کد خبر: ۲۰۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۱

عراق در انتظار گام‌های موثر برای بازسازی است

کنفرانس سه روزه بازسازی عراق در حالی هفته گذشته در کویت برگزار شد که انتظار می رفت شرکت کنندگان در این کنفرانس به جای وعده های نسیه دادن ، گام های موثرتری برای بازسازی مناطق آسیب دیده عراق بردارند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عراقی ها معتقدند به نمایندگی از جامعه جهانی با تروریستهای داعش جنگ می کنند و جامعه جهانی موظف است هم در این جنگ و هم در بازسازی مناطق تخریب شده به کمک عراقی ها بشتابد، انتظاری که با عنایت به تجربه حدود هفت سال جنگ با تروریستها و هم برای پیشگیری از ظهور مجدد افراطی گری منطقی به نظر می رسد.

بسیاری از کارشناسان مسایل منطقه، تروریسم را محصول فقر و تنگناهای اقتصادی و ناتوانی دولتها از تامین مطالبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می دانند، واقع امر این است که فقر زمینه مستعد برای گرایش جوانان به سمت گروه هایی است که هم در این دنیا به مزدوران خود پول خوبی می دهند و هم از سوی دیگر به آنها وعده بهشت می دهند.

از این رو در یک رویکرد آینده نگرانه برای خشکاندن بسترهای افراطی گری، توسعه اقتصادی یک ضرورت حیاتی است، از سوی دیگر توسعه اقتصادی نیازمند منابع مالی نیز هست. به گفته رهبران عراقی این کشور برای بازسازی مناطق آسیب دیده به رقمی بین 88 تا 100 میلیارد دلار نیاز دارد در حالی که شنیده ها حاکی است در کنفرانس بازسازی عراق نهایتا کمتر از 30 میلیارد دلار تعهد جلب شده است.

سرکوب داعش و بازپس گیری اراضی تحت اشغال آن همچون موصل و مهار تحرکات تجزیه طلبانه در اقلیم کردستان موفقیتهای کم نظیری است که در سایه فتوای مرجعیت و نقش آفرینی جوانان عراقی و همراهی و همکاری ایران به دست آمد و طبیعی است که این موفقیت ها بسترساز اعتماد به نفس رهبران عراقی شده باشد.

با این حال مراقبت برای حفظ این دستاوردها امری حیاتی است و دولتمردان عراقی نباید فراموش کنند چه کسانی داعش را از پشت دروازه بغداد عقب راندند و با حمایت‌های بی دریغ خود عملا آب رفته را به جوی برگرداندند و مانع تجزیه عراق شدند.

البته بعید نیست با توجه به پیش رو بودن انتخابات پارلمانی دولتمردان عراقی نیم نگاهی هم به انتخابات داشته باشند و بخواهند با وعده جذب کمک های مالی آینده سیاسی خود را تضمین کنند، با این حال نباید فراموش کرد کشورهایی که امروز از ارائه کمک های مشروط به عراق دم می زنند، هیچ گاه نخواسته اند واقعیتهای جمعیتی و دموکراتیک عراق پس از صدام را بپذیرند و در سال هایی که مردم عراق با تروریست های تکفیری جنگ می کردند، عمده تامین مالی لجستیک و رسانه ای از افراط گرایان، عمدتا از مرزهای همین کشورها بوده است.

طی ماههای اخیر بویژه بعد از آزادسازی موصل اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه برخی از کشورهای منطقه کمک های خود به عراق را مشروط به مقابله با نفوذ ایران کرده اند، اخباری که با واکنشی از سوی دولتمردان عراقی مواجه نشده یا حداقل ما از آن بی خبریم.

اینکه چه میزان از کمک های وعده داده شده عملیاتی می شود، سوالی است که پاسخ به آن را در سال های آینده باید گرفت .با این حال اگر امروز برخی از کشورهای منطقه کمک به مردم عراق را مشروط به شرط هایی کرده اند، ایران پیشاپیش سهم خود را در حفط ثبات و امنیت و تمامیت ارضی عراق ایفا کرده و امروز هم ظرفیت های فراوانی برای کمک به ملت عراق دارد و همچنان که بارها مقامات کشورمان گفته اند همواره آماده کمک به دولت و ملت عراق است.

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که رشته های پیوند میان دو ملت ایران و عراق آنقدر عمیق و مستحکم است که هر گونه تلاش برای گسستن این رشته ها راه به جایی نخواهد برد.
*ایرنا