کد خبر: ۲۰۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۷

وقتی باطل دم از حق می‌زند!

 «مسئول ساکت جریان کهریزک و مدعی امروز»؛ این را سایت «تابناک» درباره محمود احمدی‌نژاد نوشته است. فردی که گویا این روزها سودای اپوزیسیون بودن در سر دارد و مسئولان دولت و قوه قضائیه را به چیزی محکوم می‌کند که خود در زمان ریاستش بر دولت‌های نهم و دهم به آن متهم بود. حالا تابناک، سایت نزدیک به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گزارش از مسئولان خواسته تا احمدی‌نژاد را به خاطر تحرکات اخیرش بازداشت کنند. اما مگر محمود احمدی‌نژاد و حلقه یارانش این روزها در ایران چه می‌کنند؟

بست‌نشینی یاران انحرافی
داستان از بست‌نشینی آغاز نشد؛ بلکه با بست‌نشینی چهره‌های حلقه جریان انحرافی در حرم حضرت عبدالعظیم اوج گرفت. وقتی به دلیل آنچه که ظلم به خود عنوان می‌کردند، دست به بست‌نشینی در حرم عبدالعظیم حسنی شهر ری زدند. حبیب‌الله جز خراسانی، علی اکبر جوانفکر و حمید بقایی بست‌نشینی خود را با تند ترین انتقادات نسبت به قوه قضائیه و قوه مجریه آغاز کردند و در ادامه راه محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی نیز با حضور در حرم عبدالعظیم از بست‌نشینی رفقایشان حمایت کردند. محمود احمدی‌نژاد در اولین حضورش در جمع بست‌نشین‌ها صحبت‌های ساختارشکنانه‌ای علیه مسئولان کشور بیان کرد. او در سخنانش قوه قضائیه را به بی عدالتی متهم کرد و به صورت علنی به رئیس این قوه و رئیس قوه مجریه تاخت و اعلام کرد که باید این افراد از قدرت کنار بروند.

ضرب‌الاجل مشقی
اما این تنها سخنان محمود احمدی‌نژاد علیه مسئولان کشور نبود. او چند وقت بعد از سخنرانی در حرم عبدالعظیم با تعیین ضرب‌الاجل 72 ساعته مسئولان قوه قضائیه را تهدید به افشاگری کرد. کاری که همزمان با او، از سوی اسفندیار رحیم مشایی نیز صورت گرفت. بعد از پایان ضرب‌الاجل 72 ساعته از سوی احمدی‌نژاد، او در یک ویدئو از رئیس قوه قضائیه خواست که از سمتش استعفا دهد. بعد از او نیز اسفندیار رحیم مشایی با انتشار یک ویدئو و تهدید مسئولان کشور، بار دیگر سعی در فرافکنی از اتهامات خود و دوستانش داشت و در پیام ویدئویی خود اعلام کرد که «شاید حکمتی در زنبیل سرخ باشد.» مقصود او از زنبیل سرخ، اشاره به حضور حمید بقایی با زنبیلی که محتوای آن پرونده دادگاه بقایی بود.
سکوت در اعتراض‌ها
بعد از پایان اجباری دور اول بست‌نشینی سه نفر از حلقه احمدی‌نژاد در حرم عبدالعظیم به دلیل درگیری‌هایی که در این حرم رخ داد، آنها بار دیگر اعلام کردند که قصد بست‌نشینی در حرم عبدالعظیم را دارند. اما این اعلام خبر همزمان با ناآرامی‌های اخیر در مشهد، تهران و شهر‌های دیگر شد و علی الظاهر این حلقه تصمیم گرفتند که در سکوت خبری بست‌نشینی خود را به تعویق بیندازند. احمدی‌نژاد سعی کرد در روزهای ناآرام در ایران اظهار نظری نکند و حتی رسانه‌های وابسته به این جریان فیلم‌های متعلق به اعتراضات را از خروجی رسانه‌های خود حذف کردند.

