کد خبر: ۲۰۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

اپراتور موبایل امکان مکالمه‌ پایدار در پرواز آسمان را تایید کرد

پس از آنکه وزیر ارتباطات دو تماس برقرار شده با یک مسافر پرواز تهران یاسوج را در حین پرواز اعلام کرد سوالاتی درباره امکان مکالمه با موبایل در ارتفاع پروازی هواپیما مطرح شد که اپراتور صاحب سیم‌کارت مربوطه، امکان مکالمه‌ پایدار برای مسافران این پرواز در ارتفاع زیر چهار کیلومتر را تایید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پیرو اعلام وزیر ارتباطات درباره اینکه دو تماس برقرار شده با مسافر پرواز ATR تهران یاسوج حین پرواز بوده در حالیکه پیش از این طبق تجربه در ارتفاعی که هواپیماها پرواز می کنند موبایل ها خارج از سرویس می‌شوند، سوالاتی درباره امکان مکالمه با موبایل در پرواز برای مخاطبان مطرح شد.

دیروز در گزارشی با عنوان «ابهام تازه در برقراری تماس موبایلی مسافر ATR آسمان/ تلفن همراه تا چه ارتفاعی آنتن می دهد؟» به بررسی احتمالات درباره این موضوع پرداخت و اعلام اطلاعات دقیق از پارامترهای فاصله از آنتن، موقعیت فیزیکی نصب آنتن، نوع آنتن، شرایط تنظیم آنتن و توان آنتن برای رسیدن به عددی از ارتفاع و پوشش موبایل که امکان مکالمه با سرنشین یک هواپیما را فراهم کند را منوط به ارایه اطلاعات رسمی توسط اپراتور یا وزارت ارتباطات دانست.

در پاسخ به این ابهام، در این باره معاون فنی و توسعه‌ شبکه‌‌ همراه اول اعلام کرد: امکان مکالمه‌ پایدار برای مسافران پرواز آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر وجود داشته است.

در پی ارسال توضیحات اینستاگرامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ثبت تماس با یکی از مسافران پرواز تهران یاسوج در شبکه‌ همراه پیش از سقوط هواپیما و ایجاد شائبه‌هایی مبنی بر امکان مکالمه با مسافران این هواپیما در ارتفاع بالای پروازی، مرتضی طاهری بخش معاون فنی و توسعه‌ی شبکه‌ همراه اول توضیح داد: وجود مکالمه‌ پایدار در آسمان و در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر، برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود، امکان پذیر بوده است. از نظر اصول انتشار امواج، آنتن های ایستگاه‌های فرستنده‌ شبکه‌های تلفن همراه، دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند که در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تامین می‌شود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.

طاهری بخش ادامه داد: در همین حال، وقتی که برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتن‌ها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش می‌دهد، یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوب هایی نیز ایجاد می‌شود که در جهت عمودی و تا ارتفاع پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه در شبکه‌های تلفن همراه، معمولا مشترکین ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمان‌ها با شبکه ارتباط می‌گیرند که ارتباط پایداری هم هست، لذا به دو دلیل فوق، در خصوص مکالمه‌ی ثبت شده‌ی مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه‌ی پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر، برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود امکان پذیر بوده است.

بنا به بررسی‌ها، دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه‌ سقوط هواپیما در ارتفاع 2800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده‌ مسافران در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا بوده است.