کد خبر: ۲۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۰

سفینه چینی در خلیج رنگین کمان ماه فرود آمد

بر اساس اعلام تلویزیون رسمی چین، ماهواره چینی «چانگ آه-3» شب گذشته در عملیات فرود 12 دقیقه ای بر سطح ماه نشست.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» چین، تلویزیون رسمی این کشور اعلام کرد که عملیات فرود سفینه تحقیقاتی چانگ آه-3 در حالی 12 دقیقه طول کشید که با دقت، مکان لازم برای فرود آمدن در نقطه موسوم به «خلیج رنگین کمان ماه»، تعیین شد.

بر اساس این گزارش، ماموریت این سفینه، تاکنون طبق برنامه به خوبی پیش رفته است. این سفینه در 15 کیلومتری سطح ماه سرعت خود را کم کرد تا به سرعت نسبی 1.7 کیلومتر در ثانیه رسید و سپس سرعت خود را تا صفر کاهش داد، به گونه ای که در چند صد متری سطح ماه معلق ماند تا نقطه فرود دقیق برای پیشگیری از هرگونه تبعات بعدی، مشخص شود. سفینه نهایتا در «ساینوس ایریدیوم» یا خلیج رنگین کمان فرود آمد. این نقطه ای است که تاکنون بررسی نشده مانده است و به دلیل ارتفاعات نسبتا گسترده آن از اشعه های خورشیدی برخوردار است.

گزارش شینهوا می افزاید: پس از فرود موفق، نوبت به ماموریت ماه نورد موسوم به «یویتو» (نام خرگوشی در اساطیر چینی که گفته می شود بر سطح ماه دیده می شود) می رسد تا به عملیات اکتشاف و بررسی سطح قمر زمین بپردازد.

این خبر در حالی اعلام می شود که در هفته های اخیر اخباری مبنی بر تصمیم پکن برای تبدیل ماه به پایگاهی موشکی در رسانه ها منتشر شده است.