتی و دیگر درآمدهای دولت که در تامین سرمایه برنامه های نظامی و هسته ای پرهزینه این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند، بازده اقتصادی ایجاد نمی کنند.

وقتی رییس جمهوری ایران به 10 سال گذشته نگاه کند، خواهد دید کشورش عقب تر از بیشتر کشورهای جهان است و برای کم کردن فاصله خیلی دیر شده است.

روحانی اعلام خواهد کرد که دولت وی و بعدی سالها زمان نیاز دارند تا اقتصاد و کسری حساب های مالی که دولت قبلی عامل آن بوده را اصلاح کنند.

ایران باید از تجربیات تاریخی خود درس بگیرد زیرا به وضوح در تعریف ایدئولوژیکی اقتصاد شکست خورده است، این شکست به روشنی در تجربیات بلوک شرق نیز آشکار شده و اکنون در کره شمالی نیز دیده می شود.



** آنچه ایران نیاز دارد

ایران باید روابط خود با شرکای اقتصادی اش از جمله شورای همکاری خلیج فارس (جی.سی.سی) را بهبود بخشد.

این شورا در طول دهه ها، نیازهای ایران را از طریق صادرات مجدد کالا و انتقال آزاد سرمایه تامین کرده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین درهای خود را به روی نیروی انسانی ایران باز نگه داشته اند.

ایران همچنین یک مقصد گردشگری برای کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده که هم کشورهای خلیج فارس و هم ایران از آن سود می بردند.

ایران تنها به توافقنامه ژنو نیاز ندارد بلکه یک سیاست اقتصادی واقع گرا و عملی نیاز دارد تا رابطه خود با شرکای سابق خود را ترمیم کند.

ایران همچنین باید بهترین استفاده را از منابع طبیعی سرشار خود و استانداردهای زندگی را در این کشور بالا ببرد.

تنها شانس دولت روحانی این است که ایران را در مسیر درست قرار دهد. جهت گیری های جدید وی به طور گسترده ای از سوی کشورهای تاثیرگذار منطقه مورد استقبال قرار گرفته است.

ایران و منطقه خلیج فارس به توسعه و همکاری منطقه ای نیاز دارند تا از آنها در برابر تنش های خارجی و آسیب های محیطی که روی توسعه پایدار تاثیر می گذارند، حمایت کنند.
برچسب ها: توافق ژنو ، تحریم