کد خبر: ۲۰۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۶

طرح حفظ داده‌های شخصی تهیه می‌شود

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تهیه پیش‌نویس طرح حفظ داده‌های شخصی در این کمیته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار کرد: بیش از یک سال است که با همکاری‌ مرکز پژوهش‌های مجلس روی پیش‌نویس طرحی کار می‌کنیم که محور اصلی آن روی داده‌های مربوط به پرونده‌های الکترونیک سلامت، تراکنش‌های بانکی، بیگ دیتاها، پیامک‌های تبلیغاتی و کسب و کار متکی بر تلگرام است.

نماینده مردم سبزوار علت تهیه پیش‌نویس این طرح را عدم اختیار مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در میزان دسترسی به اطلاعات شخصی و گردش‌ها و تراکنش‌های اطلاعاتی‌شان در دستگاه‌های دولتی و خصوصی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر مشترکان اپراتورهای کشور هیچ اختیار و امکانی برای در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات شخصی‌شان ندارند و مردم نمی‌توانند از اطلاعات شخصی‌شان از جمله پرونده‌های الکترونیکی سلامت، تراکنش‌های بانکی، داده‌های مربوط به پرونده‌های بیمه و سایر اطلاعاتی که در قالب دولت الکترونیک و غیر از آن در فضای مجازی در اختیار افراد و شخصیت‌های حقوقی است، استفاده کنند. آنان همچنین نمی‌توانند از داده‌های خود هیچ اطلاعی کسب کنند.

وی ادامه داد: تدوین این طرح ضروری است به همین دلیل در پیش‌نویس قانون مذکور دستگاه‌های متولی، دستگاه‌های ناظر و تکالیف آنها مشخص می‌شود.

سبحانی‌فر ادامه داد: حفظ بیگ‌دیتاها، میزان دسترسی شخصیت‌های حقوقی به اطلاعات اشخاص و میزان دسترسی صاحبان داده‌های الکترونیک در این طرح هدف‌گذاری شده است و مجری اصلی این قانون نیز سازمان تنظیم مقررات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهند بود.

وی ادامه داد: این طرح فاقد هرگونه بار مالی است و دارای ضمانت‌های لازم برای اجرایی شدن است که تا پایان بهار سال آینده در دستور صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، دسترسی اپراتورهای تلفن همراه، دستگاه‌های اجرایی یا شرکت‌های عام المنفعه خصوصی و دولتی به داده‌های شخصی مشترکان ضابطه‌مند می شود.