باز هم سخنرانی باز هم اعتراض
اما محمود احمدی‌نژاد در جدیدترین سخنان خود پا را کمی فراتر از قبل گذاشته و علاوه بر انتقاد نسبت به رؤسای قوا، نوک پیکان انتقاداتش را به سمت مسئولان ارشدتر گرفته است. او که چهارشنبه گذشته حمید بقایی را تا محل دادگاه تجدید نظر همراهی کرد، در سخنرانی خود به موضوع ناآرامی‌های اخیر اشاره و از این موضوع به عنوان دستاویزی برای انتقاد به مسئولان کشور استفاده کرد. بنابر گزارش تابناک، او گفته «بدون اینکه یک مرجع مستقل، مورد قبول، اعتماد و اطمینان مردم حرف آنها را تأیید کند، یک‌طرفه می‌زنند و می‌روند. معلوم است که ملت نمی‌تواند باور کند. باید کسانی باشند که مورد اعتماد مردم و مورد قبول مردم باشند. خب می‌خواهیم از این رفتار شکایت کنیم، به کجا باید شکایت کنیم؟! جایی نیست، رهبری هم که می‌گویند مسئولیت عملکرد دستگاه قضایی و بقیه دستگاه‌ها به عهده ایشان نیست. کسی که در دستگاه دولتی و حکومتی مورد ظلم واقع می‌شود، چه کار باید بکند؟! به کجا باید مراجعه کند؟! به خودشان؟! اگر خودشان مورد اعتماد بودند که مشکلی پیش نمی‌آمد! چه راهی در برابر ملت باقی می‌ماند؟! ملت به کجا باید شکایت کند از دست کسانی که به مردم ظلم می‌کنند؟! این یک سؤال اساسی است.» این درحالی است که در زمان ریاست او بر دولت دهم حوادثی مشابه در کشور رخ داد و او نه تنها در برابر این اتفاقات سکوت کرده بود، بلکه به چهره‌هایی چون سعید مرتضویِ مغضوب در پرونده کهریزک، مسئولیت و میدان می‌داد.

به گزارش تابناک، او در سخنان هفته گذشته‌اش مثل وعده‌هایی که در داخل برای مردم و در سازمان ملل برای بشریت و دول مختلف می‌داد و هیچ کدام هم محقق نشد، بازهم وعده داد. او گفته «عزیزان به شما عرض کنم به لطف خدا و به فضل الهی این شرایط بزودی به نفع ملت اصلاح خواهد شد. کجای دنیا ظلم پایدار بوده که اینجا بخواهد پایدار باشد؟!»

احمدی‌نژاد همچنین گفته که «بسیار خب! فعلاً دست شماست. اما به لطف خدا به‌همت ملت، بزودی شرایط کشور به‌نفع ملت به نفع آرمان‌های انقلاب به‌طور اساسی تغییر خواهد کرد.» موضوعی که شائبه مطرح شده توسط برخی که گفته بودند «احتمال تحریک اولیه اغتشاشات اخیر با همراهی یک مقام ارشد سابق و اطرافیان او وجود دارد» را بار دیگر در ذهن متبادر می‌سازد.

سابقه انتقادات ساختارشکنانه
انتقادات اخیر محمود احمدی‌نژاد نسبت به مسئولان کشور در حالی انجام می‌شود که او برای اولین بار دست به چنین سخنانی نمی‌زند. نوروز سال گذشته و جمع برخی حاضران در مناطق جنگی کشور، او در یک سخنرانی نسبت به مسئولان عالیرتبه کشور حملاتی را انجام داد اما بعد رسانه‌های وابسته به او هرگونه قرابت بین هدف سخنران و نقد مسئولان حاکمیتی را بی اساس خواندند اما هفته گذشته او همان جملات را بی پرده‌تر عنوان کرد.

واکنش‌ها به سخنان احمدی‌نژاد
پس از سخنرانی احمدی‌نژاد، بسیاری از چهره‌های سیاسی نسبت به سخنان او واکنش نشان دادند. حسین قدیانی، ستون‌نویس روزنامه وطن امروز در یک مطلب نوشت که: اگر من جای نظام بودم، احمدی‌نژاد را می‌فرستادم پیش موسوی. اگر خیلی جای نظام بودم، جفت‌شان را «اعدام» می‌کردم؛ به جرم فتنه و محاربه! گویا درِ بازِ دیگ، زیادی گربه را بی حیا کرده.» تابناک نیز در گزارشی خواهان بازداشت احمدی‌نژاد شد و نوشت «آیا با استناد به همین سخنان تند و تیز دیروز احمدی‌نژاد که از تعرض به رهبری، حاکمیت، دستگاه‌های حاکمیتی در آن ملاحظه شد تا مطرح شدن احتمال تحریک افکار عمومی توسط او و اطرافیانش علیه حاکمیت، می‌توان نسبت به بازداشت او و برخی نزدیکانش اقدام کرد؟ این سؤالی است که پاسخ آن تنها در دست تصمیم گیرندگان دستگاه‌های امنیتی است و باید دید که آنها این دلایل را کافی می‌دانند یا خیر؟»
مصباحی مقدم: احمدی‌نژاد دنبال دیده شدن است
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «ایران» گفت: معتقدم نباید به خبر‌ها و جنجال‌های احمدی‌نژاد دامن زده شود و در رسانه‌ها منتشر شود چون او به دنبال همین موضوع است. وی افزود: احمدی‌نژاد به دنبال دیده شدن در رسانه‌هاست و به همین دلیل نمی خواهم با صحبت کردن درباره او و عملکردش به او برای دیده شدن کمک کنم.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا: استراتژی احمدی‌نژاد، بحران علیه بحران است

