کد خبر: ۲۰۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۶

دلواپسان ‌همچنان مخالف خرید هواپیما

 دوباره حادثه و دوباره مرگ هموطنان ایرانی. این بار بعد از وقفه‌ای، باز هم سقوط هواپیمای مسافربری‌ حادثه آفرید و تمامی66 مسافر این هواپیما جان باختند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سوالی که بعد از این حادثه به ذهن مردم متبادر می‌شود این است که ‌چرا این همه حادثه هوایی باید در ایران رخ دهد؟ پاسخ کاملا روشن است، علت را باید در تحریم فروش هواپیمای مسافربری توسط دو غول بزرگ هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس جست‌وجو کرد.

هواپیمای نو؟ برای چه؟

بعد از توافق هسته‌ای، به منظور نوسازی ناوگان ‌حمل‌و‌نقل هوایی قراردادهایی با ایرباس و بوئینگ بسته شد. البته قراردادهای خرید هواپیما به این دو شرکت خلاصه نشد و قراردادهایی هم با ATR ایتالیا و میتسوبیشی ژاپن و سوخو روسیه منعقد شد، اما موفقیت دولت در انعقاد این قراردادها به کام مخالفان توافق هسته‌ای خوش نیامد و در زمان انعقاد قرارداد دولت را آماج حملات خود قرار داده و ایراد می‌گرفتند که ما هواپیمای نو می‌خواهیم چه‌ کار؟ و بسیاری از هواپیماهایی را که دولت روحانی برای خرید آن قرارداد بسته به قیمت مناسبی در بازارهای بین‌المللی می‌توان خرید تا جایی که روحانی در پاسخ به آنها گفت هرکس دوست دارد هواپیمای دسته دوم سوار شود مشکلی نیست و ما قصد نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی کشور را داریم.

داغ دلواپسان بر سینه مردم

هرچند دلواپسان داخلی نتوانستند در مقابل اراده دولت برای انعقاد قراردادها ایستادگی کنند اما برخی اقدامات ترامپ سدی در مقابل خرید بوئینگ بود. باراک اوباما با صدور فرمان اجرایی به اوفک دستور داده که مساله فروش هواپیما به ایران را حل‌و‌فصل کند اما با اقدامات ترامپ مزاحمت‌هایی برای فروش هواپیما به ایران صورت گرفت. هرچند دلواپسان داخلی نتوانستند جلوی نوسازی ناوگان هوایی ایران را بگیرند اما دلواپسان آمریکایی سدهایی برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران ایجاد کرده‌اند. هرچند چون این قرارداد برای اقتصاد آمریکا نیز مفید است احتمالا ترامپ در زمان تحویل بوئینگ‌ها به تهران سکوت خواهد کرد.

از دلواپسان تا سلامت و رفاه مردم

یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل درباره دلواپسی مخالفان نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران به «آرمان» گفت: ایران نیاز‌های مهمی از جمله نوسازی صنایع هواپیمایی خود دارد و تامین این نیاز با ادبیات دلواپسانه امکانپذیر نیست. فریدون مجلسی اظهار کرد: مخالفت با خرید و نوسازی ناوگان‌ هوایی به هیچ‌وجه به تامین سایر نیازها آسیب نمی‌رساند. وی افزود: در جهان تجهیز ناوگان هوایی، بر اقتصادی‌بودن آن است. هر زمانی که هواپیما به خریداران تحویل داده شود، از همان لحظه نفع اقتصادی دارد. به‌طوری که اولا هزینه‌های جانبی خود را تامین و سودرسانی کرده و به اجرای سایر طرح‌ها کمک می‌کند. ضمن اینکه تسهیل در رفت‌و‌آمد عامل مهمی در رشد اقتصادی و گردش ثروت تلقی می‌شود. آیا حادثه اخیر برای دلواپسان یک تلنگر خواهد بود؟

خرید هواپیمای نو

همچنین یکی از اقتصاددانان که از مدافعان نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی کشور است به «آرمان» گفت: دولت روحانی باید با جهان در چارچوب منافع ملی تعامل داشته باشد. مهدی پازوکی با اشاره به عدم تمایل جامعه جهانی به گسترش روابط اقتصادی با ایران افزود: ایران برای نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی خود راهی جز تعامل با جهان ندارد، البته دلواپسان همواره با خرید هواپیمای نو مخالفت کرده‌اند، این در حالی است که خود آنها از چنان وضعیت مالی خوبی برخوردارند که حتی مسافرت‌های داخلی را با هواپیما انجام می‌دهند. وی در مورد معقول‌بودن خرید هواپیما تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور برای ورود به ایران سالانه حدود 5‌میلیارد دلار پول بلیت هواپیما می‌دهند. از این منبع درآمد به خوبی می‌توان هزینه خرید هواپیما‌های نو را تامین کرد. این در حالی است که آنها از هواپیما‌های امارات و ترکیه استفاده کرده و برای قطری‌ها و ترک‌ها اشتغال ایجاد می‌شود. ایران می‌تواند بر اساس جمعیت و موقعیتی که در منطقه دارد به نقطه کانونی تبدیل شود. بنابراین ایران باید برای خرید بهتر هواپیما با جهان تعامل بیشتری داشته باشد. شاید دلواپسان ایرانی با سود و فایده تعامل با جهان آشنا نیستند و به همین خاطر تلاش دارند که در مقابل اقدامات اقتصادی دولت از جمله خرید و نوسازی هواپیماهای مسافربری ایستادگی کنند.

شاید درس عبرت

هرچند حادثه اخیر تلخ بود اما سقوط هواپیمای فرسوده با عمر بالای بیست سال باید درس عبرتی برای دلواپسان باشد تا نه در خرید هواپیما بلکه در تعامل سازنده با جهان بر سر راه دولت قرار نگیرند. ایران توسعه یافته نخواهد شد مگر اینکه با جامعه جهانی در تعامل سازنده قرار بگیرد.

*آرمان