کد خبر: ۲۰۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۷۰

این گوشی رقیب جدی برای گلکسی S9 است! +عکس

کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸ برای سونی موبایل و طرفدارانش می‌تواند رویداد جالبی باشد. به احتمال فراوان در این رویداد برند ژاپنی اسمارت‌فون رده بالایی را معرفی خواهد کرد که به صورت بالقوه می‌تواند رقیبی جدی برای گوشی گلکسی S9 قلمداد شود. در ادامه به شرح کلیه اطلاعات مشخص شده پیرامون اکسپریا XZ پرو می‌پردازیم؛ اسمارت‌فونی که مبین نگرش سونی به آینده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ماه گذشته و در نمایشگاه CES 2018 سونی موبایل از اسمارت‌فون‌های اکسپریا XA2، اکسپریا XA2 اولترا و اکسپریا L2 رونمایی کرد. این هندست‌ها اولین گام‌های گروه الکترونیکی ژاپنی در مسیر راهبرد آینده گوشی‌های هوشمند سونی محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود اکسپریا XZ پرو مرحله بعدی فرآیند تکامل سونی باشد.






طراحی: ویژگی‌های ظاهری

در گذشته سونی موبایل به خاطر پایبندی به اصول، سنت‌ها، تلاش‌ها و آزمایش‌هایش شناخته شده بود. بسیاری از مردم این طرح را به عنوان الگویی قدیمی و منسوخ توصیف می‌کردند؛ در حالی‌که طرفداران سونی این موضوع را به عنوان مشخصه‌ای مستقل و جزئی از جنبه شخصیتی برند در نظر می‌گرفتند. به صورت مشابه، قرار گرفتن حسگر اثرانگشت در بخش کناری گوشی نیز مسئله شگفت‌انگیزی است. شایان به ذکر است که در مقایسه با شرکت سازنده کنسول پلی‌استیشن، سایر تولیدکنندگان به شکل گسترده‌تری از حسگرهای تصویری تحت مالکیت سونی استفاده کرده‌اند.

این طرح مفهومی غیررسمی نمایانگر وجوه جذابی از اسمارتفون بعدی سری اکسپریا سونی است (وبسایت Weibo)

با تغییر نسبت ابعاد صفحه نمایش به ۱۸:۹ و رویه بهره گیری از نمایشگرهای بدون‌حاشیه که تمام فضای جلویی گوشی را به خود اختصاص می‌دهند (اکنون غالبا این رویه در هندست‌های میان رده و همچنین پرچم‌داران مشاهده می‌شود)، واحد طراحی شرکت سونی با چالشی فزآینده مواجه شده است.

در حال حاضر چند ماهی از انتشار طرح‌های مفهومی و الگوهای مختلف در فضای اینترنت گذشته است که همگی آن‌ها به سبک طراحی جدید سونی در سال ۲۰۱۸ اشاره دارند. اما اساسا این باور وجود دارد که سونی برای اسمارت‌فون اکسپریا XZ پرو به طراحی مستطیلی شکل وفادار مانده و در مرتبه اول بر افزایش اندازه صفحه نمایش دستگاه تمرکز خواهد کرد. قطعا این گوشی با گواهی حفاظتی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار عرضه می‌شود و از اسپیکرهای استریو بهره خواهد گرفت.

نمایشگر: صفحه نمایش OLED با رزولوشن ۴K

اگرچه نخستین شایعات منتشر شده در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۸ از تجهیز اسمارت‌فون‌های آینده سونی به نمایشگرهای اولد ساخت ال‌جی دیسپلی حکایت داشتند، اما بعید است که در گوشی اکسپریا XZ پرو شاهد مهاجرت از نمایشگرهای IPS LCD به پنل‌های اولد باشیم. تا زمانی که ال‌جی دیسپلی بتواند نمایشگرهای اولد با رزولوشن ۴K تولید کند و آن‌ها را در مقیاس بالا و سطحی منحصربه فرد به فروش برساند، شرکت سونی بایستی منتظر بماند.