احمدی‌نژاد هفته گذشته باز سخنانی مطرح کرد که به زعم بسیاری از فعالان سیاسی ساختارشکنانه توصیف می‌شود، به انتقاد از برخی از مسئولان کشور و حاکمیت پرداخت. صحبت‌های او را چگونه تحلیل می‌کنید؟
استراتژی احمدی‌نژاد بحران علیه بحران است. او هر بار بحرانی را درست می‌کند تا خودش را مطرح کند و از سویی بحران‌های زمان صدارتش را تحت‌الشعاع قرار بدهد. مانند همین صحبت‌هایی که او درباره ناآرامی‌های اخیر و وضعیت زندان‌ها کرد. به نظر می‌رسد اولین نفر خود او باید پاسخ بدهد که در دوران مسئولیتش شاهد فاجعه کهریزک بودیم. احمدی‌نژاد بعد از واقعه کهریزک پست بالاتری به مسئول آن فاجعه داد و عملاً با این کار به شاکیان کهریزک دهن کجی کرد. احمدی‌نژاد با این رفتار‌ها نشان داده نمی‌تواند برای اتفاقاتی که در قوه قضائیه رخ می‌دهد، مدعی‌العموم باشد. ایشان بهتر است به جای فرافکنی به سؤالاتی که در افکار عمومی درباره عملکرد دوران مسئولیتش وجود دارد، پاسخ بدهد.

چرا احمدی‌نژاد از پاسخ به شبهاتی که حول محور او و دولت‌هایش وجود دارد، طفره می‌رود؟
احمدی‌نژاد به دنبال این است که نوعی از خلأ قدرت را در کشور ترسیم کند که بر مبنای آن هیچ کس پاسخگو نباشد که این به معنی انسداد سیاسی برای یک کشور است. اگر او می‌خواهد کشور را به این انسداد سیاسی برساند، باید به شکل جدی با او برخورد شود. ما معتقدیم که قانون اساسی ما این ظرفیت را دارد که در انسداد سیاسی قرار نگیریم و رهبری و سه قوه کاملاً بر اوضاع مسلط هستند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

او از بیان این صحبت‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند؟
او به دنبال این است که کشور را به انسداد سیاسی برساند. این نوع سناریوسازی برای مسائل کشور بسیار خطرناک است. او با بیان این موضوعات بیشتر به دنبال فرافکنی است.

این صحبت‌های او تازگی ندارد و چندی پیش او رئیس قوه قضائیه را تهدید به افشاگری کرد. چرا با او برخورد نمی‌شود؟
به نظر می‌رسد که صبر و تحمل مسئولان در این خصوص تا اندازه‌ای است که احمدی‌نژاد بتواند چهره واقعی خودش را به مردم نشان دهد و به دنبال این نباشد که قهرمان سازی کند. من فکر می‌کنم به دلیل اینکه ما در سطح بالایی آزادی سیاسی در کشور داریم، این مسأله باعث می‌شود برخی از افراد که سال‌ها در دولت مسئولیت داشتند شروع به بیان صحبت‌های ساختار شکنانه کنند و خود را اپوزیسیون نظام بدانند.

او در بخشی از صحبت‌هایش به این مسأله اشاره می‌کند که ظلم پایدار نخواهد بود و بزودی مردم شما را تغییر خواهند داد. سایت تابناک نیز در گزارشی نوشته است که این صحبت‌های او، نقش او را در پیدایش اغتشاشات اخیر پررنگ‌تر می‌کند. چقدر می‌توان نقش احمدی‌نژاد را در پیدایش اغتشاشات اخیر پررنگ دانست؟
«کلمة الحق یراد به الباطل.» همه می‌دانند ظلم پایدار نمی‌ماند. اما برخی با به کار بردن این صحبت‌ها و گرفتن ژست ظلم ستیزی، اراده باطل در سر دارند. شاید این ظلمی که او در حق دیگران کرده پایدار نماند. اینکه او بخواهد از زیر بار مسئولیتش در حوادث اخیر شانه خالی کند به نظر می‌رسد که به دنبال یک موج دیگری است تا بتواند موج جدید گذشته را به فراموشی بسپارد.

منبع : ایران