کد خبر: ۲۰۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۵

آمازون؛ غول کتاب فروشی جهان از گذشته تا حال

 فروشگاه‌ آنلاین آمازون در حال حاضر یکی از مراجع اصلی خرید کتاب در آمریکا و سایر کشورهای جهان محسوب می‌شود و هرچند بسیاری از اقلام دیگر در این فروشگاه پیدا می‌شود اما فروش کتاب یکی از محصولات اصلی آن است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آمازون در ابتدا با یک سایت آنلاین معمولی فروش کتاب کار خود را آغاز کرد که به تدریج سایر کالاها نیز به محصولات آن اضافه شد. در این گزارش کوتاه سابقه‌ای از سیر پیشرفت آمازون ارائه شده است که هدف از آن ارائه یک الگوی فعالیت در عرصه فروش کتاب و در حالت ایده آل پیش‌بینی این سیر پیشرفت در آینده است.

وب سایت آمازون در سال 1994 میلادی در سیاتل واشنگتن توسط جف بیزوس تاسیس شد که موفق شد اولین کتاب خود را به صورت آنلاین در ماه جولای سال 1995 میلادی به فروش برساند. در روزهای اول تاسیس سایت بیزوس شخصاً برای مشتری‌ها ایمیل می‌فرستاد تا از سایت خریداری کنند.

در سال 1999 آمازون اقلامی مثل اسباب‌بازی، محصولات الکترونیک، لوازم خانگی و بازی‌های کامپیوتری را به محصولات ارائه شده در سایت خود اضافه کرد. در سال 2000 این فروشگاه لینکی به نام «بازار» (Marketplace) به سایت خود اضافه کرد تا فروشگاه‌های دیگر بتوانند از طریق آمازون محصولات خود را به فروش برسانند. در سال 2002 آمازون سرویس خدمات وب خود را برای راه‌اندازی سایت و مراجع فروش آنلاین برای مشتری‌های خود راه‌اندازی کرد. از طریق این سرویس اپراتورهای حسابداری و فروش می‌توانستند به مشتری های خود خدمات دهند.

در سال 2005 شرکت آمازون سرویس پرایم (Prime) خود را راه‌اندازی کرد که از طریق آن مشتری‌ها می‌توانستند با اشتراک در آمازون از خدمات مختلفی مثل حمل رایگان کالاها بهره بگیرند و طبق آمارهای غیررسمی گفته می شد که در همین سال 90 میلیون کاربر سایت آمازون در این سرویس ثبت نام کردند. بعد از این سال آمازون خدمات خود را به کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، هلند، ایرلند، چین، هند و استرالیا گسترش داد.

در سال 2007 آمازون بخش موسیقی خود را بنا نهاد که از طریق پلتفرم مخصوص آن کاربران می‌توانستند به صورت آنلاین به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش کنند. در این پلتفرم مکانی آنلاین برای ذخیره موسیقی‌ به صورت آنلاین که در اصطلاح فضای ابری گفته می‌شود، برای کاربران در نظر گرفته شده بود.

در همین سال آمازون با سرویس فرش خود (Amazon Fresh) به بازار خرده‌فروشی و حمل و نقل اقلام خواربار و مواد غذایی وارد شد. بعد از این سال آمازون به تدریج برای رقابت با شبکه‌هایی مثل نتفلیکس خدمات فروش دی‌وی‌دی فیلم‌ و سریال وارد شد که در حال حاضر خودش دارای استودیوی تولید فیلم و سریال است. اولین فیلم دریافت کننده جایزه اسکار تولید شده در این استودیو «منچستر تا دریا» به کارگردانی کنت لوکاس بود.

در حقیقت در سال 2007 اتفاقات مهمی برای سایت آمازون رخ داد. در این سال اولین دستگاه کتاب‌خوان الکترونیک آمازون یعنی کیندل وارد بازار شد که تاکنون پیشرفت‌های زیادی کرده است.
آمازون بعد از یک دهه فعالیت در اینترنت تصمیم گرفت وارد دنیای واقعی شود و اولین فروشگاه کتاب خود را در سیاتل واشنگتن در سال 2015 تاسیس کرد که بعد از آن ایالت های دیگر شاهد افتتاح فروشگاه‌های دیگری بود.
در سال 2016 آمازون وارد عرصه چالش‌برانگیز تحویل کالا توسط پهباد شد که البته هنوز به طور کامل موفقیت این پروژه اعلام نشده است. همراه این پروژه آمازون فرودگاه اختصاصی خود را افتتاح کرد و انتقال کالا با هواپیما را آغاز کرد.

در حال حاضر 540هزار کارمند در مراکز آمازون فعالیت می‌کنند و انتظار می‌رود همچنان به این تعداد اضافه شوند. گفته می‌شود مسئولان آمازون در حال ورود به عرصه‌های پژوهشی در زمینه ساخت روبات، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های دیگر است. در سال 2017 میزان درآمد آمازون 178 میلیارد دلار اعلام شد که 3میلیارد دلار آن سود خالص است.