از نظر صفحه نمایش، چه مشخصه‌هایی در سونی اکسپریا XZ پرو تغییر خواهد کرد؟ در وهله اول به دلیل موفقیت‌های بزرگ فرمت ۱۸:۹، احتمالا نسبت ابعاد نمایشگر تغییر می‌کند. بعلاوه حواشی فوقانی و تحتانی اطراف نمایشگر نیز به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

سخت‌افزار: جدیدترین پردازنده شرکت کوالکام و حافظه رم بیش‌تر

زمانی که نوبت به مشخصات فنی دستگاه می‌رسد، همیشه محصولات پرچم‌دار سونی در میان پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون‌ها قرار می‌گیرند. در مورد اکسپریا XZ پرو نیز این رویه نبایستی تغییر کند. مطمئنا سونی در پرچم‌دار جدید خود از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ ساخت شرکت کوالکام استفاده می‌کند و این اسمارت‌فون احتمالا مجهز به ۶ گیگابایت حافظه رم خواهد بود.

میزان حافظه داخلی دستگاه نیز بایستی از ۶۴ گیگابایت به ۱۲۸ گیگابایت افزایش پیدا کند که این موضوع باید قابلیت توسعه به سایر گوشی‌های اکسپریا را نیز داشته باشد. بدون شک می‌توان گفت که سونی اسمارت‌فون‌های پیشرفته سال ۲۰۱۸ خود را با سیستم‌عامل اندروید اوریو ارایه خواهد کرد. شایان به ذکر است که از سال گذشته، سونی موبایل به عنوان یکی از معدود تولیدکنندگانی شناخته شده است که می‌تواند نرم افزار و به‌روزرسانی‌های امنیتی را به موقع و در زمان مناسب عرضه نماید.

بهره‌مندی احتمالی اکسپریا XZ پرو از دوربین دوگانه

گوشی اکسپریا XZ پرو سونی احتمالا به یک دوربین دوگانه با سنسورهای ۱۸ و ۱۲ مگاپیکسلی در پشت دستگاه مجهز خواهد شد. شایعات ادعا می‌کنند که اندازه پیکسل در این سنسورها برابر با ۱.۳۳ میکرون و ۱.۳۸ میکرون است و احتمالا از مشخصه حساسیت بالا به نور بهره می‌برد. این امری ضروری است؛ زیرا اسمارت‌فون‌های اکسپریا سال ۲۰۱۷ در شرایط نوری ضعیف عملکرد مناسبی نداشتند. بعلاوه احتمالا کاربران برای دسترسی به جلوه بصری مات (بوکه) از تنظیمات دوربین دوگانه استفاده خواهند کرد.

هنوز میزان گشودگی دیافراگم دوربین، استفاده سونی از ژیروسکوپ و بهره‌گیری مجدد از فناوری تثبیت‌کننده الکترونیکی ۵ محوره تصویر مشخص نشده است.

فروش این هندست می‌تواند مدتی پس از رویداد MWC آغاز شود

با احتمال فراوان در روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و طی یک کنفرانس مطبوعاتی از اکسپریا XZ پرو و اسمارت‌فون‌ها و گجت‌های دیگری رونمایی خواهد شد. سونی قیمت رسمی و زمان عرضه اکسپریا XZ پرو را در نمایشگاه کاتالان اعلام می‌کند. اما می‌توان حدس زد که این هندست قیمتی در بازه ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار داشته باشد.

یک سند فاش شده روی اسمارت‌فون مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ نشان می‌دهد که احتمالا اکسپریا XZ پرو در ماه ژوئن ۲۰۱۸ عرضه می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید، گوشی اکسپریا XZ پرمیوم نیز در رویداد MWC 2017 معرفی شد و از ماه ژوئن گذشته به فروش رسید. لذا عرضه اکسپریا XZ پرو در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ قطعا شروع مناسبی خواهد بود.