کد خبر: ۲۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۸۳

تندیس 9 متری ˈماندلاˈ در آفریقای جنوبی رونمایی شد+عکس

برنامه رونمایی از تندیس 9 متری ˈنلسون ماندلاˈ به فاصله یک روز پس از خاکسپاری رهبر فقید آفریقای جنوبی در کاخ ریاست جمهوری (عمارت اتحادیه آفریقای مرکزی) این کشور برگزار شد.

به گزارش تیک، گزارش دریافتی از دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی حاکی است که از مجسمه رهبر ضد نژاد پرستی این کشور در روز ˈآشتی ملیˈ و صدمین سالگرد بنای عمارت اتحادیه آفریقای مرکزی رونمایی شد.

هدف دولت آفریقای جنوبی ازپرده برداری از تندیس ماندلا در یک روز پس از دفن پیکر او در روستای ˈکونوˈ در پورت الیزابت در استان کیپ شرقی، احیای میراث این قهرمان آزادی کشور و پایان ایام سوگواری برای او بود.

براساس این گزارش، از آنجایی که ماندلا و میراث او همچنان زنده بوده و خواهد بود ازاینرو، پرچم ملی نیم افراشته کشور به سبب مرگ رهبر کبیر آن طی ایام عزاداری 10 روزه گذشته، از امروز به اهتزاز در آمده است.

ˈروز آشتی ملیˈ آفریقای جنوبی که از ان به عنوان میراث بزرگ ماندلا یاد می شود، به مناسبت روزی که وی در سال 1994 پس از پیروزی انقلاب ضد آپارتاید از آن به عنوان روز اتحاد و آشتی میان سیاهان و سفید برای ساختن کشوری دمکراتیک و نوین نامگذاری کرده بود، نامگذاری شد.

ˈجیکوب زوماˈ رییس جمهور آفریقای جنوبی امروز در مراسم رونمایی از تندیس ماندلا گفت: او در این مجسمه همچون گذشته آحاد ملت رنگین کمانی اعم از سیاه و سفید و رنگین پوست را برای حفظ وحدت در آغوش می گیرد و پای او نیز برای حرکت به پیش است.

براساس این گزارش، امروز در همین مکان که ماندلا نخستین دوره ریاست جمهوری پس از آپارتاید را گذراند، یعنی ˈعمارت اتحادیهˈ (معروف به یونیون بیلدینگ) نیز به عنوان یک سامانه میراث ملی اعلام عمومی شد.

در مکانی که تندیس ماندلا در محل ˈیادواره دلویل وودوارˈ در یونیون بیلدینگ نصب شد، پیشتر تندیس ˈبری هرتزوگˈ نخست وزیر دوران آپارتاید قرار داشت که تندیس وی به بخش شرقی محوطه یونیون بیلدینگ منتقل شد.

ˈیادواره دلویل وودوارˈ محل دفن پیکرنیروهای آفریقای جنوبی در جنگ جهانی اول و نیروهای جنگ کره است.